› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Trimma 280Hk STI
- Detta ämne har 14 svar, 1,630 deltagare, och uppdaterades senast för 15 år, 3 månader sedan av
Kvarnis.
-
FörfattareInlägg
-
16 augusti, 2010 kl. 19:53 #23936
Berg3r
DeltagareTja!
Går i tankarna att skaffa mig en Impreza STI 280hk modellen (typ en 06:a)
Vad behöver jag göra för att få bilen att gå hyfsat? 400hk+
Vet inte hur pass lättrimmade dessa motorer är, hur långt kommer jag på säg 70 – 80 tusen ?
Man lär väl börja med större turbo, frontmatad IC, större spridare, annat avgassystem och mappning ?
Hur mycket klarar en standardmotor utan att man stoppar i andra kolvar och kompsänker m.m. m.m. ?
Många frågor, hoppas ni orkar svara ! 🙂
// MVH
16 augusti, 2010 kl. 20:02 #208058Fricke.w
DeltagareEventuelt kan min impreza vara till salu? blir så tröt på att alldrig komma i gång med mit bygge, då jag väntar på garage plats och hjälp från en jag känner med motor bygget, som har allt för mycket att gör tyvär :(, plus att jag och sambon är i färd med att köpa hus, och då kan man ju behöva extra slantarna till renovering.
Har även alla grejer du söker för ett 400hk plus bygge, nya grejer i kartonger i hella mit data rum.
Du kan kolla på bilen, och listan på delar jag har här.MVH
Fredrik16 augusti, 2010 kl. 20:11 #208060Vince
KeymasterTja!
Går i tankarna att skaffa mig en Impreza STI 280hk modellen (typ en 06:a)
Vad behöver jag göra för att få bilen att gå hyfsat? 400hk+
Vet inte hur pass lättrimmade dessa motorer är, hur långt kommer jag på säg 70 – 80 tusen ?
Man lär väl börja med större turbo, frontmatad IC, större spridare, annat avgassystem och mappning ?
Hur mycket klarar en standardmotor utan att man stoppar i andra kolvar och kompsänker m.m. m.m. ?
Många frågor, hoppas ni orkar svara ! 🙂
// MVH
Räcker det inte med 280 hk :eek:?
Min har ”bara” 265 och den går jävligt bra tycker jag.
Bästa trimning är att försöka optimera den där delen som sitter mellan ratten o stolen ;).
Men annars så ja med 70-80 borde du nå kring 400 utan problem tror jag men jag är som sagt ingen trimspecialist.16 augusti, 2010 kl. 20:24 #208061Berg3r
DeltagareJodå, klart man kan ha kul med 280hk + 4wd, men mycket vill ha mer, halva grejen är ju att plocka ner motorn och stoppa på en massa fina delar och sedan få uppleva resultatet 😉
16 augusti, 2010 kl. 20:27 #208054specialized
DeltagareTja!
Går i tankarna att skaffa mig en Impreza STI 280hk modellen (typ en 06:a)
Vad behöver jag göra för att få bilen att gå hyfsat? 400hk+
Vet inte hur pass lättrimmade dessa motorer är, hur långt kommer jag på säg 70 – 80 tusen ?
Man lär väl börja med större turbo, frontmatad IC, större spridare, annat avgassystem och mappning ?
Hur mycket klarar en standardmotor utan att man stoppar i andra kolvar och kompsänker m.m. m.m. ?
Många frågor, hoppas ni orkar svara ! 🙂
// MVH
Ska du över 400 hk så behöver du minst byta kolvarna i motorn, då dessa är ganska dåliga från och med -06 och framåt (2.5 L). Orginalkolvarna brukar inte användas vid högre effeker än 360-370 hk.
Sen så behöver du annan turbo, spridare, bränslepump, avgassystem och mappning.Utomlands så körs det med org.TMIC med effekter på runt 400 hk, så om du MÅSTE byta den låter jag vara osagt, men det är nog att rekomendera 🙂
En oöppnad motor pallar runt 360-370 hk, där kolvarna är den svaga punkten..Alltså , 80 000 kr, kommer du klara 400 hk på lätt 🙂
16 augusti, 2010 kl. 20:32 #208062Berg3r
DeltagareSka du över 400 hk så behöver du minst byta kolvarna i motorn, då dessa är ganska dåliga från och med -06 och framåt (2.5 L). Orginalkolvarna brukar inte användas vid högre effeker än 360-370 hk.
