› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Väghållning › Tryck i mina vinterdäck??
- Detta ämne har 20 svar, 1,887 deltagare, och uppdaterades senast för 20 år sedan av
SecretAgentMan.
-
FörfattareInlägg
-
19 december, 2005 kl. 06:19 #72143
Lefty
Deltagare2.5 kör jag runt om… rekommenderat av däckfirman!
Tycker det funkar bra… men jag tycker sånt där är svårt, endel säger annat men nästan alltid säger dom att man ska ha 0.2-0.3 ÖVER det som står i manualen!19 december, 2005 kl. 06:19 #72141Manor
Deltagare>Äljen – Jag tackade för mig i den aktuella test-förar-tråden,
>av den enkla anledningen att det skall åkas standard över
>vintern, och kompromisslöst stenhårt till sommaren (eller
>rättare sagt när budgeten tillåter detta).
>
>Tillbaka till ämnet. 😀
>
>/JOT igen: Jerry, vad har hänt med Leda-prylarna?
mvh Mats N
19 december, 2005 kl. 06:19 #72140Manor
Deltagare>/J – åker gunghäst – och gillar det 😮 (standarddämpare)
OT: Jerry, vad har hänt med Leda-prylarna?
mvh Mats N
19 december, 2005 kl. 06:19 #72139Manor
DeltagareHej !
Jag kör 2.5 fram och 2.4 bak initialt på vintern…och detta på dubbfria 185/70-15. Trycket sjunker en del framåt vintern med den lägre temperaturen…räknar jag med, annars skulle väl 2.3 fram och 2.2 bak vara det ”optimala” för mina däck.
Personligen så tror jag att däckstrycket alltid kan vara högre än vad det står i manualen. Det ska till ett rejält övertryck för att uppleva några andra negativa bieffekter än en lite stummare gång. Är det något som kan ses som ett generellt problem med de flesta bilarna i trafiken är att de oftast har ett för lågt däckstryck, vilket ger en svampigare gång och högre bränsleförbrukning.
De som kör mycket (kon)bana brukar väl labba en del med däckstryck, och det finns fördelar med ett lägre tryck också…men tveksamt i (vinter)trafiken.
mvh Mats N
19 december, 2005 kl. 06:19 #72136SecretAgentMan
DeltagareÄljen – Jag tackade för mig i den aktuella test-förar-tråden, av den enkla anledningen att det skall åkas standard över vintern, och kompromisslöst stenhårt till sommaren (eller rättare sagt när budgeten tillåter detta).
Tillbaka till ämnet. 😀
/J
19 december, 2005 kl. 06:19 #72134SecretAgentMan
DeltagareMjae…bilen är ju lite tyngre på framaxeln…och där lastas det mer vid körning, så det stämmer allt.
Men tanken är att ett lägre däckstryck ”ger mer” grepp bak, och gör bilen lite lugnare.Testa, testa, testa – eller så drar man i 2,3 fram och 2,1 bak – eller något i den stilen och tränar på körningen istället. 😀 😀 😀
/J – åker gunghäst – och gillar det 😮 (standarddämpare)
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
