SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Trimma en Wrx Sti -98

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Imprezaz
    Deltagare

Hej! har en wrx sti från 98 verision5 , ska ha 280hk original men hur mycket tål motorn innan kolvar, lager, kammar etc börjar ge sig?

Christian S
      Deltagare

det första som kommer paja är kopplingen, efter att du har fixat den genom att montera tex en exedy steg 1 koppling så kommer växellådan att ge sig så själva motorn behöver du inte vara rädd för att den ska ge sig så länge du inte har tänkt att trimma uppimot 400Hk.

Imprezaz
        Deltagare

det första som kommer paja är kopplingen, efter att du har fixat den genom att montera tex en exedy steg 1 koppling så kommer växellådan att ge sig så själva motorn behöver du inte vara rädd för att den ska ge sig så länge du inte har tänkt att trimma uppimot 400Hk.

Okej, hur mycket vågar man trimma innan växellådan går då? lär ju inte bli billigt med ras.

Manor
          Deltagare

Ungefär 314,67 hk, tror jag :p.

Det är nog ingen som kan svara på den frågan.
            Det finns de som haft mycket hästar i en GT och klarat sig med originallåda. Allt beror väl på körstil och vrid (samt typ av koppling).

Om inte 280 hk räcker utan du vill ha mer så bör du nog för säkerhetsskull satsa på en 6-växlad STi-låda. Då vet du att den ska hålla åtminstone.

NickeH
            Deltagare

Ungefär 314,67 hk, tror jag :p.

Det är nog ingen som kan svara på den frågan.
              Det finns de som haft mycket hästar i en GT och klarat sig med originallåda. Allt beror väl på körstil och vrid (samt typ av koppling).

Om inte 280 hk räcker utan du vill ha mer så bör du nog för säkerhetsskull satsa på en 6-växlad STi-låda. Då vet du att den ska hålla åtminstone.

Många kör sin old age sti med ca 330Hk och det verkar ju fungera bra om man tar det lite lugnt när man växlar.

Bodyshot
              Deltagare

Jag körde som sagt min GT-00 med FMIC, spridare, VF34 med 1.5bar i ladd och runt 350hk i 5000mil utan något problem alls med vxllåda, förutom att jag sköt en massa lmm :@

Christian S
                Deltagare

Många kör sin old age sti med ca 330Hk och det verkar ju fungera bra om man tar det lite lugnt när man växlar.

Hk antalet är inte det viktiga i det här sammanhanget utan det är hur mycket vridmonent (Nm) man har.

problemet är inte lådan i sig utan det är 3:ans drev som är för klent så det hjälper inte att växla lugnt;)

Turbovin
                  Deltagare

Vevstakarna är samma klena skit som på GT. Över 350 hk brukar väl inte rekommenderas 😀

tendency
                    Deltagare

Avgas, bränslepump och mappning ger väl lite extra skicka men ska väl samtidigt vara safe för låda.

Kvarnis
                      Deltagare

topparna ~500Bhp, botten delen ~350.
                        Lådan beror på turbon och vridet.
                        E85 mappning å dör den rätt fort med +500nm dvs 😉 😀

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
                      • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.