› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Trimma gt-99 300-350 hp
- Detta ämne har 20 svar, 3,991 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 10 månader sedan av
kleinis.
-
FörfattareInlägg
-
8 juli, 2012 kl. 21:58 #28725
kleinis
DeltagareHej
Finns mycket att läsa på detta forum om trim till EJ20 motorer
men nu tänkte jag försöka få ut 300-350 häst i min och då är frågan vad behöver jag.
Har tanken om detta.
3tum up/down Race katt
11 MM ojepump
ECUteck Licens och mappning av JRM ? någon annan bra firma någon vet om ?
TURBO ???
Vad ska jag ha vill ha en med snabb spool för att lättare kunna få en bra kurva så att driftingen kommer bli så lätt som möjligt.Vf35 har något snabbare men orkar inte lika mycket som Vf34an men har även hört att det finns en TD05-16g turbo och att dessa ska gå att bygga om så de blir bolt on men hur svårt är det ?
Hur mycket har jag missat ?
Detta kommer inte trimmas just nu, men vill få in förslag gärna länkar till delar och forumtrådar för att kunna planera detta.MVH // Erik
10 juli, 2012 kl. 17:21 #245317Kvarnis
Deltagaresoppa punp+regulator behöver du med 🙂
Sedan så turbo av nått slag, har grenrör+turbo för rätt kurs, har nog en regulator och pump med 🙂
10 juli, 2012 kl. 17:57 #245326kleinis
Deltagaresoppa punp+regulator behöver du med 🙂
Sedan så turbo av nått slag, har grenrör+turbo för rätt kurs, har nog en regulator och pump med 🙂
Hej
Sitter walbro pump i nu den borde leverera tillräckligt ?
vad för turbo pratar vi om ? som sagt vill inte ha för stor för att få segt spool 😛
10 juli, 2012 kl. 19:49 #245324Pirre
Deltagarebeen there hehe.Mycket vill ha mer, 3-350hp blir lätt 400hp. Jag skulle valt en lite större turbo så du har marginal utifall du vill ha mer och nu med billet hos lateral(321H) och clinic (SC38/40) så finns det fina rappa turbos ;). MEN, då börjar det bli dags för starkare låda mm.
/ Henrik – som nästan har 400hp
11 juli, 2012 kl. 09:30 #245318Kvarnis
DeltagareHej
Sitter walbro pump i nu den borde leverera tillräckligt ?
vad för turbo pratar vi om ? som sagt vill inte ha för stor för att få segt spool 😛
Seg spool, nope Har en VF36 med twin scroll svårt att få det att spoola mycke snabbare för en turbo god för 350Bhp 🙂
11 juli, 2012 kl. 19:57 #245327kleinis
Deltagarebeen there hehe.Mycket vill ha mer, 3-350hp blir lätt 400hp. Jag skulle valt en lite större turbo så du har marginal utifall du vill ha mer och nu med billet hos lateral(321H) och clinic (SC38/40) så finns det fina rappa turbos ;). MEN, då börjar det bli dags för starkare låda mm.
/ Henrik – som nästan har 400hp
Jo precis så är det ju efter någon månad tycker man det är tråkigt igen. men då blir det mer i så fall nya lager och smidd motor men det är ett senare projekt just nu iallfall 🙂
men ska kolla dessa också, roligt att läsa om nya upptäckter !11 juli, 2012 kl. 20:11 #245328kleinis
DeltagareSeg spool, nope Har en VF36 med twin scroll svårt att få det att spoola mycke snabbare för en turbo god för 350Bhp 🙂
ungefär vilket varvtal har den full spool är det 2500,3000,3500,4000 ? sökte lite vad jag kunde hitta var det full spool runt 3500 vad har du upplevt ?
vad skulle en vf35 klara av för Bhp ? Ca11 juli, 2012 kl. 20:17 #245323.zip
DeltagareFör att citera professorn.
