› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Tror att jag precis fick lagerras i min STI -99
- Detta ämne har 20 svar, 3,256 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 1 månad sedan av
Kvarnis.
-
FörfattareInlägg
-
5 september, 2011 kl. 22:03 #26685
Gyver
DeltagareHej!
Jag tog en sväng med min nyimporterade -99 STI nu på kvällen, hade precis bytt till en ny intercooler innan jag tog en åktur. Jag passerade ett rödljus och låg på 3’ans växel efter att ha saktat in för gul signal, så jag gasade till och la i 4’ans växel och släppte sen gasen för att börja sakta in och hålla normalt tempo igen. Då kände jag hur bilen började tappa kraft och den betedde sig som om den skulle få soppatorsk och gick ryckigt på gasen. Det kom en till rödljuskorsning längre fram så jag blinkade vänster för att åka av huvudvägen och motorn dör då när jag stannar vid rödljuset. Det blev grönt så jag startade motorn igen för att kunna åka av huvudvägen men det kommer ett högt gnissel och rassel från motorrummet och motorn orkar knappt gå runt:(. Jag gasar lite lätt och hinner komma 10 meter innan motorn dör igen och jag kan rulla med kopplingen nere in på en lämplig plats. Jag kan tillägga att gjorde en del fullgasväxlingar i lägre farter strax innan det skedde också.
Jag kollade oljenivån och den var på ”F”, alltså full.
Så jag anar att den kanske fick dåligt med oljetryck…?
Bilen är i stora drag trimmad till ca 320-330 hk med ecutek-mappning (går på V-power), 3″ från turbon med racekatalysator, greencotton panelfilter, uppgraderad soppapump samt filter och bättre NGK tändstift. Den laddar 1,3 bar.Jag tänker lyfta ur motorn nu i veckan för att börja undersöka problemet. Jag har dock aldrig skruvat på en boxermotor förut så det får bli att skaffa någon form av reparationsmanual iallafall.
Är det någon som känner igen fenomenet och kan ge lite tips på vad som kan ha pajjat eller vad jag bör kolla först?
All hjälp uppskattas.:)
Mvh David.
5 september, 2011 kl. 22:13 #228966Andersson
DeltagareBytte du från topp till frontmatad har den nog gått för snålt när du började ladda på och då har kanske en kolv gått.
Man måste mappa om efter IC byte, gör om gör rätt 😉5 september, 2011 kl. 22:29 #228967.zip
DeltagareMan måste mappa om efter IC byte, gör om gör rätt 😉
Inte helt nödvändigtvis om man håller sig på samma laddtryck som innan 🙂 Bara det att man får kallare luft än med en TMIC.
6 september, 2011 kl. 05:42 #228972TomK
DeltagareInte helt nödvändigtvis om man håller sig på samma laddtryck som innan 🙂 Bara det att man får kallare luft än med en TMIC.
Kallare luft = tätare luft = behöver mer soppa.
6 september, 2011 kl. 05:49 #228961Kvarnis
DeltagareStörsta grejen är at man ofta byter till öppet filter och maf läser fel vs. kalibrering.
Sen är allt mycket känsligare med maf baserat sprut vs. map.
För övrigt är det beskrivning om hur precis det brukar gå tll när blir lageras på 3 cylinder
6 september, 2011 kl. 07:49 #228974Gyver
DeltagareHej!
Jag monterade en ny originalintercooler, eftersom jag är nöjd med hur den redan gick och har inga direkta planer på att höja effekten något ytterligare.
Bilen har gått ca 800 mil med en ny MAF, och senaste oljebytet skedde vid samma tilfälle.
Det känns lite surt med tanke på att jag hade ett oljebyte bokat idag, dagen efter. Också händer det här kvällen innan…:(
Jag ska lyfta ur motorn om ett par dagar, uppdaterar nog då med lite frågor till er kunniga 🙂Mvh
6 september, 2011 kl. 11:27 #228962Kvarnis
DeltagareKan vara haveri på oljepumpen med.
7 september, 2011 kl. 17:04 #228970Gilarski
DeltagareTrist som fasiken. 🙁 När du ändå bygger om se till att montera en lite ballare oljepump så du inte kör ’torrt’. Kan ju vara som så (som andra redans skrivit) att ifall sprutet ger för lite soppa så går grejerna varma och kolv/ringar går sönder/smälter, men fasiken för bara 1 eller 2 rödljusrejs, låter lite väl kinkigt i så fall :confused:
8 september, 2011 kl. 20:04 #228975Gyver
DeltagareGilarski: Det blir definitivt en bättre oljepump sen:)
Förövrigt så har jag startat en projekttråd nu: http://www.subaruclub.se/forum/showthread.php?t=90133
Mvh
9 september, 2011 kl. 07:11 #228973Rednavas
Deltagarehär kan du nog hitta lite läckra reparationsmanual att skriva ut :p
10 september, 2011 kl. 09:32 #228976Gyver
Deltagarehär kan du nog hitta lite läckra reparationsmanual att skriva ut :p
Tack!
Utskrivet och sitter i en pärm nu 😀
Mvh
16 september, 2011 kl. 23:03 #228977Gyver
DeltagareMotorblocket är delat och jag har konstaterat att det var ramlagren som har gått torra:rolleyes:
Dock satt det redan ACL-Racelager i blocket för både vevlager och ramlager med standarddimensioner…:confused: Verkar som att någon tidigare ägare har fått lagerras en gång i tiden och valt den billigaste lösningen på problemet. Man kunde ju iallafall ha bytt oljepumpen isåfall tycker jag:( Det satt original topplocksbultar i också, sen om dem återanvändes eller inte orkar jag inte spekulera i.Lagret vid 3’ans överfall.

