› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Trim hjälp STi-06:a
- Detta ämne har 13 svar, 1,537 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 10 månader sedan av
Joakimgabrielsson.
-
FörfattareInlägg
-
30 oktober, 2012 kl. 20:03 #29433
Quackpack89
DeltagareHej!
Har gått å funderat fram å tillbaks på om att trimma mer elr int… därför jag söker lite råd/tips angående detta, har i dagens läge en motsvarighet till JRM:s EcuTek Fas 1.4, men som vanligt så vill man juh gärna ha ”lite” till 😉 Så önskemålet hade väl varit runt 4-500 hk isåfall 🙂
Så tänkte därför fråga er lite om vad man kmr behöva byta för delar samt vart någonstans man kan landa i pris, ska tilläggas att jag kmr att göra de mesta av arbetet själv 🙂
Tacksam för alla tips å råd 🙂
mvh Johan
30 oktober, 2012 kl. 20:18 #250000TomK
DeltagareRent spontant.
Turbo tex en Billet från Scoobyclinic SC46
1000cc spridare
E85Mappning 🙂
30 oktober, 2012 kl. 20:30 #250003Quackpack89
DeltagareRent spontant.
Turbo tex en Billet från Scoobyclinic SC46
1000cc spridare
E85Mappning 🙂
Okej, de låter juh inte så farligt 😉
Så du behöver inte byta något i motorn ?
har hört att org kolvarna inte ska palla så mkt mer än 350hk?
nån sanning i de? 🙂30 oktober, 2012 kl. 20:33 #250008Gyver
Deltagarehttp://www.andyforrestperformance.co.uk/27671.html
Där står alltd—0.o—b
30 oktober, 2012 kl. 20:40 #250001TomK
DeltagareOkej, de låter juh inte så farligt 😉
Så du behöver inte byta något i motorn ?
har hört att org kolvarna inte ska palla så mkt mer än 350hk?
nån sanning i de? 🙂Njae 350hk var väl i lägsta laget.
Allt kan gå sönder, med finns många som åker med oöppnade newage motorer.Sen är det lite annat man ska tänka på också tex koppling.
Fördelen med en större turbo och 2.5l maskinen är att du får ett fint register och behöver inte ladda så mycket tack vare flödet för att få bra med effekt. Skulle tippa på ca 1.5 bar då ca 400 på hjulen på E85 med en SC46.
30 oktober, 2012 kl. 21:26 #250004Quackpack89
DeltagareNjae 350hk var väl i lägsta laget.
Allt kan gå sönder, med finns många som åker med oöppnade newage motorer.Sen är det lite annat man ska tänka på också tex koppling.
Fördelen med en större turbo och 2.5l maskinen är att du får ett fint register och behöver inte ladda så mycket tack vare flödet för att få bra med effekt. Skulle tippa på ca 1.5 bar då ca 400 på hjulen på E85 med en SC46.
Okej, nä de va Trollspeed som varnade mig för de när jag mappade där, men de kanske diffar en hel del mellan bilar å hur dem körts innan osv 😛
okej, så koppling + svänghjul är ett bra kompliment när man vill upp över 400 tröskeln ? 🙂
30 oktober, 2012 kl. 21:31 #250002TomK
DeltagareSvänghjul är inte nödvändigt med en vassare koppling brukar behövas.
30 oktober, 2012 kl. 21:54 #250005Quackpack89
DeltagareSvänghjul är inte nödvändigt med en vassare koppling brukar behövas.
Okej ja vi får se lite va de kmr landa någonstans.. kmr bli ett litet projekt under vintern här nu 😉
men då vet jag lite vad jag ska titta efter iaf å de får jag tacka för 🙂Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
31 oktober, 2012 kl. 06:55 #250009timpO
DeltagareKöp min motor vettja 😉 Svänghjul kan du nästan skita i. Jag svarvade av mitt bara så det blev som nytt. Beror ju lite på hur du vill att den ska gå. Många köper bara för att utan att tänka på varför dom köper en
Gör inte mitt misstag och köp för små spridare (kör 750cc) då tex deatschwerkz går så ruskigt fint fastän man har alldeles för stora. Kör på 1000cc+. Ska du köra på E85 så byt ut din walbro soppapump så fort som möjligt till en deatschwerkz eller bosch. walbro håller antingen i en vecka eller ett år men till slut så kommer den gå sönder.
En scoobyclinic-turbo bör göra susen! Annars finns det riktigt fina såsom forced performance HTA turbos (lite dyra, men verkar vara bland de bästa du kan köpa.) alternativt någon precision.
Öppna inte motorn för tidigt! Välj effekten du vill till först. Vill du stanna vid 400-450hk (motorhästar) så finns det många som kör med org bottendel. Tänk också efter noga innan du köper din turbo. Vill du köra ketchupkörning ellr vill du ha så långt register som möjligt.