16G är en hårig turbo till 2 liter, den spoolar snabbare, och tål mer laddtryck än VF30/34, den är billigare att renovera, och den dagen man vill ha mer skickar man den till Andy Forrest och får den moddad med ett 20G-kompressorhjul.
Och TD05-16G är bolt on. Så mkt mer än nya packningar och pinnbultar behövs inte.
GT-I9000 @ Tapatalk2
11 juli, 2012 kl. 20:24 #245329kleinis
DeltagareFör att citera professorn.
16G är en hårig turbo till 2 liter, den spoolar snabbare, och tål mer laddtryck än VF30/34, den är billigare att renovera, och den dagen man vill ha mer skickar man den till Andy Forrest och får den moddad med ett 20G-kompressorhjul.
Och TD05-16G är bolt on. Så mkt mer än nya packningar och pinnbultar behövs inte.
GT-I9000 @ Tapatalk2
Tänk vad det underlättar för mig som inte riktigt är så insatt i trimning än så länge !
Rätta mig om jag har fel men den är väll nästan billigare vid inköp också ?13 juli, 2012 kl. 08:59 #245319Kvarnis
Deltagareungefär vilket varvtal har den full spool är det 2500,3000,3500,4000 ? sökte lite vad jag kunde hitta var det full spool runt 3500 vad har du upplevt ?
vad skulle en vf35 klara av för Bhp ? CaOm du nu inte byter IC, skulle jag säga att att en VF35 levererar ca 300>310Bhp
VF30/34 ca 320>330
TD05-16G ~samma Effekt , kan dock ge mer mitten vrid som dödar lådan.
VF36/37 ca 330 spollar tidiagare än VF30/34 pga av twin scroll
TD05-18G ca 350Bhp spollar lite sneare än en 16G
TD05-20G ca 370 spollar lite sneare än en 18GOm du har fmic ca 10>20Bhp till, E85 upp till 10% till.
Finns en uppsjö av VF agg dom flesta är ganska lika, det som skiljer är VF35 som har det mindre P15 turbinhuset &VF36/37 som är twin scroll och har P25 Turbinhus.
Ska du köpa ett nytt agg så köp ett billet från SC,
beggat köp nått på forumet, slut effekten blir hyfsat lik skillnad är att twin scroll spoolar snabbast, ca 2>400rpm tidigare vs icke twin scroll.13 augusti, 2012 kl. 17:13 #245330kleinis
DeltagareMycket bra skrivet och lätt förstått ! tackar jag för !
Då känns den som att man skulle köra med en
16G turbo efter som att jag vill ha mycket vrid
funderar på E85 men vet ej hur det blir ännu
Hur är det med Mappningsbara data boxar ?
Någon som vet hur det ligger till pratade med Ag:s i Norrköping och dom rekommendera Link men det kostar lite mer än Ecutek
Vad rekommenderas ?
13 augusti, 2012 kl. 17:41 #245325Pirre
Deltagare16G turbo efter som att jag vill ha mycket vrid
Mycket vrid är mumma sen om org-lådan håller med är en annan fråga 😉
/ Henke – Gillar vinandet av mina ppg drev =)
13 augusti, 2012 kl. 17:54 #245331kleinis
DeltagareMycket vrid är mumma sen om org-lådan håller med är en annan fråga 😉
/ Henke – Gillar vinandet av mina ppg drev =)
Precis en chans man kanske får ta när man vill åka på brädden i 100-140 km/h 🙂
13 augusti, 2012 kl. 20:03 #245320Kvarnis
DeltagareDu kan få lika bra vrid även med twin scroll :D, Link är klart bättre än ecu tech om det ska trimmas
19 augusti, 2012 kl. 18:13 #245335ztuffsen
DeltagareLånar tråden lite istället för att göra en likadan
Är ute efter att få min gt med liknande effekt, fått ett bra pris på en Greddy T518Z hur tror ni den är och va kan den leverera?
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.