› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › trimma sti
- Detta ämne har 23 svar, 2,117 deltagare, och uppdaterades senast för 21 år sedan av
Kvarnis.
-
FörfattareInlägg
-
27 juli, 2004 kl. 04:07 #2576
STIred
DeltagareHär är lite kul prylar som jag hade tänkt köpa till min STI(04). Är det rätt grejer eller finns det billigare/bättre alternativ.
1. Ferrita 3″ system (ca 15000kr)
2. Öppet luftfilter (från mrt ca 1600kr)
3. Ny större TMIC eller FMIC vet inte riktigt vilket än (TMIC största som mrt har ca 5000kr, FMIC ca 11000kr inkl. allt som hör till från mrt)
4. Bränsle pump 500hk 3.5l/m (ca 1200kr från mrt)
5. IHI VF22 turbo, ska klara 25psi ca (6000kr från mrt)
6. Stealth FX dump, ställbar hybrid(både återtcirkulerande och atmosfärisk) (ca 3000kr från mrt)
7. EcuTek 3 från JRMI det här steget vill jag inte ha mera effekt än vad original koppling och låda klarar (runt 350hk i motorn gissar jag), men så småningom… 🙂
Jag räknar med ca. 2000-3000kr i frakt på mrt prylarna och dessutom ca 30% i moms+tull. Är det nån mer som är intresserad av att köpa hem nåt från australien, delar jag gärna på frakten.
/rödSTI
27 juli, 2004 kl. 06:51 #53130SecretAgentMan
DeltagareDu behöver egentligen bara byta soppapumpen, avgassystemet och mappa den med lämplig metod för att ha potential att nå 350 hk.
/J
27 juli, 2004 kl. 09:43 #53136Kvarnis
Deltagarejep ingen mening att byta turbo för en VF22:a
Du har säkert en VF35:a å med mappning avgas, ev öpnande av filtret så ska det gå att klämma utt nästan 350Bhp.Sedan är det givetvis upp till den som mappar 🙂
Men ska du byta turbo å grejer så skull jag gå på nått större i så fall för typ 400Bhp ;):D
Köpe ett ferrita soppa pump &mappning så behöver det inte kosta mycket mer än 25K, satsa resten på däck&broms belägg
Sen kan du ksnske peak 25psi med en VF22 men den håller det aldrig till 8000rpm
27 juli, 2004 kl. 11:12 #53145STIred
DeltagareOK, turbobytet var mer med tanke på framtida effektbehov. Men det är klart, det är nog i så fall bättre att satsa direkt på 400bhp turbon.
Är det någon mening att byta till större tmic vid det här laget eller avvakta med det och byta direkt till fmic längre fram?Har jag rätt med att koppling och låda skall klara ca 350hk i motorn eller finns det chans att plocka ut mer innan man behöver byta någon av dessa?
27 juli, 2004 kl. 12:46 #53144Krigge
DeltagareKolla med SCT i gbg, dom samarbetar med mrt, kanske blir billigare än o ta hem själv.
27 juli, 2004 kl. 13:35 #53137Kvarnis
Deltagarekoppling&låda i en Sti är helt ok.
Det är inte så stor menning att byta tmic då du redan har en hyfsat stor.
Nästa steg blir dock ännu större turbo&se över kylningen.
Vad en 6växlad låda håller för är ingen som riktigt vet än.
Jag hoppas att min ska klara 450Bhp&400Ibs/ft alla fall ;):D27 juli, 2004 kl. 16:27 #53132dlehtihet
DeltagareHar alltid undrat samma sak. Verkar som om ingen lyckats ha sönder en STI låda (6 petad) ännu, inte ens när man läser på engelska forumet så har någon skrivit om att någon låda gått sönder. Hörde tidigare (var det här på forumet tro??) att JUN hade byggt kring en nyare STI. Deras gamla orginallåda höll för typ 5 starter med väldigt högt effektuttag innan den packade ihop. Med nya lådan hade de gjort över 100 likadana utan ens ett knyst ifrån lådan.
