› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Trimma STi’n hos JRM.
- Detta ämne har 11 svar, 1,471 deltagare, och uppdaterades senast för 19 år, 1 månad sedan av
minid.
-
FörfattareInlägg
-
17 juli, 2006 kl. 06:06 #3395
bageera
DeltagareHej,
Funderar på och lämna in min STi -04 till JRM för trimning.
I mailkontakt med dom nämnde dom två varianter, med avgassystem+
soppapump+mappning för ca 25 – 30′, som skulle ge ca 330 eller 350 hkr
beroende på om jag köpte racekat eller ej.Någon som gjort motsvarande förändringar som vill berätta
hur ni upplevt dem? Blev det rejäl skillnad, isf på vilka
varvtal eller var det över hela registret? Något ni
rekommenderar/ångrar? Har ni märkt någon skillnad angående
ang. förlitligheten. Problem vid besiktningen eller vid
service? Någon annat man bör känna till i detta sammanhang?Som jag har uppfattat det har JRM rätt bra anseende här i
klubben, men berätta gärna ändå om ni har något speciellt
att tillägga i kontakten med dom.Kort sagt så vill jag gärna ha en puff i rätt riktning ang.
lämna bilen till dem vs inte lämna den.Mvh
Johan17 juli, 2006 kl. 06:30 #58403simo
DeltagareTycker att det verkar lite väl dyrt med 25-30.
Trollspeed tar ca 8000 för att mappa bilen på gata som JRM gör.
Soppapump valbro 341 kostar ca 1600
Kvar till aga blir 15-20′, med tanke på att JRM’s dyraste system kostar 16500…så tycker iaf jag att det låter ganska dyrtI dina kläder skulle jag fixa aga o pump själv o endast lämnat bort mappningen.
/U
17 juli, 2006 kl. 07:45 #58404Yonaz
DeltagareJRM och Trollspeed konkurerar givetvis med varandra men de har själva valt att erbjuda exakt samma pris till klubbens medlemmar när det gäller Ecutech.
17 juli, 2006 kl. 08:00 #58401SecretAgentMan
DeltagareSkall det vara enkelt, låt någon av leverantörerna ordna rubbet, men som KN pekar på låter det lite saltat från JRM (kan ju vara ett pris du fått rätt ur luften med, be om en korrekt offert istället).
Orkar du pilla lite (och med lite hjälp från folket här är inget omöjligt 😉 ) så raggar du rätt på aga, pump och åker till mapparn’ som är närmast.
/J
17 juli, 2006 kl. 08:01 #58402SecretAgentMan
Deltagare…och fan vet om det inte är bra nära till Trollhättan. 😀 :+
17 juli, 2006 kl. 09:25 #58405Yonaz
DeltagareMonterar du avgas själv, fixa en extra lambdamgänga på DP innan du moterar det..De uppskattar Trollspeed/JRM så slipper de böka med svets och borr i ditt motorutrymme. Dessutom sparar du en slant 🙂
17 juli, 2006 kl. 10:07 #58409FlyingFin
DeltagareHej,Funderar på och lämna in min STi -04 till JRM för trimning. I mailkontakt med dom nämnde dom två varianter, med avgassystem+soppapump+mappning för ca 25 – 30′, som skulle ge ca 330 eller 350 hkr beroende på om jag köpte racekat eller ej.Någon som gjort motsvarande förändringar som vill berättahur ni upplevt dem? Blev det rejäl skillnad, isf på vilka varvtal eller var det över hela registret? Något ni rekommenderar/ångrar? Har ni märkt någon skillnad angåendeang. förlitligheten. Problem vid besiktningen eller vid service? Någon annat man bör känna till i detta sammanhang?Som jag har uppfattat det har JRM rätt bra anseende här i klubben, men berätta gärna ändå om ni har något speciellt att tillägga i kontakten med dom.Kort sagt så vill jag gärna ha en puff i rätt riktning ang.lämna bilen till dem vs inte lämna den.MvhJohan
Jag har själv pratat med JRM och de sa samma siffror till mig, 25-30K. Efter det så beslutade jag mig för att montera hårdvaran själv och låta antingen TrollSpeed eller JRM göra mjukvaran.
