› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › trimma sti
- Detta ämne har 23 svar, 2,117 deltagare, och uppdaterades senast för 21 år sedan av
Kvarnis.
-
FörfattareInlägg
-
30 juli, 2004 kl. 06:41 #53151
STIred
DeltagareSkickade ett mail till mrt med lite trimfrågor(STI). Bland annat om hur mycket de trodde den 6växlade lådan klarade samt vad de trodde om möjligheterna att plocka ut 400 hästar på hjulen :9 . Så här tyckte de:
>>400whp is quite an increase of power/torque over the factory car so you will need substantial modifications to get it there. As a guide, 400whp is closer to 550bhp if that helps put things into perspective (given your standard car is only 265bhp). 400whp is also not generally drivable down low due to the size of the turbo and type of camshaft required to be used (minimal power/torque below 5000rpm).
The standard 6 speed transmission is very strong compared to 5 speed
models and will be ok with up to around 400bhp but you will be testing its limits with 400whp.You can very easily achieve 350bhp with basic modifications such as new exhaust system, revised intake, larger intercooler, fuel system modifications and ECU tuning. Past this you will need to make internal modifications to engine and fit a MUCH larger turbo to achieve the power levels you are aiming at (increase in engine capacity to 2500cc, closed deck block, custom turbo with external wastegate, head work incl porting, heavy duty valve springs, larger camshafts, etc).
To get an extra 50-70bhp on what you already have will only cost you
around the AU$3500-4000 mark. To achieve an extra 250-270bhp on what you have will cost you closer to AU$20,000+ due to the significant level of components involved to achieve that level of bhp reliably.Hope this helps…let me know what you wish to do and I can clarify
pricing further for you.<<30 juli, 2004 kl. 11:53 #53133dlehtihet
DeltagareVar beställer man?? 😮 😀
>To achieve an extra 250-270bhp
>on what you have will cost you closer to AU$20,000+ due to the
>significant level of components involved to achieve that level
>of bhp reliably.
>30 juli, 2004 kl. 17:04 #53141Kvarnis
Deltagare>To get an extra 50-70bhp on what you already have will only
>cost you
>around the AU$3500-4000 mark. To achieve an extra 250-270bhp
>on what you have will cost you closer to AU$20,000+ due to the
>significant level of components involved to achieve that level
>of bhp reliably.Vad var det jag sa 😀
been there done that ;):D
men nån iC behövsdå inte till att börja med, kan jag ge som grattis tips 😀Knocklink tycker jag personligen att man ska ha så fort man ändrar nått i effekt väg på bilen, då har du lite hjälp som kan spara otroligt stora utgifter.. sen är den ju ingen märkvärdig investering heller :), det gäller oavsett ecu !!!
30 juli, 2004 kl. 17:07 #53142Kvarnis
DeltagareSen så är AU drivhjuls hästar ännu lägre än dom I UK/Swedala
men 400 av våra drivhjuls hästar är ~500Bhp2 augusti, 2004 kl. 12:17 #53152STIred
Deltagare>Vad var det jag sa 😀
>been there done that ;):D
>men nån iC behövsdå inte till att börja med, kan jag ge som
>grattis tips 😀Jepp du hade rätt. 😉
>Knocklink tycker jag personligen att man ska ha så fort man
>ändrar nått i effekt väg på bilen, då har du lite hjälp som
>kan spara otroligt stora utgifter.. sen är den ju ingen
>märkvärdig investering heller :), det gäller oavsett ecu !!!Det får nog bli knocklink med, det är ju aldrig fel med en extra säkerhetsåtgärd.
6 augusti, 2004 kl. 12:10 #53134dlehtihet
DeltagareKvarnis,
om du inte redan sett detta så kanske det kan vara intressant att få veta ang. 6-petaren:
– 600bhp
– 800Nmhttp://bbs.scoobynet.co.uk/showthread.php?t=350822
M v h
Danne
>>450hk är inte helt fel heller. Hade varit kul att få ta en
>>titt på din speclista
>
>
>´den kommer snart att finns på medlems sidorna lär väl kanske
>skriva ner några rader när bilen är i gång oxå…6 augusti, 2004 kl. 12:15 #53131SecretAgentMan
DeltagareDe siffrorna lirar inte riktigt med ryktet (hur korrekt det var kan man ju orda om å andra sidan) om STi:s egna huvudbryn att få lådan att hålla i B11S:en – om minnet inte sviker mig låg den runt 550 Nm.
Hur vridet anländer, och när i registret är av stor vikt iofs för hur bitarna skall hålla – men har man 800 friska Nm som brakar loss, och det greppar – då är min direkta uppfattning att det kommer att gå åt pipan. 😀
/J
6 augusti, 2004 kl. 12:37 #53135dlehtihet
Deltagareskjut inte budbäraren 😉
trodde att det var någorlunda tillförlitliga uppgifter eftersom John B och Bob R skriver i tråden.
M v h
Danne
>De siffrorna lirar inte riktigt med ryktet (hur korrekt det
>var kan man ju orda om å andra sidan) om STi:s egna huvudbryn
>att få lådan att hålla i B11S:en – om minnet inte sviker mig
>låg den runt 550 Nm.
>
>Hur vridet anländer, och när i registret är av stor vikt iofs
>för hur bitarna skall hålla – men har man 800 friska Nm som
>brakar loss, och det greppar – då är min direkta uppfattning
>att det kommer att gå åt pipan. 😀
>
>/J6 augusti, 2004 kl. 12:51 #53143Kvarnis
DeltagareJo men visst är det hysade korrekta uppgifter.
Mne en bil med 800Nm även 3wd kommer att få kämpa med att få ner det i marken, därför håller det säkert hyfsat vid högre vrid oxå
det man kan säga är att 450Bhp&400Ibs/ft verkar det hålla utan problem för. -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.