SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor turbobyte elr?

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #2144
    Elmaco
    Deltagare

      Hej! Jag tänker skrämma upp min 98 lite grann, och hade tänkt börja med att byta till en större snurra. Hade först planerat att bygga nytt grenrör och montera ett kkk aggregat med sepparat Wastegate, men har ändrat mig och vore tacksam om jag kunde få en liten vägledning om en lämplig snurra. Jag vill ha en turbo som orkar lite mer än org men inte en som mestadels funkar på det övre registret. Kort och gott en snurr som gör bilen lite roligare. Soppapump,3″avgass, frontmonterad IC ska på plats samtidigt. Elr är det tokigt att montera större aggregat med org ECU. Många frågor blir det, men vad har man för vinst av att montera en större mapsensor?

      #49698
      Allan
      Deltagare

        Ett fall för SecretAgentMan ?


        I’m a cop and you will respect my authoritah!

        #49699
        Kvarnis
        Deltagare

          LAST EDITED ON May-03-03 AT 03:04PM (GMT)
          mapsensor bytar man om man vill ladda mycke typ ;):D

          Vilken snurra du än byter till så kommmer du att få mer lag.

          Men en IHI VF30 är inte dum hygligt snabb spool men flödar rätt bra ändå~330bhp
          En VF34 är samma turbo fast kul lagrad och ska ha snabbare spool.

          En VF24 ska snabbare spool än dom övre men börjar gå rätt varm strax efter 300bhp

          Den hybrid Turbo jag åker med i dag är enMD304 producerara 1 Bar vid 3000rpm
          och flödar utan problem över 340bhp, och luften är väldigt kall å fin 😉

          Jag har även åkt med en VF30 den fixar 1bar vid ~2800rpm men börjar dö av i dom övre registren.

          Även TD05 front entery är ett bra val om man vill/kan tänkas köra med höga laddtryck för att få bra med effekt.

          Jo just du kan även skaffa en TD04 hybrid..men risken med en loten turbo är att du bara kommer att vilja byta den…;):D

          Om du tänker åka med en fmic skulle jag titta på dom större turboa aggen
          VF23, VF30/34, MD304’n eelr TD05

          Effekt mässigt ser det väl ut som följer

          VF24 310Bhp 1 bar vid..hjälp SAM
          VF23 330Bhp 1 Bar vid 3100rpm
          VF30/34 330-340bhp 1 Bar vid 2800rpm
          MD 304 360Bhp 1 Bar vid 3000rpm
          TD05 370Bhp 1 Bar vid ~3000rpm

          När dom når 1 Bar varierar lite med avgas grenrörö etc.. men är väl
          ~ siffror

          /Kvarnis

          #49700
          Kvarnis
          Deltagare

            LAST EDITED ON May-03-03 AT 11:32PM (GMT)
            höpp… du kan inte byta map sensor utan att mappa om !!!!!!

            Men visst går det att köra med fmic, turbo etc utan att mappa…men du bör ha koll på A/F värden och skaffa en knock link, ta det lungt med laddtrycket

            Sedan kommer du inte att få dom siffrona jag skrev utan att mappa om, sedan vad du gör det med Link, Ecutek, Motec etc spelar mindre roll.

            Mitt tips är att byta turbo och mappa om, skaffa sedan en fmic för ökad säkerhet och möjlighet att pressa mappning mer.

            /Kvarnis

            #49703
            Elmaco
            Deltagare

              Tack för hjälpen, nu har jag ngt att utgå ifrån. Var får man bäst pris på ny turbo?

              #49696
              SecretAgentMan
              Deltagare

                Du har pm… 😉

                /J

                Banträffsansvarig SSI
                Stolt ägare till Silverpilen

                #49702
                SpeedyGT
                Deltagare

                  Mitt val hade varit TD05.
                  Man får loss en sådan på ~7000:- från England.

                  #49697
                  SecretAgentMan
                  Deltagare

                    TD05:an är ett bra val – om man har:

                    * Mod att ladda för att få pulver.
                    * Bra laddluftkylning för att man laddar som en tok…

                    Det är mina observationer efter att faktiskt ha *provat* det mesta… 😉

                    Skall det vara en rapp svänga-med-på-kurviga-vägar-turbo så är det en VF24:a man skall skruva dit, 23:an är en liten kompromiss som låter en ladda lite friskare, och den spoolar ett par hundra varv senare.

                    TD05:an är lite segare i botten (att man får upp trycket snabbt och tidigt som engelsmännen påvisat är inte samma sak som att motorn vaknar till liv, ha det i åtanke, jag har 1 bar vid 2900 på 5:an, inte hönder det mycket för det innan nålen pekar på 3600) men har en trevlig topp och mitt.

                    Det viktigaste är dock att den kräver mer laddtryck för att generera samma effekt som t.ex en MD304.

                    /J

                    Banträffsansvarig SSI
                    Stolt ägare till Silverpilen

                    #49701
                    Kvarnis
                    Deltagare

                      Instämmer SAM.

                      Är man inte bredd att vrida på duktigt med trycket så händet det inte så mycket med en TD05:a.

                      Mitt unverisal val skulle vara VF30/34, TD05 tycker jag är en turbo att satsa på när man vill ha ut över 350Bhp, och är beredd att ta konsekvenserna av det.

                      Är man ute efter en lite bättre knuff så är nog VF24’n ett bra val,
                      vill man känna att man har ett lite mer på toppen så kan man köpa en beggad Hybrid typ MD304´:an som funkar utomordentligt på en 2.0l motor.

                      Den har nog kapacitet för en mitten/låg 12:a och ger en fin knuff.
                      Jag kommer att åka med TD05(med duktigt laddtryck)tills jag fixat nåt ått min motor, för att sedan köra med en TD06/05 eller nån garret ;):D

                      /Kvarnis

                    Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
                    • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.