SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Turbo träsket?????

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    neongreen
    Deltagare

Tjena allihop!
      Har frågor kring vilken turbo man ska satsa på? till en 00.
      3″ ingen kat, apexi filter, FMIC, trollspeed unichip. o ACT koppling (lite starkare) vad ska jag ha för snurra till detta vill ha större än orginal. siktar på ca runt 320-350 hk. o vill ha en turbo som klarar ca 400-450hk, så att man inte ligger o maxar turbon hela tiden lite marginal. Vill ha sa att jag får ladd så snabbt som möjligt o inte vid typ 5000. Nån som är duktigt på turbo betäckningarna? klarar motorn detta? eller behöver man bytta kolvar stackar osv? (vet att lådan inte gillar så mycket hk)

tack på förhand

SecretAgentMan
      Deltagare

1. Lådan gillar inte för mycket vrid som kommer snabbt och hårt i mitten, toppeffekten är relativt ointressant. 🙂

2. En turbo som klarar 450-500 hk blir något i stil med det jag har till min 2,5:a – och den var *galet* trist på 2-litersmotorn, det tråkiga med turbos är att man får inget gratis (som med allt annat i livet då).
        Flödar den mycket luft så blir det tungdrivet.

Men rent konkret så är det en TD05-20G du skall ha (klarar 400 ganska precis, och spoolar helt ok – 1 bar runt 3000-3500 beroende på diverse saker).

Motorn klarar 350 utan att klaga om allt görs rätt, och det finns rapporter om 400 hk, men allt är en chansning, är det 400 som gäller, och det skall användas hårt så rekommenderar jag att du ser över bottendelen.

/J

neongreen
        Deltagare

ok, tack för svaret, men jag tänkte landa på ca 330-350hk, vilket turbo skulle du då rekomendera?

SecretAgentMan
          Deltagare

Skall du ha en rapp turbo för den effekten, och kommer att se över växellådan – TD05-16G (VF30 alt 34 fungerar bra med, men TD-serien är roligare), skall du ha nästan lika rapp turbo med utrymme för 400 – TD05-20G.

🙂

/J

Kvarnis
            Deltagare

TD05-18G är enligt källor nästan lika bra som en 20G, men utan surge problem och samma spool som 16G 🙂

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.