› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › trimning upp till 450whp
- Detta ämne har 8 svar, 1,126 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 2 månader sedan av
kleinis.
-
FörfattareInlägg
-
5 juni, 2013 kl. 06:01 #30529
kleinis
DeltagareFick hem mitt Cdb block ihelgen så nu ska ider spånas fram.
Min tanke är att byta veven och köra 2,1 liter sedan finns det ju alltid lite mer frågor och funderingar jag tänkte ta i denna tråd allt efetsom
Första frågan
TOPPARNA som sitter på min gt motor nu är dom lika bra som ett par sti toppar ?
alltså fjädrar och kammar mm ska bytas men frågan är om dom har något hårdare material i sig eller förbättringar i oljeflöde mm ?5 juni, 2013 kl. 11:11 #257524GDB2003
DeltagareGissar på att om du ändå ska hänga på nya kammar och fjädrar så är utbudet större för Sti än för GT. En ”tom” Sti topp lär ju vara billig också (till min förra bil köpte jag två kompletta toppar för runt 250USD) så jag skulle personligen gå den vägen.
7 juni, 2013 kl. 07:39 #257522kleinis
DeltagareKollat runt lite och utbudet mellan gt och sti topparna känns väldigt lika då det bara står till ej20 oftast därför var frågan om det är så att mina gt toppar är funktionsdugliga till att byta ventiler,fjädrar och kammar i. En kompis sti 03a Var det en spricka i toppen från insugs kanalen och tändstifthålet.
Med tanke på det värkar dom svaga också ? Sedan är mina ”ventiljuster koppar” shims i som inte kostar många kronor att byta men på kompisens är dom fasta och varje kopp är nitad med ett 3 siffringt nummer som anger tjockleken dessa kosta 280 kr st.
En till fråga, vad ska man köra för topppackning ? Ska upp på 2 bar i Ladd så det behöver hålla 🙂
7 juni, 2013 kl. 07:45 #257517TomK
DeltagareKollat runt lite och utbudet mellan gt och sti topparna känns väldigt lika då det bara står till ej20 oftast därför var frågan om det är så att mina gt toppar är funktionsdugliga till att byta ventiler,fjädrar och kammar i. En kompis sti 03a Var det en spricka i toppen från insugs kanalen och tändstifthålet.
Med tanke på det värkar dom svaga också ? Sedan är mina ”ventiljuster koppar” shims i som inte kostar många kronor att byta men på kompisens är dom fasta och varje kopp är nitad med ett 3 siffringt nummer som anger tjockleken dessa kosta 280 kr st.
En till fråga, vad ska man köra för topppackning ? Ska upp på 2 bar i Ladd så det behöver hålla 🙂
Kör Subarus orginal MLS packning.
Finns på importcarparts.co.uk7 juni, 2013 kl. 07:48 #257518TomK
DeltagareKan även vara bra att tänka på grövre topp bultar typ 14mm när du ska ladda så mycket. Då slipper man topp packnings relaterade problem. Kör du 2l så finns det även ”wrc” koppar ringar som RCM säljer.
7 juni, 2013 kl. 08:01 #257523Gyver
Deltagaregt och sti har samma ”hus” för topparna, skiljer inget i varken oljekanaler eller insug/avgaskanaler. Bara kammar som skiljer modellerna åt. En uppsättning bättre beggade sti-kammar och fjädrar/ventiler borde du kunna hitta billigt från england.
Själv skulle jag satsa på kompletta sti ver3 originaltoppar såvida du inte är sugen på avcs. 🙂Varför ska du ha 2 bars laddtryck?
7 juni, 2013 kl. 14:30 #257519Gystompa
Jag har ett par nya 1,6mm org toppackningar liggandes om du är intresserad
8 juni, 2013 kl. 05:45 #257520kleinis
DeltagareKan även vara bra att tänka på grövre topp bultar typ 14mm när du ska ladda så mycket. Då slipper man topp packnings relaterade problem. Kör du 2l så finns det även ”wrc” koppar ringar som RCM säljer.
har funderat på grövre topp bultar och troligtvis blir det så då jag vill åka med så säker maskin som möjligt
Hur funkar kopparringarna ? är det hela packningar eller används som med vanlig packning ?
8 juni, 2013 kl. 05:50 #257521kleinis
Deltagaregt och sti har samma ”hus” för topparna, skiljer inget i varken oljekanaler eller insug/avgaskanaler. Bara kammar som skiljer modellerna åt. En uppsättning bättre beggade sti-kammar och fjädrar/ventiler borde du kunna hitta billigt från england.
Själv skulle jag satsa på kompletta sti ver3 originaltoppar såvida du inte är sugen på avcs. 🙂Varför ska du ha 2 bars laddtryck?
tack för svaret då kommer nog mina gt toppar användas med
steg 3 kammar och hårdare fjädrar så det är inga problem,2 bar ja det skrev jag för att överdimensionera lite, har jag stor stor turbo behövs ju inte 2 bar för 450 hjulhäst 😉
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.