SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Turbo Timer ????

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 26 totalt)
  • Författare
    Mats
    Deltagare

Har funderat lite på att skaffa en turbo timer till ögonstenen. Alltså en trevlig liten elektronisk grej som låter bilen gå på tomgång efter att man tagit ur nyckeln. Man vill ju inte att turbon skall skära bara för att man har lite bråttom ibland… Är det nån som har erfarenhet av dessa. Vilket märke/modell skall man köpa och är dom lätta att koppla in?
      Eller ska man spara pengarna o sitta i bilen o vänta en minut varje gång man slutar köra? 😛

Vad tycker ni?

Mats
      Svart GT

STI_Subba
      Deltagare

Jag har nyligen installerat en Blitz FATT DC III Turbo Timer i min ’03 STI. Den fungera utmärkt! Ställde in den på automatik. Den räknar ut tiden själv. Jag vrida av, gå ut, använd nyckelns låsknapp ihop med min Cargard T70C larm för att larma subban. Bilen stängas av automatiskt när tiden har räknats när. Behöver aldrig tänka på att kyla när turbon.

Lite coolt när man låsa och larma och subban går fortfarande. Många fatta inte att jag låsa och larma subban när den är fortfarande igång. Och även mer när de ser att den stänga av sig själv.

Orsaken varför jag köpte en Blitz Turbo Timer istället för en HKS, var pga att blitz har en liten display enhet som kan monteras nästa varsomhelst. HKS har bara stora enheter.

/Kyle

Allan
        Deltagare

Vart köpte du den och vad kostade den?

Är dessutom lite sugen på en ”starta-motorn-remote-mojänng”. Det fanns en på takakaira.com men sidan verkar vara nere nu.

Rogga
          Deltagare

Jag är oxå ute efter en turbo timer så fram med en fin url 😀

Rogga ”Kombimaffian”

http://www.impreza.nu/ssi2/expo/view_album.php?set_albumName=ssi556

Yonaz
            Deltagare

Funderar på att köpa denna: http://www.nipponpower.com/electronic/timer/apexi_autotimer.html

Gruppköp?

Mats
              Deltagare

Den finns ju även här: http://216.82.69.117/detail.asp?product_id=APEX-TIMER

Vi är några som kollar på vita blinkers från Autodynamics. Du kan ju hänga på det gruppköpet. Den var dessutom nån $ billigare från Autodynamics, o det är ju aldri fel.

Det var lite svagt intresse för blinkers så vi sköt upp köpet till slutet av Februari. Men de kanske skulle bli lite fler om vi tar några Turbotimers också.

Intresserade??

Mats
                Svart GT

STI_Subba
                Deltagare

Hej MatsN

Ja jag installerade den själv. Det var ingen större problem att installera den. Det kunde har gått snabbare om det fanns en färdig harness till min bil, men det fanns inte. Kanske en kompis eller en stereofirma kan installera den om du är osäkert. Annars kan du komma förbi mig och jag kan hjälpa dig installera den.

Jag valde Blitz pga att display modulen var minst och hade stora knappa som inte skulle vara ett problem om man hade vinter hanskar eller race hanskar på sig. Apexi använder en ”joystick” för att komma åt menyn. Det tyckte jag inte om när jag tänkte på handskar. Det ända som Apexi verka har som min FATT DC III inte har är AFR monitoring. Men en Blitz DTT DC timer har en digital boost gauge, warning features, peak hold for your boost, a timer for 0-60 and lap times, and general turbo timer functions. Jag var bara ut efter en turbo timer och inte ut efter en enhet som ska ha koll på annat. Det tänkte jag använder en SECS monitor eller DeltaDash.

Och den passa vilken bil som helst.

/Kyle

Rogga
                  Deltagare

>Den finns ju även här:
                    >http://216.82.69.117/detail.asp?product_id=APEX-TIMER
                    >
                    >Vi är några som kollar på vita blinkers från Autodynamics. Du
                    >kan ju hänga på det gruppköpet. Den var dessutom nån $
                    >billigare från Autodynamics, o det är ju aldri fel.
                    >
                    >Det var lite svagt intresse för blinkers så vi sköt upp köpet
                    >till slutet av Februari. Men de kanske skulle bli lite fler om
                    >vi tar några Turbotimers också.
                    >
                    >Intresserade??
                    >
                    >Mats
                    >Svart GT

Jag är på!!

Rogga ”Kombimaffian”

http://www.impreza.nu/ssi2/expo/view_album.php?set_albumName=ssi556

Yonaz
                    Deltagare

Mailade nyss,

” …….10 st bra pris?”

Vi får se vad de säger..

/J

Yonaz
                      Deltagare

Fått svar:
                        ~900kr/st inkl frakt.

Tengil
                        Deltagare

Det här verkar intressant.
                          Är även apex grjejen automatisk, så att den fattar själv när den skall stänga av sig?

Yonaz
                          Deltagare

Du programera själv hur länge bilen skall stå på.

Men jag såg att den även kan visa temp,volt och CO..

Gissar att om du kopplar tempgivare till den så kan den känna av själv när den skall stängas av..

Startar en Ny tråd i ”säljes” haka på där om ni vill ha en (beställer i början av Feb)

/J

Tengil
                            Deltagare

No message

Tengil
                              Deltagare

Passar den till GT:n, hittade inget på sidan om vilka den var till.

STI_Subba
                                Deltagare

>Min tolkning av Tengils fråga var om den passar rakt av till
                                  >en GT…typ snabbkopplingar så att man slipper löda etc. Jag
                                  >kan dock ha tolkat Tengils fråga fel… men i så fall ställer
                                  >jag själv ovanstående fråga ;).
                                  >
                                  >Kyle, du berättade att du fick ”mickla” lite…det fanns
                                  >ingen ”harness” som passade din STi…fanns det möjligtvis en
                                  >”harness” till GT:n (passande Blitz:en alltså)?
                                  >
                                  >mvh Mats N

Ja Blitz har en harness för olika GT’s. Men de hade ingen för min Euro STI8. Bara en för en JDM STI8. Kolla med de och se om de har en för just din model och chassi. Om de har en, då tar det ingen tid alls att installera den. Det som tar tid är allt bortplockande av plast för att göra en snygg installation.

Jag tog snabb klämkopplingar som tar emot en platstift. Klämma på, plugga in en kabel med en platstiftsko på sig och sedan koppla den till turbo timern. Det är bara 4 kablar. I väntan på att bygga min egen harness, kör jag med snabb klämkopplingar.

/Kyle

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 26 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.