Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
  • Författare
    minid
    Deltagare

Hej!

Jag körde hem bilen idag från malmö och märkte att turbon laddade endast 0.6 bar full gas oavsett växel…

Men normalt sätt har turbon laddat 1.0 bar i min ägo
      Den har gjort det sen jag köpte bilen

Är lite orolig ifall turbon har blivit kass.

Need help.. 🙁

Strat
      Deltagare

Är bilen helt original? Kan vara lmm som har trasat, och bilen går med sänkt ladd.

minid
        Deltagare

jag var inne idag och fick installerat larm i malmö… efter det tyckte jag att det kommer något sus/brusande ljud från hastighetsmätaren (den riktningen)

syke
          Blockerad

jag var inne idag och fick installerat larm i malmö… efter det tyckte jag att det kommer något sus/brusande ljud från hastighetsmätaren (den riktningen)

Kolla så att gummipluppen i torpedväggen nere vid pedalerna sitter där den ska.

minid
            Deltagare

Gött insugsljud med öppet… 😛

SecretAgentMan
              Deltagare

Om jag inte minns fel så har det rasats luftmassemätare med även Apexis filter (visst har det hänt även med standardboxen). 🙂

Jag har sagt det förut, och vi tar det igen:

* Det öppna filtret under huven vevar i sig bra med varmluft om man inte ser till att skärma av och mata med friskluft utifrån.

* Det högre flödet kommer inte av större filteryta, utan i merparten av fallen från sämre filtrering.

* Öppna filter kan ge lite underliga fenomen med luftmassemätaren även om den är hel (APS rörkrök med KN-filter t.ex ger snål gång lite här och var i mappen).

* Det *är* att be om ett luftmassemätarras att pilla med luftfiltret, det räcker med att söka lite här och på andra Imprezaforum för att ha bevis nog för detta, det är inte BS på något sätt.

En vissen luftmassemätare och lite hård körning kan gå så illa som ett totalras i motorn, det är 30.000:- och uppåt det.

Efter att ha tagit ställning till detta – fråga er själva – är det värt det för lite mera insugsljud och allmänt frustande?

/J

tomaso
                Deltagare

Men hur är det med såna här utbytesfilter man sätter som ersättare i orginalboxen då ? Är de inte bra heller för motorn ??
                  har själv ett K & N filter som sitter i stället för pappersfiltret elr vad de är som orginal.
                  Tappar man inte väldigt mycket på en trimmad bil om man låter orginal filter sitta kvar ??
                  Lustigt eg isåfall att de är så många företag som säljer dessa filter till bilar numer utan att informera om sånt ( om de nu vet säkert själva ?? ) .
                  Är nog inte så många som vet vad de gör när de byter filter vad jag kan tro.

Manor
                  Deltagare

luftmassemätaren? jag har öppet filter.. och öppen dump

…öppet filter är som att be om en trasslande LMM.

mvh Mats N

Manor
                    Deltagare

så det är den då?men pajjar den för att det kommer för mycket skit där eller?

…söken på forumet och I skolen finna ;).

mvh Mats N

Manor
                      Deltagare

Är bilen helt original? Kan vara lmm som har trasat, och bilen går med sänkt ladd.

Min bil laddar också lite lågt tror jag, 10psi. Det enda ändring jag gjort är 3″ avgas och kn panelfilter. Det är dock bara laddet som är lågt, inte några andra konstigheter som svajig tomgång eller speciellt rycking gång. Kan det oxå bero på lmm:en??/ Andreas

Allt från gikt till mensvärk kan bero på LMM:en ;).

mvh Mats N

Manor
                        Deltagare

…det är inget fel på originalfiltret…så varför byta!!?

mvh Mats N

Yaskin
                          Deltagare

Min bil laddar också lite lågt tror jag, 10psi. Det enda ändring jag gjort är 3″ avgas och kn panelfilter. Det är dock bara laddet som är lågt, inte några andra konstigheter som svajig tomgång eller speciellt rycking gång.

Kan det oxå bero på lmm:en??

/ Andreas

neongreen
                            Deltagare

köper man det eller de billigaste öppna filter så kanske det blir så.(påstår inte att du har köp ett dåligt filter) men testa ett apexi ni som tror att alla lmm pajar så fort subban hör ordet öpper filter. Tror inte att ni kommer ångra er då. (ta det nu inte personligt någon)
                              finns ju lite fler saker som kan spöka med laddtrycket, läckage etc

Skickar med en liten länk om ett lite test med filter

http://www.mkiv.com/techarticles/filters_test/2/index.html

minid
                              Deltagare

luftmassemätaren? jag har öppet filter.. och öppen dump

minid
                                Deltagare

så det är den då?

men pajjar den för att det kommer för mycket skit där eller?

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.