- Detta ämne har 5 svar, 1,337 deltagare, och uppdaterades senast för 9 år, 7 månader sedan av clasen.
-
FörfattareInlägg
-
5 maj, 2015 kl. 06:54 #33681RavenZ56Deltagare
Hallå fellow scooby d(r)ivers!
Har en sti 08 som gått 14k mil och motorn har (vad jag vet) hängt med alla dessa mil.
Jag går i tankarna om att trimma med steg 1 hos JRM eller Japtuning.
Det är ju då 3″, öppet luftfilter, bränslepump och nya stift.Men då har vi ju det med dessa 2.5L motorerna att kolvar och stakar är lite sköra.
Hade gärna hört era åsikter om ni tycker det är värt att trimma och om det håller då?Tack på förhand!
5 maj, 2015 kl. 13:26 #276449Fricke.wDeltagareSkulle nog vilja på stå, att har du inga problems nu med över driven olje konsumtion eller liknande, är de nog lugnt.
Brukar vissa sig mycket tidigare än så, om man har problem med ring landen 🙂
Dessutom brukar bilarna mappas lite fetare än dom går orginal, och då mindre risk att kolvarna går av värmen.
Så risken att den rasar efter en väl utförd mappning, är då inte större än att köra orginal mapp, snarare tvärt om 🙂5 maj, 2015 kl. 13:30 #276450ZlasherDeltagareDu stressar självklart delarna lite mer med mer effekt i.
Finns många som rasat med orginaleffekten också.
Har den hållt så länge så är det väl bara att köra tills det rasar…
Är en helt ny bil med steg 1:)5 maj, 2015 kl. 13:57 #276452RavenZ56DeltagareDet låter vettigt det ni säger, men känns ju rätt riskabelt ändå asså!
Visst jag skulle kunna trimma nu och hoppas på det bästa å köra tills det rasar.. Men då har jag inte råd att laga den och får inte något på försäkring heller för den gått mer än 10k mil! Jag är verkligen inte så kunnig heller att jag kan fixa det själv! Så det är ett dilemma. Har även fortfarande finans på bilen och rasar det.. Så blir jag skyldig en del om jag inte kan laga :pBästa alternativet som jag själv ser just nu är att köra med orginal tills om det rasar och sen då byta allt.
5 maj, 2015 kl. 14:19 #276448abacusDeltagareAlla motorer är lite av personliga vissa tål mycket stryk. Med andar ger upp men på en STI .08 så borde den ha fått omappen vid service .
6 maj, 2015 kl. 20:21 #276451clasenDeltagareTjena Raven! Det var mig du snackade med i lördags i Sisjön 😉
Jag tyckte att Raven skulle höra efter innan ev. trimning här på forumet.
Min sti -07 rasade vid runt 9000 mil innan jag själv köpte den, och var då original i motorn och otrimmad vad jag vet. Slutade med nya kolvar, stakar, vev och borrning av cylindrarna :p
Hade jag varit du Raven, och haft ekonomi för det, hade jag försökt mecka isär och bytt bara kolvarna och mecka ihop det igen. Enligt mig enda sättet att vara helt säker på att kolvproblemet är borta. Då kan det även vara läge att byta oljepumpen då denna är i klenaste laget. Då behöver man dock ha plats och kunna mecka eller ha någon som kan hjälpa, för det blir ju inte gratis att lämna in.
Har man ingen idiotmapp så håller ju sen drivlinan hur bra som helst för det man kan kräma ur “steg 1”.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.