› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Allmänt › Trasig katalysator.
- Detta ämne har 30 svar, 10,399 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 3 månader sedan av
mattias514.
-
FörfattareInlägg
-
19 november, 2010 kl. 18:36 #213994
Gystompa
Deltagaredet är absolut inga problem att få igenom bilen med en sån katalysator, det gäller bara att den är riktigt varm så blir avgas värdena långt under mot vad dom får vara.
Japp. så är det säkert 🙂 men som jag sa. Dom garanterar inte att den ska passera Bilbesiktningen. Så om den nu av någon anledning inte skulle göra det. Så har man inte mycket att komma o hämta hos dom igen.
Alltså man kan inte reklamera katalysatorn pga att den inte passerar 🙂19 november, 2010 kl. 18:44 #213985Turbovin
DeltagareDet är säkert många företag som skulle knorra i ett sånt läge för det är i princip inga bilar från fabrik som har så glesa kattar som 100 cells. Det är en sak att klara bilprovningens krav och en annan att ha en miljövänlig bil. 100 cells kattarna släpper igenom rätt mycket skit 🙂
20 november, 2010 kl. 03:15 #214002mattias514
DeltagareDet är min annons du länkar till! 🙂
Det röret ersätter den andra katten på systemet.
Det innehåller ingen katalysator utan är bara ”rakt rör” Man kan besiktiga utan andra katten. Men om den har gått sönder så kan den bromsa upp avgaserna och ge mycket mottryck.Sen är det även bakre ljuddämparen så man får lite fint boxer muller.
Finns även på annons på forumet med bild på kat röret.
Lägg ett bud om du vill ha det.”Men om den har gått sönder så kan den bromsa upp avgaserna och ge mycket mottryck”
vad innebär de?Hur blir de om man tar bort en katalysator då borde väl värdena stiga?
Är de inte någon kontakt ellr något sånt som går till katalysatorn? Om man bara lägger ett rör så vart lägger man då isåfall den eventuella kontakten?
Tänkte så inte motor lampan börjar lysa.
Skicka gärna länken till bilden. Helt klart intresserad av ditt rör om det fungerar bra och inte blir något problem med det.Nu när katalysatorn är trasig så känns det som att bilen blivit slöare. Vad händer motormässigt om katten går sönder?
20 november, 2010 kl. 10:01 #213992TomK
Deltagare”Men om den har gått sönder så kan den bromsa upp avgaserna och ge mycket mottryck”
vad innebär de?Hur blir de om man tar bort en katalysator då borde väl värdena stiga?
Är de inte någon kontakt ellr något sånt som går till katalysatorn? Om man bara lägger ett rör så vart lägger man då isåfall den eventuella kontakten?
Tänkte så inte motor lampan börjar lysa.
Skicka gärna länken till bilden. Helt klart intresserad av ditt rör om det fungerar bra och inte blir något problem med det.Nu när katalysatorn är trasig så känns det som att bilen blivit slöare. Vad händer motormässigt om katten går sönder?
Det är väldigt smala kanaler i en katalysator.
Om katten går sönder så kan innehållet kollapsa. Då får man mera mottryck och bilen blir slö. Jo avgasvärdena går upp lite om man tar bort en kat
Men ligger bra under gränsvärden.Man känner skillnad dvs bättre drag.
Lambdasonden sätter man i röret. Finns färdigt gäng hål för det.
Motorlampa lyser inte. Går utmärkt att besiktiga med röret på.Vad har du för bil??
Här är länken:
http://impreza.nu/forum/showthread.php?t=8770420 november, 2010 kl. 11:22 #214003mattias514
DeltagareDet är väldigt smala kanaler i en katalysator.
Om katten går sönder så kan innehållet kollapsa. Då får man mera mottryck och bilen blir slö. Jo avgasvärdena går upp lite om man tar bort en kat
Men ligger bra under gränsvärden.Man känner skillnad dvs bättre drag.
Lambdasonden sätter man i röret. Finns färdigt gäng hål för det.
Motorlampa lyser inte. Går utmärkt att besiktiga med röret på.Vad har du för bil??