Men det är klart, är det någon som ska lyckas ha sönder lådan så är det nog Kvarnis ;-). Har (tror jag) inte träffat dig personligen ännu, men min inre bild (och det man läser här) säger att du förmodligen har runt 900 hästar i bilen (egentligen är det så. Allt snack om 450 bhp är bara en täckmantel….), älskar jätteturbosar och förmodligen drömmer om link-mappar varje natt 🙂 😉
hehe.
M v h
Danne
>Vad en 6växlad låda håller för är ingen som riktigt vet än.
>Jag hoppas att min ska klara 450Bhp&400Ibs/ft alla fall
>;):D27 juli, 2004 kl. 16:50 #53138Kvarnis
Deltagare900Bhp 😮 😀
Var nog i överkant det }( 😀
Ja ekonomi trimmar ju bara lite…snål norrläning vet du 😉 , å så änväder jag ju bilen varje dag till&från jobbet 😀
tror lätt Subaru Mickes kommer vara den motor starkaste subban…Impreza är en annan 5:a dock ..utan gas dvs 😉
29 juli, 2004 kl. 06:50 #53146STIred
Deltagare450hk är inte helt fel heller. Hade varit kul att få ta en titt på din speclista
29 juli, 2004 kl. 08:23 #53139Kvarnis
Deltagare>450hk är inte helt fel heller. Hade varit kul att få ta en
>titt på din speclista´den kommer snart att finns på medlems sidorna lär väl kanske skriva ner några rader när bilen är i gång oxå…
29 juli, 2004 kl. 08:47 #53147STIred
DeltagareJag tog en titt på NASIOC. Det verkar mycket lovande;-)
29 juli, 2004 kl. 11:28 #53140Kvarnis
Deltagare>Jag tog en titt på NASIOC. Det verkar mycket lovande;-)
Skulle rekommendera att du börjar med att fixa avgas,pump,knocklink turbotrycks mätare å få det mappat.
Fundera sedan efter om du vill ha mer effekt& om det är värt pengarna.
En STI med 350Bhp bra däck kanske lite förändringar i chassi bättre belägg är en snabb bil !
Både rakt fram för inte tala om när det svänger 😀Att göra en rak fram bil av en Sti känns lite fel..,
men jag ge dig tips om det mesta, då jag känner en å annan utan för landets gränser 😀Efter 350Bhp så börjar det behövas mycket delar å dom nästa 100 hästarna blir väldigt dyra !! typ +50K 😮
funderingar på att ändra invärtes delar börjara dyka upp…29 juli, 2004 kl. 23:43 #53148STIred
Deltagare>Skulle rekommendera att du börjar med att fixa
>avgas,pump,knocklink turbotrycks mätare å få det mappat.
Det var ungefär vad jag hade funderat på själv i det här läget, missade dock knocklinken>Fundera sedan efter om du vill ha mer effekt& om det är värt
>pengarna.
Värt pegarna är det antagligen inte. Många tycker att bilen är redan tillräckligt snabb som den är, men godis är ju inte nyttigt dock jälvigt gott ibland :9>Att göra en rak fram bil av en Sti känns lite fel..,
Nej håller med, det kommer aldrig att hända, ingen större mening att köpa en subba om man inte gillar att svänga lite. Det gör iofs inget om det går undan rakt fram heller…>men jag ge dig tips om det mesta, då jag känner en å annan utan för landets gränser
Tips är alltid välkomna, och jag tackar, kommer garanterat att höra av mig om/när det blir dags 😉29 juli, 2004 kl. 23:49 #53149STIred
Deltagare>>Jag tog en titt på NASIOC. Det verkar mycket lovande;-)
>
>Titta inte för mycket – det slutar med att man får prata med
>Nettan på finax 😀
>
>/OlaNettan är redan avklarad:* och vi är båda lyckliga:7 nu
så nu är det bara att handla. 😀30 juli, 2004 kl. 00:39 #53150STIred
Deltagare>Skulle rekommendera att du börjar med att fixa
>avgas,pump,knocklink turbotrycks mätare å få det mappat.Som sagt missade knocklinken, men hade tänkt att köra med Ecutek3. Behövs väl ingen knocklink i så fall.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.