SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Tror att jag precis fick lagerras i min STI -99

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 21 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #26685
    Gyver
    Deltagare

      Hej!

      Jag tog en sväng med min nyimporterade -99 STI nu på kvällen, hade precis bytt till en ny intercooler innan jag tog en åktur. Jag passerade ett rödljus och låg på 3’ans växel efter att ha saktat in för gul signal, så jag gasade till och la i 4’ans växel och släppte sen gasen för att börja sakta in och hålla normalt tempo igen. Då kände jag hur bilen började tappa kraft och den betedde sig som om den skulle få soppatorsk och gick ryckigt på gasen. Det kom en till rödljuskorsning längre fram så jag blinkade vänster för att åka av huvudvägen och motorn dör då när jag stannar vid rödljuset. Det blev grönt så jag startade motorn igen för att kunna åka av huvudvägen men det kommer ett högt gnissel och rassel från motorrummet och motorn orkar knappt gå runt:(. Jag gasar lite lätt och hinner komma 10 meter innan motorn dör igen och jag kan rulla med kopplingen nere in på en lämplig plats. Jag kan tillägga att gjorde en del fullgasväxlingar i lägre farter strax innan det skedde också.

      Jag kollade oljenivån och den var på ”F”, alltså full.
      Så jag anar att den kanske fick dåligt med oljetryck…?
      Bilen är i stora drag trimmad till ca 320-330 hk med ecutek-mappning (går på V-power), 3″ från turbon med racekatalysator, greencotton panelfilter, uppgraderad soppapump samt filter och bättre NGK tändstift. Den laddar 1,3 bar.

      Jag tänker lyfta ur motorn nu i veckan för att börja undersöka problemet. Jag har dock aldrig skruvat på en boxermotor förut så det får bli att skaffa någon form av reparationsmanual iallafall.

      Är det någon som känner igen fenomenet och kan ge lite tips på vad som kan ha pajjat eller vad jag bör kolla först?

      All hjälp uppskattas.:)

      Mvh David.

      #228966
      Andersson
      Deltagare

        Bytte du från topp till frontmatad har den nog gått för snålt när du började ladda på och då har kanske en kolv gått.
        Man måste mappa om efter IC byte, gör om gör rätt 😉

        #228967
        .zip
        Deltagare

          Man måste mappa om efter IC byte, gör om gör rätt 😉

          Inte helt nödvändigtvis om man håller sig på samma laddtryck som innan 🙂 Bara det att man får kallare luft än med en TMIC.

          #228972
          TomK
          Deltagare

            Inte helt nödvändigtvis om man håller sig på samma laddtryck som innan 🙂 Bara det att man får kallare luft än med en TMIC.

            Kallare luft = tätare luft = behöver mer soppa.

            #228961
            Kvarnis
            Deltagare

              Största grejen är at man ofta byter till öppet filter och maf läser fel vs. kalibrering.

              Sen är allt mycket känsligare med maf baserat sprut vs. map.

              För övrigt är det beskrivning om hur precis det brukar gå tll när blir lageras på 3 cylinder

              #228974
              Gyver
              Deltagare

                Hej!

                Jag monterade en ny originalintercooler, eftersom jag är nöjd med hur den redan gick och har inga direkta planer på att höja effekten något ytterligare.
                Bilen har gått ca 800 mil med en ny MAF, och senaste oljebytet skedde vid samma tilfälle.
                Det känns lite surt med tanke på att jag hade ett oljebyte bokat idag, dagen efter. Också händer det här kvällen innan…:(
                Jag ska lyfta ur motorn om ett par dagar, uppdaterar nog då med lite frågor till er kunniga 🙂

                Mvh

                #228962
                Kvarnis
                Deltagare

                  Kan vara haveri på oljepumpen med.