Översynsbild.

Veven och kolvar/stakar.

3’ans kolv, ser ut att ha dragit med sig lite lagerflisor upp i cylindern, men det var såpass lite att en vanlig honing råder bot på det.

Förresten så föll det ur en liten metallkula innifrån blocket när jag hade tagit bort topparna, som en kula ifrån ett kullager. Kan den ha kommit ifrån oljepumpen?
Veven har visst fått en liten smäll i bakre änden av något, men jag förstår inte vad för där sitter det ju bara en packbox mellan den och blockhalvorna???
Jag tycker att veven ser ut att ha klarat sig otroligt bra, inga repor eller att den ser blå ut. Dock så vet jag ju inte om den fortfarande är helt rak.. så jag måste mäta upp den. Synd bara att de flesta motorfirmor verkar vilja ha uppemot en tusenlapp bara för att mäta en vev.
Att sätta ihop motorn igen har jag räknat lite grovt på att det går på minst 12 tusen med nya packningar, lager, arpbultar och bättre oljepump samt nytt tråg. Förutsatt att veven är okej.
Då har jag inte räknat in det här med kolvar och stakar.
Funderar på om jag verkligen behöver byta ut kolvarna och stakarna i nuläget, kanske bara byta kolvringar, kostar 1500kr.
Smidda prylar, typ wizeco eller cp-kolvar och eaglestakar från staterna kostar ju 7-8 tusen. Jag måste ju tänka långsiktigt i nuläget och jag vet själv att jag inte har några mål med den här bilen på att gå över 400hk eftersom jag har läst att dem 5-växlade lådorna inte mår så bra då, vridet börjar väl närma sig farliga nivåer. Kan hända alltså att jag vill ladda lite mer nästa säsong och lägga mig på runt 380hk, skulle mina originalkolvar och stakar orka med det i längden? Då har jag ju självklart en renoverad bottendel iallafall samt arpbultar och cometic topplockspackningar..
Vad säger ni erfarna? Jag vill inte lägga ut pengar i onödan på en såpass gammal motor 🙂Mvh
16 september, 2011 kl. 23:39 #228968Turbovin
DeltagareVevstakarna ligger nog på eller över gränsen där. Ett färdigbyggt smitt block från UK går att få från ca 25K.
17 september, 2011 kl. 10:57 #228963Kvarnis
DeltagareVeven går inte att slippa FYI, det är ingen seriös motorbyggare av subarumotorer som gör.
En ny 79mm vev kostar ~$350 från US, och vips har du en 2.1l
17 september, 2011 kl. 12:55 #228971Gilarski
DeltagareKanonbra med intressanta bilder, tummen upp 🙂
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.