SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Väghållning Tryck i mina vinterdäck??

Visar 6 inlägg - 16 till 21 (av 21 totalt)
  • Författare
    Lefty
    Deltagare

2.5 kör jag runt om… rekommenderat av däckfirman!
      Tycker det funkar bra… men jag tycker sånt där är svårt, endel säger annat men nästan alltid säger dom att man ska ha 0.2-0.3 ÖVER det som står i manualen!

Manor
      Deltagare

>Äljen – Jag tackade för mig i den aktuella test-förar-tråden,
        >av den enkla anledningen att det skall åkas standard över
        >vintern, och kompromisslöst stenhårt till sommaren (eller
        >rättare sagt när budgeten tillåter detta).
        >
        >Tillbaka till ämnet. 😀
        >
        >/J

OT igen: Jerry, vad har hänt med Leda-prylarna?

mvh Mats N

Manor
        Deltagare

>/J – åker gunghäst – och gillar det 😮 (standarddämpare)

OT: Jerry, vad har hänt med Leda-prylarna?

mvh Mats N

Manor
          Deltagare

Hej !

Jag kör 2.5 fram och 2.4 bak initialt på vintern…och detta på dubbfria 185/70-15. Trycket sjunker en del framåt vintern med den lägre temperaturen…räknar jag med, annars skulle väl 2.3 fram och 2.2 bak vara det ”optimala” för mina däck.

Personligen så tror jag att däckstrycket alltid kan vara högre än vad det står i manualen. Det ska till ett rejält övertryck för att uppleva några andra negativa bieffekter än en lite stummare gång. Är det något som kan ses som ett generellt problem med de flesta bilarna i trafiken är att de oftast har ett för lågt däckstryck, vilket ger en svampigare gång och högre bränsleförbrukning.

De som kör mycket (kon)bana brukar väl labba en del med däckstryck, och det finns fördelar med ett lägre tryck också…men tveksamt i (vinter)trafiken.

mvh Mats N

SecretAgentMan
            Deltagare

Äljen – Jag tackade för mig i den aktuella test-förar-tråden, av den enkla anledningen att det skall åkas standard över vintern, och kompromisslöst stenhårt till sommaren (eller rättare sagt när budgeten tillåter detta).

Tillbaka till ämnet. 😀

/J

SecretAgentMan
              Deltagare

Mjae…bilen är ju lite tyngre på framaxeln…och där lastas det mer vid körning, så det stämmer allt.
                Men tanken är att ett lägre däckstryck ”ger mer” grepp bak, och gör bilen lite lugnare.

Testa, testa, testa – eller så drar man i 2,3 fram och 2,1 bak – eller något i den stilen och tränar på körningen istället. 😀 😀 😀

/J – åker gunghäst – och gillar det 😮 (standarddämpare)

Visar 6 inlägg - 16 till 21 (av 21 totalt)
              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.