Har redan gjort det med mina Tein fjädrar (som jag köpte på ebay för ca 2000kr) efter att ha pratat med Vanadis Gummi som ville ha 8500kr för fjädrar, jobb och hjulvinklar. Så det lönar sig att göra det själv + att då vet du att det är ordentligt gjort efter verkstadshandbok och att rätt moment används, vilket jag tror att det slarvas frisk med på verkstäder runt om i landet…
Har en polare som kommer att åka över till Kalifornien i höst, han kommer att ta hem Gruppe-S Power Pack 1 för 999$, som jag sedan under vintern skruvar dit.
http://www.gruppe-s.com/Subaru/PowerPackages.htm
Kommer också att köpa APS Turbo Inlet Pipe System för 275$ och Walbro 255 lph Fuel Pump WRX STI Setup Kit för 90$
Så i runda siffror räknat så får jag hem detta för ca 1350$ * 7,5kr vilket blir ca 10K
Mycket skruvande blir det under vintern… och kul ska det bli med en mappning i April -07
Och många 1000 lappar sparar man… som man sedan kan lägga på ännu mera grejer till bilen 😀Mvh Pekka ”When we came in to the woods, we went really FLAT OUT” -Tommi Mäkinen 😀 Älskar min PSE III när jag kör den FLAT OUT :7
17 juli, 2006 kl. 12:35 #58406Fisherman
DeltagareTjena.
Jag har som du kanske har läst varit uppe hos JRM och monterat lite grejer. Vet inte om det är exakt samma men prylar men jag har Helix Downpipe med racekat och HKS Silent Hi-Power 3″ system, Walbro bränslepump, kallare stift och EcuTek mappning.
Jag är fortfarande mycket nöjd med resultatet. Ännu roligare att köra nu. Det känns verkligen att den var strypt med det gamla avgassystemet. Den drar ju mycket bättre över hela registret men framförallt så håller den ju i hela vägen upp till rödmarkeringen nu. Börjar nog ladda några hundra varv tidigare också.
Ljudet i bilen är i stort sett prefekt, det hörs lite när man ligger på motorväg men det är inte så mycket så det är bara att höja ett hack på stereon så tänker man inte på det, annars låter den ju helt underbart både på tomgång och när man står på!!!
Jag var mycket nöjd med bemötandet hos JRM, hämtning/lämning vid tåget, mycket trevliga osv.Jag har inte haft några som helst problem med bilen pga. trimningen men jag var ju hos JRM i början på april i år så jag har ju inte haft grejerna så länge. Har inte servat eller besiktigat efter det heller.
När det gäller pengarna så kan du säkert tjäna lite pengar på att köpa grejerna på nätet och ev. montera själv som dom andra redan har nämnt här.
Jag har varken något bra mekställe eller verktyg så jag hade lämnat bort monteringen i vilket fall så jag tyckte att det var väldigt smidigt med en helhetslösning som JRM erbjuder med allt material, montering och mappning på samma ställe. Man får ju betala lite för servicen. Jag tyckte helt klart att det var värt pengarna.