Sen så behöver du annan turbo, spridare, bränslepump, avgassystem och mappning.Utomlands så körs det med org.TMIC med effekter på runt 400 hk, så om du MÅSTE byta den låter jag vara osagt, men det är nog att rekomendera 🙂
En oöppnad motor pallar runt 360-370 hk om jag inte minns helt fel.Okej nu när du säger att kolvarna är dåliga från början så har jag nog hört det förut, men jag har inga som helst problem att öppna motorn. Försöker skaffa mig en så bra uppfattning som möjligt av vad dessa motorer pallar.
Men för att gå lite djupare i det hela, vad för turbo och spridare brukar folk köra med t.ex. ? Finns det på forumet kanske ? SKummade igenom den här avdelningen innan jag skickade iväg min post, men jag tyckte bara det verkade handla mest om de lite äldre Imprezorna ?
Vilka sidor är dom vanligaste folk handlar ifrån, tänker då på motordelar i första hand, kolvar stakar, packningar, ja ni fattar !
// MVH
16 augusti, 2010 kl. 20:52 #208056Desen
DeltagareEn väldigt god idé vore att först tänka ut vem som ska mappa bilen och diskutera med honom vilka delar som behövs för tänkt effekt, de brukar ju även ha ganska bra koll på vart man kan skaffa prylarna med pålitlig leverans och till vettiga pengar.
På 2,5an så hade jag nog, förutom kolvar, även budgeterat för vev, stakar och lager.
Är ju så förbannat tråkigt att behöva dela hela skiten igen om allt annat funkar fint.16 augusti, 2010 kl. 20:54 #208063Berg3r
DeltagareJo det är ju klart, ska jag öppna motorn så ska jag ju göra allt ordentligt på en gång !
17 augusti, 2010 kl. 06:25 #208057NickeH
Deltagare17 augusti, 2010 kl. 08:41 #208050Kvarnis
DeltagareFör 400 bör du byta stakar+kolvar och lager när du ändå är på G.
Walbro soppa pumpFör över 400 så måste spridarna bytas
org.Ic klarar 400 utan problem om turbon är tillräckligt stor.
Turbo MD321T, SC billet 50 fixar +400 utan problemsprut gärna map basserat dvs simtek,autronuic, Syvecs etc
Kopplingen lär du ev byta med i längden.
17 augusti, 2010 kl. 08:44 #208051Kvarnis
Deltagareorginal veven är det inget fel på så länge den är hel och rak dvs 🙂
17 augusti, 2010 kl. 09:39 #208059Fricke.w
DeltagareSom sagt berg3r min kan vara till salu, och byter nycklar för rätt pris :).
och då har du allt du behöver för dit bygge med, nyt i kartonger allt + att du får skruva i grejerna själv 😉17 augusti, 2010 kl. 10:47 #208055Bodyshot
DeltagareBerger ~ titta spec här på vad som är nödvändigt att byta för driftsäker 500hk maskin. http://www.garaget.org/bodyshot
Ps. frickes bil är precis vad du söker! Rätt delar och rätt bil!
17 augusti, 2010 kl. 17:03 #208053andreaswrx
Deltagareinnan du börjar trimma så läs denna tråden! sen ställer du dig fråga om du har råd med ett motorras! har du det så bara trimma på!
18 augusti, 2010 kl. 07:11 #208052Kvarnis
DeltagareGör man det rätt så hålelr det bra, men även en orginal bil kan rasa om man har otur.
Jag har alltid trimmat mina bilar, bara en gammal legacy dog, men den hade nått ful chip och jag hade inte pillrat på den.
Men man bör tänka igenom vad man gör, sedan bör man räkna med att det kan gå sönder.
Har man inte förstått att det kan gå sönder när man trimmar, så bör man man tänka om iofs 😉
Men ska mkan göra det så är det inte lönt att snåla utan, gör det riktigt.
Sätt upp vilken effekt man ska ska ha, och undersök vad man bör göra för det ska hålla. -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
