› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Transmissionsljud bakifrån sti -07
- Detta ämne har 8 svar, 2,240 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år sedan av
Turbovin.
-
FörfattareInlägg
-
1 juni, 2013 kl. 19:22 #30514
clasen
DeltagareTjabba!
Har en sti -07 som jag precis köpt, körde lite idag och märkte att vid vissa varv kommer det lite transmissionsljud bakifrån, har för mig de kom lite vi smygkörning men mest vid motorbroms vid vissa varv. Det är alltså inte konstant. Något att bry sig om eller är de kanske normalt? Förra ägaren sa att han hört ”knack” från ena drivaxeln bak, vilket jag själv inte hört, men det kanske är drivaxeln som låter så eller så hade han hel enkelt inte koll på skillnaden…
4 juni, 2013 kl. 16:44 #257389Nathan
DeltagareSTIs are know to have a clunking sound that comes from the McPherson struts. It’s super common, mine does it as well.
4 juni, 2013 kl. 19:21 #257388Snilsson
DeltagareAtt bakre stötdämparna blir dåliga är väl i det närmaste standard. Kan ju vara värt att kolla upp.
4 juni, 2013 kl. 20:52 #257393clasen
DeltagareSitter nästan spritt nya coilovers runt om så jag tror inte det är något fel på dämparna 😉
Körde långt idag och jag hör transmissionsljud mellan 55 och 85 km/h. Det är inga klonkanden utan det är mer sång. Osäker på om det kommer bakifrån nu, kan komma från låda eller liknande.
Återigen, normalt eller risk att något är fel? Är helt ny på subaru… För mig är det skitsamma om det låter, bara grejerna håller ihop.
6 juni, 2013 kl. 21:19 #257392clasen
DeltagareIngen som har någon idé? Någon kan väl säga om deras låter likadant :p
Vart vänder man sig lämpligast om det behövs en diff eller växellåds-diagnos och ev. lagerbyte? Gärna någonstans i närheten av västmanland.
Edit: Ska kolla det men stödlagret, något som ger dessa ljud? Vart får man tag på nytt, förutom subaruåf… jrm, j-spec, streetp. har inget……
Passa på att tillägga att ljudet håller samma frekvens som drivlinans rotation, det går inte efter motorvarvet
1 augusti, 2013 kl. 12:41 #257391Nathan
DeltagareI’ve been doing some research and on my own clunking problem. it turned out to be the bushings that attach the rear diff to the subframe. it’s easily fixed with turn in concepts klunk killer.
http://turninconcepts.com/product_info.php?cPath=1_9_11_262_283_1201&products_id=187
im not sure if it’s the same issue you guys are having. do you get this noise while shifting and at low speed as well?
1 augusti, 2013 kl. 17:14 #257394clasen
DeltagareI have no clucking noise. Its more som sort of transmission noise, sounds like a worn out bearing or something like that.
2 augusti, 2013 kl. 12:15 #257390Nathan
Deltagarehmm no idea. might be easier if you take a video with good sound.
2 augusti, 2013 kl. 13:07 #257387Turbovin
DeltagareJag skulle tro att det bara är normalt arbetsljud från diffen, såna där ”clunk killers” förstärker enbart ditt missljud. Whiteline har ju liknande. Tror inte det är nån fara men svårt att säga utan att ha hört din bil. Du kan ju prova byta diffolja iofs.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.