Här är länken:
http://impreza.nu/forum/showthread.php?t=87704okej, låter kanon! Jag har en Impreza wrx -01.
21 november, 2010 kl. 10:34 #213987hellebjork
DeltagareOm det passar från en GT98 så har jag en downpipe med katt ligger du kan få köpa billigt. Jag kör med en 300cell’s 3″ katt från biltema på min evo och jag klarade avgasvärdena på besiktning trots steg1 trim och att den kanske sitter lite väl långt bak. Dock fick jag ut och varmköra ordentligt efter han gått genom bilen.
21 november, 2010 kl. 11:21 #214004mattias514
DeltagareOm det passar från en GT98 så har jag en downpipe med katt ligger du kan få köpa billigt. Jag kör med en 300cell’s 3″ katt från biltema på min evo och jag klarade avgasvärdena på besiktning trots steg1 trim och att den kanske sitter lite väl långt bak. Dock fick jag ut och varmköra ordentligt efter han gått genom bilen.
Tror inte det är den katten som ha gått utan den andra.
21 november, 2010 kl. 12:20 #213988hellebjork
DeltagareTror inte det är den katten som ha gått utan den andra.
Jaså, ok! Den har jag inte kvar 🙂 Men det borde gå att svetsa dit en universalkat och komma undan betydligt billigare än den summan i första inlägget 🙂
21 november, 2010 kl. 12:39 #214005mattias514
DeltagareJaså, ok! Den har jag inte kvar 🙂 Men det borde gå att svetsa dit en universalkat och komma undan betydligt billigare än den summan i första inlägget 🙂
Okej:) Joo, exakt 12000:- äckligt dyrt! Köper mest troligt detta http://impreza.nu/forum/showthread.php?t=87704
Men om det visar sig att det är den katten som du har som gått så kontaktar jag dig senare! 😀
Någon som vet om det skulle passa med en katt från en gt98 till en wrx -01`?22 november, 2010 kl. 19:59 #213980FeA
DeltagareHar hela avgassystemet från turbon (inkl kat), utom sista ljuddämparen, från en STi 2002.
Har bara gått 6000mil.
Det är ditt för 1000kr + ev frakt.23 november, 2010 kl. 10:36 #214006mattias514
DeltagareHar hela avgassystemet från turbon (inkl kat), utom sista ljuddämparen, från en STi 2002.
Har bara gått 6000mil.
Det är ditt för 1000kr + ev frakt.Är det likadana system på sti som wrx?
23 november, 2010 kl. 13:51 #213981FeA
DeltagareÄr det likadana system på sti som wrx?
Det törs jag inte svära på, men det borde det vara.
23 november, 2010 kl. 14:59 #213982alrik
DeltagareNewage system skiljer lite i upphängningen mot classic. Är inga problem att köra ett helsystem från en newage på en classic. Hade ett newage system på min Type R-99, mestadels upphängningen av slutburken som skiljer, dock inga problem att få dit om man inte har bägge tummarna i hålfoten. Däremot så har jag för mig att det inte går att kombinera ihop ett system av delar från newage och classic.
Edit:
Glöm classic dravlet från mig. 😛23 november, 2010 kl. 16:18 #214007mattias514
DeltagareNewage system skiljer lite i upphängningen mot classic. Är inga problem att köra ett helsystem från en newage på en classic. Hade ett newage system på min Type R-99, mestadels upphängningen av slutburken som skiljer, dock inga problem att få dit om man inte har bägge tummarna i hålfoten. Däremot så har jag för mig att det inte går att kombinera ihop ett system av delar från newage och classic.
Edit:
Glöm classic dravlet från mig. 😛Okej:D Det lutar ändå att de blir det hära http://impreza.nu/forum/showthread.php?t=87704
Roligt med lite annat ljud också 😉26 november, 2010 kl. 15:35 #213983.zip
DeltagareÄnnu ett exempel på varför jag är en miljöbov och kör utan katalysator 364 dagar per år :p Va nyss och köpte en katalysator till min andra bruksbil då besiktningen gav avslag, 3000:- för en, och självklart ska det sitta två på bilrackarn.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.