SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Allmänt Turbon fryser!

Visar 3 inlägg - 16 till 18 (av 18 totalt)
  • Författare
    Fricke.w
    Deltagare

Du riskerar ju att dra in änu mer snö med snorkeln borta, de är då mina erfarenheter i alla fall, då de kom upp bra med snö och skitt vid donuts ur hjul huset, hur de går till vet jag ej, för man har ju ett plast hölje i hjulhuset som ska stänga ute skit från att komma in i motor rummet, men så blir de i alla fall.

challe
      Deltagare

Jag och brorsan hade också det problemet förra vintern när vi körde på isen, efter ett tag gick bilen som en påse skit och det va fullt med snö i luftburken. Så jag råder dig också att ha den på sålänge du är ute och sladdar

Garagekungen
        Deltagare

Utan snorkel – vilken blir insugsluftens temperatur jämfört med snorkel ?

Meningen är ju att hålla upp densiteten på luften (= så låg temperatur som möjligt) så den innehåller så många syre atomer som möjligt när du fyller upp cylindern.
          Mer syre kan förbränna mer drivmedel vilket genererar mer effekt…

…så, ta inte bort snorkeln om du i så fall börjar suga in varm luft istället för kall (luft som värmts upp när den passerar kylaren).
          Det är ju hela vitsen med att plocka in insugsluften ”framför” kylaren – annars tappar du effekt på lägre densitet.
          Varmare luft in i cylindern är samtidigt mer benägen att skapa förutsättning för motorn att spika, något man skall se upp med om man börjar lasta på mer tryck och ligger i farozonen för sådana oönskade effekter.
          😉

Visar 3 inlägg - 16 till 18 (av 18 totalt)
        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.