› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › turbobyte elr?
- Detta ämne har 8 svar, 1,146 deltagare, och uppdaterades senast för 21 år, 10 månader sedan av
Kvarnis.
-
FörfattareInlägg
-
2 maj, 2003 kl. 20:29 #2144
Elmaco
DeltagareHej! Jag tänker skrämma upp min 98 lite grann, och hade tänkt börja med att byta till en större snurra. Hade först planerat att bygga nytt grenrör och montera ett kkk aggregat med sepparat Wastegate, men har ändrat mig och vore tacksam om jag kunde få en liten vägledning om en lämplig snurra. Jag vill ha en turbo som orkar lite mer än org men inte en som mestadels funkar på det övre registret. Kort och gott en snurr som gör bilen lite roligare. Soppapump,3″avgass, frontmonterad IC ska på plats samtidigt. Elr är det tokigt att montera större aggregat med org ECU. Många frågor blir det, men vad har man för vinst av att montera en större mapsensor?
3 maj, 2003 kl. 10:53 #49698Allan
DeltagareEtt fall för SecretAgentMan ?
—
I’m a cop and you will respect my authoritah!3 maj, 2003 kl. 12:57 #49699Kvarnis
DeltagareLAST EDITED ON May-03-03 AT 03:04PM (GMT)
mapsensor bytar man om man vill ladda mycke typ ;):DVilken snurra du än byter till så kommmer du att få mer lag.
Men en IHI VF30 är inte dum hygligt snabb spool men flödar rätt bra ändå~330bhp
En VF34 är samma turbo fast kul lagrad och ska ha snabbare spool.En VF24 ska snabbare spool än dom övre men börjar gå rätt varm strax efter 300bhp
Den hybrid Turbo jag åker med i dag är enMD304 producerara 1 Bar vid 3000rpm
och flödar utan problem över 340bhp, och luften är väldigt kall å fin 😉Jag har även åkt med en VF30 den fixar 1bar vid ~2800rpm men börjar dö av i dom övre registren.
Även TD05 front entery är ett bra val om man vill/kan tänkas köra med höga laddtryck för att få bra med effekt.
Jo just du kan även skaffa en TD04 hybrid..men risken med en loten turbo är att du bara kommer att vilja byta den…;):D
Om du tänker åka med en fmic skulle jag titta på dom större turboa aggen
VF23, VF30/34, MD304’n eelr TD05Effekt mässigt ser det väl ut som följer
VF24 310Bhp 1 bar vid..hjälp SAM
VF23 330Bhp 1 Bar vid 3100rpm
VF30/34 330-340bhp 1 Bar vid 2800rpm
MD 304 360Bhp 1 Bar vid 3000rpm
TD05 370Bhp 1 Bar vid ~3000rpmNär dom når 1 Bar varierar lite med avgas grenrörö etc.. men är väl
~ siffror/Kvarnis
3 maj, 2003 kl. 13:10 #49700Kvarnis
DeltagareLAST EDITED ON May-03-03 AT 11:32PM (GMT)
höpp… du kan inte byta map sensor utan att mappa om !!!!!!Men visst går det att köra med fmic, turbo etc utan att mappa…men du bör ha koll på A/F värden och skaffa en knock link, ta det lungt med laddtrycket
Sedan kommer du inte att få dom siffrona jag skrev utan att mappa om, sedan vad du gör det med Link, Ecutek, Motec etc spelar mindre roll.
Mitt tips är att byta turbo och mappa om, skaffa sedan en fmic för ökad säkerhet och möjlighet att pressa mappning mer.
/Kvarnis
5 maj, 2003 kl. 06:14 #49703Elmaco
DeltagareTack för hjälpen, nu har jag ngt att utgå ifrån. Var får man bäst pris på ny turbo?
5 maj, 2003 kl. 06:20 #49696SecretAgentMan
DeltagareDu har pm… 😉
/J
Banträffsansvarig SSI
Stolt ägare till Silverpilen5 maj, 2003 kl. 07:03 #49702SpeedyGT
DeltagareMitt val hade varit TD05.
Man får loss en sådan på ~7000:- från England.5 maj, 2003 kl. 07:13 #49697SecretAgentMan
DeltagareTD05:an är ett bra val – om man har:
* Mod att ladda för att få pulver.
* Bra laddluftkylning för att man laddar som en tok…Det är mina observationer efter att faktiskt ha *provat* det mesta… 😉
Skall det vara en rapp svänga-med-på-kurviga-vägar-turbo så är det en VF24:a man skall skruva dit, 23:an är en liten kompromiss som låter en ladda lite friskare, och den spoolar ett par hundra varv senare.
TD05:an är lite segare i botten (att man får upp trycket snabbt och tidigt som engelsmännen påvisat är inte samma sak som att motorn vaknar till liv, ha det i åtanke, jag har 1 bar vid 2900 på 5:an, inte hönder det mycket för det innan nålen pekar på 3600) men har en trevlig topp och mitt.
Det viktigaste är dock att den kräver mer laddtryck för att generera samma effekt som t.ex en MD304.
/J
Banträffsansvarig SSI
Stolt ägare till Silverpilen5 maj, 2003 kl. 07:40 #49701Kvarnis
DeltagareInstämmer SAM.
Är man inte bredd att vrida på duktigt med trycket så händet det inte så mycket med en TD05:a.
Mitt unverisal val skulle vara VF30/34, TD05 tycker jag är en turbo att satsa på när man vill ha ut över 350Bhp, och är beredd att ta konsekvenserna av det.
Är man ute efter en lite bättre knuff så är nog VF24’n ett bra val,
vill man känna att man har ett lite mer på toppen så kan man köpa en beggad Hybrid typ MD304´:an som funkar utomordentligt på en 2.0l motor.Den har nog kapacitet för en mitten/låg 12:a och ger en fin knuff.
Jag kommer att åka med TD05(med duktigt laddtryck)tills jag fixat nåt ått min motor, för att sedan köra med en TD06/05 eller nån garret ;):D/Kvarnis
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.