Mvh Fisherman
:7 Mycket nöjd IMPREZA WRX STi PSE -04 ägare :7
17 juli, 2006 kl. 15:57 #58410FlyingFin
DeltagareTjena.Jag har som du kanske har läst varit uppe hos JRM och monterat lite grejer. Vet inte om det är exakt samma men prylar men jag har Helix Downpipe med racekat och HKS Silent Hi-Power 3″ system, Walbro bränslepump, kallare stift och EcuTek mappning. Jag är fortfarande mycket nöjd med resultatet. Ännu roligare att köra nu. Det känns verkligen att den var strypt med det gamla avgassystemet. Den drar ju mycket bättre över hela registret men framförallt så håller den ju i hela vägen upp till rödmarkeringen nu. Börjar nog ladda några hundra varv tidigare också.Ljudet i bilen är i stort sett prefekt, det hörs lite när man ligger på motorväg men det är inte så mycket så det är bara att höja ett hack på stereon så tänker man inte på det, annars låter den ju helt underbart både på tomgång och när man står på!!! Jag var mycket nöjd med bemötandet hos JRM, hämtning/lämning vid tåget, mycket trevliga osv.Jag har inte haft några som helst problem med bilen pga. trimningen men jag var ju hos JRM i början på april i år så jag har ju inte haft grejerna så länge. Har inte servat eller besiktigat efter det heller. När det gäller pengarna så kan du säkert tjäna lite pengar på att köpa grejerna på nätet och ev. montera själv som dom andra redan har nämnt här. Jag har varken något bra mekställe eller verktyg så jag hade lämnat bort monteringen i vilket fall så jag tyckte att det var väldigt smidigt med en helhetslösning som JRM erbjuder med allt material, montering och mappning på samma ställe. Man får ju betala lite för servicen. Jag tyckte helt klart att det var värt pengarna. Mvh Fisherman :7 Mycket nöjd IMPREZA WRX STi PSE -04 ägare :7
Hepp!
Egentligen så tänkte jag från början också lämna bort jobbet bara för att få det snabbt och enkelt gjort, för att sedan kunna sticka ut och bränna… 😀
Men efter att jag själv monterade fjädrarna så upptäckte jag hur kul det var att skruva och hur grymt nöjd jag blev med resultatet, så kommer jag att göra så mycket jag bara kan själv.
Bara att gratulera till en lyckad trimning och en underbar bil att köra som steker av det mesta du möter på gatan och på banan. Själv tänkte jag nästa år efter trim, åka på lite ban träffar för att verkligen se vad bilen går för och där man vågar att köra FLAT OUT.
Mvh Pekka ”When we came in to the woods, we went really FLAT OUT” -Tommi Mäkinen 😀
Älskar min PSE III när jag kör den FLAT OUT :717 juli, 2006 kl. 21:47 #58408bageera
DeltagareTusen tack allihop för all god input och de utförliga/konstruktiva svaren tipsen! Nu har jag lite mer att gå på!
Måste tyvärr även erkänna att jag slarvade lite när jag angav vad som ingick. För 25 – 30′ ingick även enskilt dyraste posten avgassystem, vilket jag glömde nämna ovan. Så jag tror nog inte att prisuppgiften i sig var något speciellt att höja på ögonbrynen åt. Men som några nämnde: Det kanske trots det blir aningen billigare att skaffa ”hårdvaran” själv.
Någon som har ett bra tips på avgassystem som ger bra effektökning utan att öka på ljudnivåerna för mycket? Diskression tenderar ju att dra till sig färre onda känslor hos omgivningen..
Av svaren att döma verkar bilen att svara bra på dessa modifieringar!
Blir nog till att göra en uppgradering trots allt../Johan
17 juli, 2006 kl. 22:49 #58411Desen
DeltagareSjälv har jag ett 3″ HKS system från turbon och en liten räserkisse på mitten. Detta system låter diskret när bilen körs på lägre varv men morrar finfint vid lite tuffare körning.
HKS systemet ska väl även vara bra med tanke på efekten, och räserkissen gör det ju inte sämre.
Dessutom har jag inte sett att min CEL har lyst någon gång med detta system.
Iofs har jag ju en GT. Men HKS systemen till STI borde väl inte vara sämre?/Andreas, Skåne, Kristianstad
Blå GT -9918 juli, 2006 kl. 00:11 #58407minid
DeltagareDesen bilarna från 01 och uppåt är mycket känsligare än våra GTs.. 🙂
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.