SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Turboaggregats frågor

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Författare
    Fireball
    Deltagare

Hej!!

Jag har några funderingar som jag hoppas Ni kan hjälpa mig med 🙂 Vad sitter det för originalturbo på impreza GT -95?

Vilka aggregat passar ”bolt-on” på en sådan motor?

Anledningen till min fundering är att jag har en sådan motor men ingen turbo, enda turbo jag har är en tokslut snurra från en legacy turbo som verkar passa klockrent.

Jag har provat att söka men det var svårt att hitta ett rakt svar.

Mvh

Tallen
      Deltagare

Jag är ganska säker på att det sitter en TD05-16G med 90 graders inlopp original på den.

/D

SecretAgentMan
        Deltagare

Visst är det så Tallgren! 🙂

/J

Fireball
          Deltagare

Tack för snabba svar:-) Men funderar ändå på vilka andra aggregat som passar bolt-on? T ex IHI vf?

Mvh H

Tallen
            Deltagare

Pjaa… alla agg. som är avsedda för Subaru mellan -90 och typ -05 passar ju. T.e.x. VF22,-23,-24,-30.-34,-35 osv. Sedan finns Mitsu aggregaten som är gjorda för subban. De finns i en massa storlekar t.e.x TD05 som du har original monterad då med 16G i avgashus sedan finns 18G som då är (såklart) större. Finns även även TD06 med olika hus osv, osv…

/D

Manor
              Deltagare

Pjaa… alla agg. som är avsedda för Subaru mellan -90 och typ -05 passar ju. T.e.x. VF22,-23,-24,-30.-34,-35 osv. Sedan finns Mitsu aggregaten som är gjorda för subban. De finns i en massa storlekar t.e.x TD05 som du har original monterad då med 16G i avgashus sedan finns 18G som då är (såklart) större. Finns även även TD06 med olika hus osv, osv…/D

Vilken jäkla turboexpert du är Tallen :). Jag är imponerad.

Kvarnis
                Deltagare

DOCK måste du fixa en 90 gradersböj för inloppet till turbon, alt. fixa spacers till insuget

Fireball
                  Deltagare

Tack återigen för fina svar..

Men jag fattar inte riktigt, så bara för att det är t ex en IHI VF29 så behöver den inte passa bolt-on? Grundversionen av turbon har alltså ett rakt inlopp och sedan finns det vissa Subaru-IHI med vinklade lopp? och det är alltså dem man ska leta efter?

Fireball
                    Deltagare

Kom på en annan sak oxå, hur är det med passningen mot avgassystem? Är det oxå likadant alla år 90-05? Tack för all hjälp jag fått.

Mvh H

SecretAgentMan
                      Deltagare

De med vinklade inlopp är sega rackare, standardturbon är ett kanonaggregat (levererade 340 riktiga pållar, och ~450 Nm senast jag var med min 16g hos Trollspeed, nu är min ombyggd till rakt inlopp, men det gör inga underverk med flödet, det är bara för att den skall passa i min bil).

/J

Fireball
                        Deltagare

Ja det verkar ju va ett fint agg 🙂 Någon som vet ifall dessa IHI och MIT turbosar har samma passning mot downpipen?

Mvh H

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
                        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.