                  #228970
                  Gilarski
                  Deltagare

                    Trist som fasiken. 🙁 När du ändå bygger om se till att montera en lite ballare oljepump så du inte kör ’torrt’. Kan ju vara som så (som andra redans skrivit) att ifall sprutet ger för lite soppa så går grejerna varma och kolv/ringar går sönder/smälter, men fasiken för bara 1 eller 2 rödljusrejs, låter lite väl kinkigt i så fall :confused:

                    #228975
                    Gyver
                    Deltagare

                      Gilarski: Det blir definitivt en bättre oljepump sen:)

                      Förövrigt så har jag startat en projekttråd nu: http://www.subaruclub.se/forum/showthread.php?t=90133

                      Mvh

                      #228973
                      Rednavas
                      Deltagare

                        här kan du nog hitta lite läckra reparationsmanual att skriva ut :p

                        http://www.ludicrous-speed.com/automotive/impreza/fsm/

                        #228976
                        Gyver
                        Deltagare

                          här kan du nog hitta lite läckra reparationsmanual att skriva ut :p

                          http://www.ludicrous-speed.com/automotive/impreza/fsm/

                          Tack!

                          Utskrivet och sitter i en pärm nu 😀

                          Mvh

                          #228977
                          Gyver
                          Deltagare

                            Motorblocket är delat och jag har konstaterat att det var ramlagren som har gått torra:rolleyes:
                            Dock satt det redan ACL-Racelager i blocket för både vevlager och ramlager med standarddimensioner…:confused: Verkar som att någon tidigare ägare har fått lagerras en gång i tiden och valt den billigaste lösningen på problemet. Man kunde ju iallafall ha bytt oljepumpen isåfall tycker jag:( Det satt original topplocksbultar i också, sen om dem återanvändes eller inte orkar jag inte spekulera i.

                            Lagret vid 3’ans överfall.

                            Översynsbild.

                            Veven och kolvar/stakar.

                            3’ans kolv, ser ut att ha dragit med sig lite lagerflisor upp i cylindern, men det var såpass lite att en vanlig honing råder bot på det.


                            Förresten så föll det ur en liten metallkula innifrån blocket när jag hade tagit bort topparna, som en kula ifrån ett kullager. Kan den ha kommit ifrån oljepumpen?
                            Veven har visst fått en liten smäll i bakre änden av något, men jag förstår inte vad för där sitter det ju bara en packbox mellan den och blockhalvorna???

                            Jag tycker att veven ser ut att ha klarat sig otroligt bra, inga repor eller att den ser blå ut. Dock så vet jag ju inte om den fortfarande är helt rak.. så jag måste mäta upp den. Synd bara att de flesta motorfirmor verkar vilja ha uppemot en tusenlapp bara för att mäta en vev.
                            Att sätta ihop motorn igen har jag räknat lite grovt på att det går på minst 12 tusen med nya packningar, lager, arpbultar och bättre oljepump samt nytt tråg. Förutsatt att veven är okej.
                            Då har jag inte räknat in det här med kolvar och stakar.
                            Funderar på om jag verkligen behöver byta ut kolvarna och stakarna i nuläget, kanske bara byta kolvringar, kostar 1500kr.
                            Smidda prylar, typ wizeco eller cp-kolvar och eaglestakar från staterna kostar ju 7-8 tusen. Jag måste ju tänka långsiktigt i nuläget och jag vet själv att jag inte har några mål med den här bilen på att gå över 400hk eftersom jag har läst att dem 5-växlade lådorna inte mår så bra då, vridet börjar väl närma sig farliga nivåer. Kan hända alltså att jag vill ladda lite mer nästa säsong och lägga mig på runt 380hk, skulle mina originalkolvar och stakar orka med det i längden? Då har jag ju självklart en renoverad bottendel iallafall samt arpbultar och cometic topplockspackningar..
                            Vad säger ni erfarna? Jag vill inte lägga ut pengar i onödan på en såpass gammal motor 🙂

                            Mvh

                            #228968
                            Turbovin
                            Deltagare

                              Vevstakarna ligger nog på eller över gränsen där. Ett färdigbyggt smitt block från UK går att få från ca 25K.

                              #228963
                              Kvarnis
                              Deltagare

                                Veven går inte att slippa FYI, det är ingen seriös motorbyggare av subarumotorer som gör.

                                En ny 79mm vev kostar ~$350 från US, och vips har du en 2.1l

                                #228971
                                Gilarski
                                Deltagare

                                  Kanonbra med intressanta bilder, tummen upp 🙂

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 21 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.