31 oktober, 2012 kl. 18:25 #250006Quackpack89
DeltagareKöp min motor vettja 😉 Svänghjul kan du nästan skita i. Jag svarvade av mitt bara så det blev som nytt. Beror ju lite på hur du vill att den ska gå. Många köper bara för att utan att tänka på varför dom köper en
Gör inte mitt misstag och köp för små spridare (kör 750cc) då tex deatschwerkz går så ruskigt fint fastän man har alldeles för stora. Kör på 1000cc+. Ska du köra på E85 så byt ut din walbro soppapump så fort som möjligt till en deatschwerkz eller bosch. walbro håller antingen i en vecka eller ett år men till slut så kommer den gå sönder.
En scoobyclinic-turbo bör göra susen! Annars finns det riktigt fina såsom forced performance HTA turbos (lite dyra, men verkar vara bland de bästa du kan köpa.) alternativt någon precision.
Öppna inte motorn för tidigt! Välj effekten du vill till först. Vill du stanna vid 400-450hk (motorhästar) så finns det många som kör med org bottendel. Tänk också efter noga innan du köper din turbo. Vill du köra ketchupkörning ellr vill du ha så långt register som möjligt.
Hehe jaså, ska du sälja din fina? 😛
Ja jag står juh lite i valet å kvalet om man ska stanna på 4-450hk elr om man ska upp mot 500, men jag tänker lite att de kanske e bättre å byta kolvar, stakar mm iom att de kanske blir billigare om man lägger ut lite pengar även om man kör på runt 400-450 hk så blir den juh sprängfast :)om de skulle rasa så får man juh endå byta ut de sakerna + att de finns mkt annat som kan komma till å rasa, lite min tanke iaf:)Vad tror du om FMIC är de ett bra kompliment om man ska upp över 400 hk ?
Hur
1 november, 2012 kl. 06:22 #250010timpO
DeltagareNä får nog drass med traktormotorn ett tag till 😉
Det valet är ju det svåra för det är väl där det nånstans mellan 4-500bhp som kostnaden dubblas i slutändan vare sig man tror det eller ej 🙂
Men ja, botten ska väl klara 4-450bhp men självklart är det ju en jätteaning bättre att plocka i smidda prylar och ha grundstommen stabil i bygget!
Jag skulle absolut inte välja FMIC om jag inte byggde för över 450bhp just för att spara respons och slippa bygga om och kapa i bilen. Många köper FMIC för 300bhp byggen och förväntar sig en mycket bättre maskin medans man säkert hade klarat sig finfint upp till 400-450 med TMIC och sluppit kapa samt få försämrad respons. I Sverige verkar man vilja gå över till FMIC det första man gör i alla byggen medans i både UK och staterna så finns det många många som kör TMIC till riktigt fräna byggen.
Sen finns det ju även rätt mycket argument mot att köra TMIC också. Det kostar ”lite mer” för vad det smakar än att gå till FMIC. En bra TMIC kostar lika mycket som ett vettigt FMIC-kitt, mer problem med värmespridning, ”stannar” tidigare i effektivitet etc.
Jag hade stor beslutsångest över den frågan….. Men jag ville ha för över 500bhp så då blev valet endå FMIC just för den delen att det är mindre ”problem” för att få ut effektivitet i ICn. Men skulle jag vilja landa på 400-450 så skulle jag endå valt TMIC. Just för att det är mindre responsförlust, coolare och ballare 😉
1 november, 2012 kl. 12:04 #249999Fricke.w
DeltagareSåg att du har en ej257, då är de ju så som du skrev i början, att man bör ju byta stackar och kolvar, då de är i sköraste laget med kolvarna i alla fall.
Grejen är ju den att visst går de att köra på orginal botten, men vad kännar de till? ska du köra på orginal botten så lär ni mappa bilen så att effekt förlopet är så odramatiskt som möjligt, och vridet kommer högt.
Varför göra så undrar du nog då?
Jo för att orginal grejerna är just skörare än smida prylar, och då vill man inte ha en respons snabb motor, då de oftast är tidigt vrid i en 2,5l med rätt turbo,och de är lite risky innan man fåt fart på den roterande massan, som dödar stackar framför allt.
Så vill du ha en grym motor karaktär, vilket du får med en sc46 turbo och e85 i tanken, så finns nog inget annat allterna tiv än smida stackar och kolvar, annars får du ju feg mappa och hoppas de håler, eller köra på och vara bered på att ett ras är med i beräkningen.Nä gör de riktigt i stället, och du kan sova lungt om nätterna, och njuta av en grym bil 😉
1 november, 2012 kl. 21:12 #250007Quackpack89
DeltagareJa men de är juh lite så jag tänker också… ska juh kunna bruka bilen utan att va livrädd att den ska smälla 😛 så de kmr att bli byte av stakar, kolvar mm dels för å vara på säkra sidan… plus om man sedan skulle vilja bygga vidare så måste de juh ändå bytas 🙂
Ska kika runt lite helgen å se ifall man kan få ihop någon trevlig önskelista till tomtefar 😉ja jag kmr att starta en ny projektråd här lite senare i vintern när jag börjar riva i kastrullen mm.. 😉
Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
2 november, 2012 kl. 07:30 #250011Joakimgabrielsson
Deltagarede har sjyssta kombos på realstreetperformance.com
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.