SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor trimning upp till 450whp

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #30529
    kleinis
    Deltagare

      Fick hem mitt Cdb block ihelgen så nu ska ider spånas fram.

      Min tanke är att byta veven och köra 2,1 liter sedan finns det ju alltid lite mer frågor och funderingar jag tänkte ta i denna tråd allt efetsom

      Första frågan

      TOPPARNA som sitter på min gt motor nu är dom lika bra som ett par sti toppar ?
      alltså fjädrar och kammar mm ska bytas men frågan är om dom har något hårdare material i sig eller förbättringar i oljeflöde mm ?

      #257524
      GDB2003
      Deltagare

        Gissar på att om du ändå ska hänga på nya kammar och fjädrar så är utbudet större för Sti än för GT. En ”tom” Sti topp lär ju vara billig också (till min förra bil köpte jag två kompletta toppar för runt 250USD) så jag skulle personligen gå den vägen.

        #257522
        kleinis
        Deltagare

          Kollat runt lite och utbudet mellan gt och sti topparna känns väldigt lika då det bara står till ej20 oftast därför var frågan om det är så att mina gt toppar är funktionsdugliga till att byta ventiler,fjädrar och kammar i. En kompis sti 03a Var det en spricka i toppen från insugs kanalen och tändstifthålet.

          Med tanke på det värkar dom svaga också ? Sedan är mina ”ventiljuster koppar” shims i som inte kostar många kronor att byta men på kompisens är dom fasta och varje kopp är nitad med ett 3 siffringt nummer som anger tjockleken dessa kosta 280 kr st.

          En till fråga, vad ska man köra för topppackning ? Ska upp på 2 bar i Ladd så det behöver hålla 🙂

          #257517
          TomK
          Deltagare

            Kollat runt lite och utbudet mellan gt och sti topparna känns väldigt lika då det bara står till ej20 oftast därför var frågan om det är så att mina gt toppar är funktionsdugliga till att byta ventiler,fjädrar och kammar i. En kompis sti 03a Var det en spricka i toppen från insugs kanalen och tändstifthålet.

            Med tanke på det värkar dom svaga också ? Sedan är mina ”ventiljuster koppar” shims i som inte kostar många kronor att byta men på kompisens är dom fasta och varje kopp är nitad med ett 3 siffringt nummer som anger tjockleken dessa kosta 280 kr st.

            En till fråga, vad ska man köra för topppackning ? Ska upp på 2 bar i Ladd så det behöver hålla 🙂

            Kör Subarus orginal MLS packning.
            Finns på importcarparts.co.uk

            #257518
            TomK
            Deltagare

              Kan även vara bra att tänka på grövre topp bultar typ 14mm när du ska ladda så mycket. Då slipper man topp packnings relaterade problem. Kör du 2l så finns det även ”wrc” koppar ringar som RCM säljer.

              #257523
              Gyver
              Deltagare

                gt och sti har samma ”hus” för topparna, skiljer inget i varken oljekanaler eller insug/avgaskanaler. Bara kammar som skiljer modellerna åt. En uppsättning bättre beggade sti-kammar och fjädrar/ventiler borde du kunna hitta billigt från england.
                Själv skulle jag satsa på kompletta sti ver3 originaltoppar såvida du inte är sugen på avcs. 🙂

                Varför ska du ha 2 bars laddtryck?

                #257519
                Gystompa
                Deltagare

                  Kollat runt lite och utbudet mellan gt och sti topparna känns väldigt lika då det bara står till ej20 oftast därför var frågan om det är så att mina gt toppar är funktionsdugliga till att byta ventiler,fjädrar och kammar i. En kompis sti 03a Var det en spricka i toppen från insugs kanalen och tändstifthålet.

                  Med tanke på det värkar dom svaga också ? Sedan är mina ”ventiljuster koppar” shims i som inte kostar många kronor att byta men på kompisens är dom fasta och varje kopp är nitad med ett 3 siffringt nummer som anger tjockleken dessa kosta 280 kr st.

                  En till fråga, vad ska man köra för topppackning ? Ska upp på 2 bar i Ladd så det behöver hålla 🙂

                  Jag har ett par nya 1,6mm org toppackningar liggandes om du är intresserad

                  #257520
                  kleinis
                  Deltagare

                    Kan även vara bra att tänka på grövre topp bultar typ 14mm när du ska ladda så mycket. Då slipper man topp packnings relaterade problem. Kör du 2l så finns det även ”wrc” koppar ringar som RCM säljer.

                    har funderat på grövre topp bultar och troligtvis blir det så då jag vill åka med så säker maskin som möjligt

                    Hur funkar kopparringarna ? är det hela packningar eller används som med vanlig packning ?

                    #257521
                    kleinis
                    Deltagare

                      gt och sti har samma ”hus” för topparna, skiljer inget i varken oljekanaler eller insug/avgaskanaler. Bara kammar som skiljer modellerna åt. En uppsättning bättre beggade sti-kammar och fjädrar/ventiler borde du kunna hitta billigt från england.
                      Själv skulle jag satsa på kompletta sti ver3 originaltoppar såvida du inte är sugen på avcs. 🙂

                      Varför ska du ha 2 bars laddtryck?

                      tack för svaret då kommer nog mina gt toppar användas med
                      steg 3 kammar och hårdare fjädrar så det är inga problem,

                      2 bar ja det skrev jag för att överdimensionera lite, har jag stor stor turbo behövs ju inte 2 bar för 450 hjulhäst 😉

                    Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
                    • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.