SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Trimma ej 25 från grunden

Visar 8 inlägg - 16 till 23 (av 23 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #253512
    fortpelle
    Deltagare

      Aha… om jag hajat rätt så rör sig vevhus-/motorblockhalvorna så ramlagrena inte linar, å de kan bryta oljefilmen mot vevaxeln.

      Jag ska plocka isär ”moroten” å se hur konstruktionen ser ut.

      Jag har varit bortskämd med beemer 6:or utan överladdning som är otroligt enkla å skruva på som svennebil.
      Så de ska bli spännande å se hur e 2,5:a kan bli 🙂

      The biggest and most expensive with a 2,5 is getting the liners to settle when you start to up the hp the liners tend to drop and you will have to rebuild the motor 3 -5 times before they are settled,what are your aims with the scooby forget about hp and work out what you want to do with it

      #253501
      TypeR
      Deltagare

        😉 but s stated before it all depends on what your aims are time attack, short track long track drag etc etc

        #253513
        fortpelle
        Deltagare

          😉 but s stated before it all depends on what your aims are time attack, short track long track drag etc etc

          Everyday use summer and winter 🙂
          I do not need moore than 450HP in engine I think.
          reliability are moore important than maximum HP that I can’t use.
          Moore to work on suspension so it suit’s booth everyday use and track if I want.

          🙂

          #253502
          TypeR
          Deltagare

            Ok so forget about the engine and start with the chassis and brakes scoobys have so much that can be done on the chasssis before you need to go near the engine, arb,s thicker alk, drop links coil overs, bigger brakes Fmic maybe depending on hp aim, once you have modified that lot then start with the engine air flow system injectors ecu etc, after you have done this lot then it will be engine internals but not before, a good modified scooby chassis wise will piss all over a scooby with modified engine d—0.o—b

            #253514
            fortpelle
            Deltagare

              Yepp, that’s exactly the same problem with motorcycle’s 🙂
              We usaly start with the engine and get tremedes amount of power that are useless when driving and on track 😀

              So then I will look what chassi parts Scoobys have 🙂

              Thank’s for good answer’s 🙂

              Ok so forget about the engine and start with the chassis and brakes scoobys have so much that can be done on the chasssis before you need to go near the engine, arb,s thicker alk, drop links coil overs, bigger brakes Fmic maybe depending on hp aim, once you have modified that lot then start with the engine air flow system injectors ecu etc, after you have done this lot then it will be engine internals but not before, a good modified scooby chassis wise will piss all over a scooby with modified engine d—0.o—b

              #253503
              TypeR
              Deltagare

                Nps it’s the classic mistake and sadly will always be, but you have so much you can do with the handling that you need to do before going near the engine

                #253496
                Fricke.w
                Deltagare

                  Hejsan hoppsan 🙂
                  Är en nybliven på detta forum…
                  har en sti 08 eller 09 med troligt lagerras, så tänkte massera den till en maskin som borde hålla ett tag.

                  Har vässat jappanes-riskokare på två hjul tidigare så man e väll inte helt tappad bakom en vagen när de ska byggas.

                  Jag hör att blocket i sti 2,5 är svagt.
                  Vart är det svagt?
                  Vet man var de pajjar eller sviktar då man ger på?
                  Om det finns plats för längre pinnbult för bättre så kallad klämlängd (minskar flex jmf i korta bultar)?

                  Var kan man få veven nitrerhärdad å omslipad?

                  Är de gjutjärnslopp i cyllarna eller annan legering?
                  Inte nicazilade?

                  Troligen blir det Autoverdistakar å Wiseco eller JE kolvar.
                  Pinnbultat överallt.

                  Nån som har koll på de jag klurar på?

                  EJ255-257 dras med flexningar i cylinder vägarna, då de i princip är en ej205-207 som är upp borrad, utan att man lagt till nå extra gods i gjutningen, men de verkar som att om man håller sig i regel på rätt sida om 500hk streket (men även nm spelar ju in här så klart) så pallar blocken av biffen, de du ska passa på att lägga energi på är smida kolvar, då de är skör och gärna spricker i ringlandet som sagts, är ju lika bra att satsa på smida stakar när du ändå särat på motorn, sen är de ingen dum ide att köra en lite bättre olje pump, från endera cosworth eller rogerclark motorsport, samt arp bullt till topparna, köp gärna också en baffel plate eller baflad sump, så sliper du någon överaskning med olje surge på nya motorn.
                  Tycker inte du ska kosta på en omslipning av veven och härdning, då de blir lika dyrt och sämre än att köpa en ny orginalare från england 🙂
                  http://www.importcarparts.co.uk/parts_info.asp?id=5539&cat=96&sub=183&sec=403&var=33&dc=y&gen=&searchKey=

                  #253515
                  fortpelle
                  Deltagare

                    EJ255-257 dras med flexningar i cylinder vägarna, då de i princip är en ej205-207 som är upp borrad, utan att man lagt till nå extra gods i gjutningen, men de verkar som att om man håller sig i regel på rätt sida om 500hk streket (men även nm spelar ju in här så klart) så pallar blocken av biffen, de du ska passa på att lägga energi på är smida kolvar, då de är skör och gärna spricker i ringlandet som sagts, är ju lika bra att satsa på smida stakar när du ändå särat på motorn, sen är de ingen dum ide att köra en lite bättre olje pump, från endera cosworth eller rogerclark motorsport, samt arp bullt till topparna, köp gärna också en baffel plate eller baflad sump, så sliper du någon överaskning med olje surge på nya motorn.
                    Tycker inte du ska kosta på en omslipning av veven och härdning, då de blir lika dyrt och sämre än att köpa en ny orginalare från england 🙂
                    http://www.importcarparts.co.uk/parts_info.asp?id=5539&cat=96&sub=183&sec=403&var=33&dc=y&gen=&searchKey=

                    Tackar för informationen 🙂

                    Jag ska som sagt klyva spisen snart å kolla hur illa det kan vara med eventuellt skadade delar som måste bytas. Å sedan se vad som är bra att fixa till som ni nämner…
                    Jag kommer å ha tillräckligt skoj med opp till typ 450 kaniner… å merparten av resurserna ska jag lägga på att få ner skiten i backen 😀

                  Visar 8 inlägg - 16 till 23 (av 23 totalt)
                  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.