SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Traktorljud och fet blandning?

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    backfeed
    Deltagare

Senaste dagarna hör jag (såvida jag inte inbillar mig) ett traktorliknande ljud från motorn/avgassystemet (svårt att precisera), speciellt vid tomgång, och det verkar som om soppablandningen är fet pga bensinlukt och att jag får sot runt avgasrörets mynning. Dock ingen svart rök vad jag vet.

Jag har nyligen bytt LMM (varpå en mängd hiskeliga besvär försvann) men nu är det kanske lambdasensor, vakuumslangläcka eller kan det vara nåt strul med kamremmen kanske (läste i nån tråd här)?

Tändstift? Ganska nyligt bytta (1-2 år sedan) och ska väl hålla 10.000 mil, men?

Jag har ett litet läckage i signalslangen till dumpventilen vet jag (pga trasig nippel – ny dump har jag hemma, ska skruvas dit imorrn), men kan det verkligen orsaka fet soppablandning? Så vitt jag förstår så sugs väl luft in i motorn i just den sortens läcka, och då borde det väl bli tvärtom – för mycket luft och för lite soppa? Får ju se hur det blir med nya dumpen imorrn förstås men jag känner mig ganska säker på att det inte är det som är problemet. ;(

-= Impreza GT -99 =-

SecretAgentMan
      Deltagare

Misständningar och allmänt underlig gång kan mycket väl orsakas av en större vaakumläcka – kör INTE när ni vet att det finns allvarligare problem på bilen…

En dump byter man på 5 minuter även om man har tummen mitt i näven.

/J

backfeed
        Deltagare

Det rör sig om en eventuell minimal läcka (har lagat hålet temporärt) men du har förstås rätt i det du säger. Smackar dit nya dumpen och ser vad som händer helt enkelt.

En annan sak: jag har hört ryktas om att bilprovningen ska ha manuell avgaskontroll tillgängligt på samtliga (?) stationer så man kan svänga förbi och ta en titt på avgasvärdena på egen hand? Vore inte så dumt i det här fallet. 🙂

-= Impreza GT -99 =-

backfeed
          Deltagare

Nu är nya dumpen på plats (och även en KnockLink, whee! :)), men problemet kvarstår:

Kall motor:

* Motormullret aningen mer högljutt än förut, speciellt tomgången
            * Bensinlukt
            * Små svajande effektbortfall på 2:an och 3:ans växel vid acceleration

Varm motor:

* Till synes alla problem bortblåsta

Jag antar att effektbortfallen är det gamla vanliga som fixas med Dawes Device (en sådan har jag redo att stoppa in men tvekar lite just nu), men uppenbarligen får den mer soppa än vad som behövs när motorn är kall så det kanske är lambdasensorn som är skum? Kanske förvärmningen av den som slutat funka?

Eller kan det vara något tändstift som tänder halvkasst när motorn är kall?

SecretAgentMan
            Deltagare

Kollat efter läckage på grenröret?

/J

backfeed
              Deltagare

Hmm… intressant tanke, fast borde det inte stinka duktigt med avgaser in i kupén då? Känner enbart bensinlukt. Kan förstås vara en liten spricka som tätas vid uppvärmning pga metallens utvidgning. Skriver upp det på listan över möjliga orsaker, får höra med närmaste Subaru-verkstad om de kan klämma in en snabb tid för diagnos. 🙁

Fanken, hoppas det inte är grenröret för jag gissar att det är hiskeligt dyrt? ;(

backfeed
                Deltagare

Problemet sannolikt funnet! :7

Nu har jag varit iväg på en gratis snabbdiagnos med Select Monitor hos en Subaruverkstad. Inga fel registrerade, alla värden normala. Efter en kvarts diskussion och en del lyssnande och luktande kom vi fram till att det beror på läckage någonstans i avgassystemet, antagligen en dålig packning och kan mycket väl vara i anslutning till grenröret. Så du har nog rätt, SAM. You rock! 😀

Så nu handlar det bara om att boka tid för grundlig undersökning och reparation, och så hoppas jag att problemet försvinner ur världen så jag får stoppa in min Dawes Device nån gång! :+

SecretAgentMan
                  Deltagare

Jag vet. 😀

Det är klassiskt, om det försvinner med lite värme så är det grenrörsläckage, packningarna kostar inte så farligt, och det är inte ett gigantiskt jobb heller (om än smådrygt med fastrostade värmesköldar och annat gosigt).

/J

backfeed
                    Deltagare

Attans, det visade sig vara någon form av hål i up-pipen, under dess värmesköld, så jag måste väl ha en ny sådan + packningar. Tydligen inträffar detta väldigt sällan och en originalreservdel kostar därför 3.800:- + moms. Aj. ;(

Så jag undrar om någon råkar ha en sådan liggandes, begagnad spelar ingen roll, bara den är hel? Postar i Köpes också, och får väl även kolla bildelsbasen.se …

Finns det kanske passande up-pipe från någon annan tillverkare som ligger lite bättre i pris?

Totalt ink jobb kommer det landa på 6-7 tusenlappar som det ser ut nu – det har jag absolut inte råd med för tillfället. 🙁

Här är en kopia på papperet jag fick från verkstaden:

http://www.kenjin.net/SPECIAL/Up-pipe.png

backfeed
                      Deltagare

Röret är nu bytt (tack SAM för ditt gamla, nu när jag har en del från Silverpilen så blir det förstås några extra placebo-hästkrafter :+), jobbet gick på ca 2.300:- inkl. grenrörspackning (de envisades med att skruva loss grenröret och luta på motorn), så helt billigt var det ju inte, men skönt att slippa göra det själv iaf.

Nu är allt som det ska igen och nu är det äntligen dags för Dawes Device. :9

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
                      • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.