› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Allmänt › ?Turboras?
- Detta ämne har 14 svar, 1,580 deltagare, och uppdaterades senast för 20 år, 8 månader sedan av
jraberg.
-
FörfattareInlägg
-
8 juni, 2004 kl. 20:28 #612
jraberg
DeltagareTror jag väl inte att det är.:-( eller hoppas inte iaf.
har haft ett oljud som har låtit som ett skadat impellerblad eller lager i ett tag nu och nu när jag skulle köra hem och gasade på med ca 1,2-3 bars laddtryck så sa det poff(med reservation för uttalet), efter det så lät det som att en slang lossnade, laddtrycket var stabilt(provade att gasa på lite försiktigt för att se)
Trodde att jag skulle hitta felkällan ganska enkelt nu då det låter extremt mkt och turbon skorrar(lagerljud) när man stänger av motorn och den varvar ner.
Plockade bort IC röret som går från turbon(har bytt turbo och kör fmic) och såg att det fanns olja och metallrester i röret 😮 😮
Såg även att den gummibälg till insuget på turbon som går mot luftfiltret såg misstänkt ut som att den har spruckit mot motorn till.
Så, jag tror att gummibäljen är kass, men varför finns det olja i fmic rören? och metallrester 🙁
Nu behöver jag AKUT garage-hjälp i sthlms området.
Måste man lossa aga för att få bort turbon? 🙁 det MÅSTE man va? isåfall behöver jag ngn som har en lyft så man kommer under bilen och kan plocka bort turbon. Det bästa vore att kunna lämna bilen där så ett garage kanske?:9Annars.. är det ngn som har ngt tips? vågar jag köra 12 mil med den till sura eller ? *orolig*:( ;(
pm’a gärna.
Mvh
JR9 juni, 2004 kl. 06:00 #39240Kvarnis
DeltagareOlja i röret är bara från vevhus ventialtion.
metall rester är säkert från fmic’n …är det en HKS ?Det är inte ovanligt att det finns lite metall spånn&olja i rören på en fmic.
9 juni, 2004 kl. 06:08 #39232jraberg
Deltagarephuh..tack.. det gläder att höra. då är det säkert bara gummitutan som e kass.
Bara en fundering kvar.
Men varför rosslar turbon som ett kullager med sten när man stänger av motorn? 🙁
edit. det är en hks ja 🙂
-JR9 juni, 2004 kl. 06:29 #39229SecretAgentMan
DeltagareIHI-aggregat låter lite till mans, men de brukar låta mera nållager-vin när de spoolar ned (lätt rassel).
Det känns som man borde lyssna lite på din bil – vill du köra bilen till Västerås så kan jag naturligtvis hjälpa dig att plocka ur turbon och kika på bitarna.
🙂
/J
9 juni, 2004 kl. 06:33 #39233jraberg
DeltagareAH! på så vis.
Som jag trodde.. bilen går förmodligen att köra mao.
jag känner mig lugnare nu när jag vet det där med oljan :*.Men nekar aldrig till läkarbesök:D.
Vad heter den där gummibäljen? tror jag ska börja jaga en sån ifall det är den som är kass..SAM..ring mej 🙂
9 juni, 2004 kl. 06:50 #39231Dawn
DeltagareNär lager i turbon går sönder brukar det rycka något förjävligt. Både olja och kylvatten förångas. Bilen går dessutom knappt framåt.
11 juni, 2004 kl. 11:32 #39234jraberg
Deltagareman, tackar.. ska försöka ta mig tid att kolla lite noggrannare på det hela med en liten spegel eller nåt. Det som stör mig nu är att det lät ju ngt fruktansvärt, men man kan inte se ngt, iallafall inte ovanifrån.Ska bli skönt när jag vet var det läcker 🙁
Tack igen för svaren.nu känns det MKT lugnare..
och Tack Egon för skjutsen från jobbet som jag fick när detta hade hänt.
🙂-JR
12 juni, 2004 kl. 00:47 #39242zeaflower
Deltagaremin turbo rasslade efter lite hårdkörning i vintras och jag befarade det värsta och rev skiten. hittade ingan synbara fel utan tyckte bara att WG:n inte slöt riktigt tätt så jag sliade av anläggningsytan och monterade tebaka alles. O vips så gick den som en klocka igen…
bilen gick tokkonstigt med lågt laddtryck o dylikt innan…// Sjöblom
12 juni, 2004 kl. 12:38 #39235jraberg
Deltagarehmm.. ska ha det i åtanke. 🙂 ska till jobbet där bilen står imorrn och leka tandläkare.det vore väl då själva ¤%& om jag inte kan Se vad det är.. med tanke på oljudet dvs.
Men med tanke på att jag kände bensinlukt vid förarplatsen förut(och bara där) och det visade sig vara packningen till tanken så kanske jag borde öppna baggagerummet och titta istället för motorhuven 😀
rapport kommer..-JR
14 juni, 2004 kl. 19:18 #39236jraberg
DeltagareJaha, så har man lekt tandläkare nu då.. har ”hängt” över motorn i 2 timmar nästan med tandläkarspegel 😀
Slutsats: inga synbara sprickor eller hål i slangar(som kan orsaka detta).
Däremot så luktar det avgaser ovanför turbon(säkert normalt)
Så jag tog bort dawesen=ingen skillnad..samma ljud
Tog bort luftfiltret och lyssnade i ”insuget” uaah,lät inte bra, men å andra sidan så ska det väl inte låta Mozart där men .. metallica(rassel å vin)?
:-/
monterade dawesen igen och tänkte att nä, jag får ta en provtur och se om jag har laddtryck eftersom att när jag gasade till utan belasting så visade boost mätaren inte mer än 0 :-/
det tog mig 200 meter innan jag kunde lista ut att NÄ! trycket är borta och det låter för J*&%¤ ljudet börjar redan vid 1000rpm när man belastar och blir värre och värre, kopplar man loss och låter motorn gå till tomgång minskar det.SÅ, dags för en tur till Sura tror jag..antar att det är ”medtag gammal turbo som gäller” om det inte finns ngn med en 23’a liggandes på hyllan eller liknande 😛
Lurar lite ändå på det där med wastegaten..kan ju vara den :)*hoppas* .. men, bäst att låta idrottskillen fnula ut om plånboken kommer vara tom denna sommaren eller ej ;( ;( ;( x(
Hur som helst så lär jag väl ändå behöva en kralligare:) turbo så varför inte nu
😉 😛edit. dagen innnan det sa poff så regnade det MKT och det gick kanske lite fort ibland så vatten sög den nog i sig, men int ska de påverka heller? iofs så kanske det är ett lager som har varit lite slitet och när den stog still med fukt så kanske rosten påskyndade..
Nä! upp till bevis..ska bli jäkligt intressant att se vad det är.
Tja!21 juni, 2004 kl. 15:47 #39237jraberg
DeltagareDen slutgiltiga domen har kommit från allas våran dr SAM.
;( Den har rasat..
t.o.m så illa att det har lossnat små bitar från impellerbladen*ryser*.
Så en ny turbo måste beställas helt enkelt. och alla rör/ic rengöras..
Sablar vikken otur..men men. sånt e livet..
Tack Dr.SAM för din hjälp än så länge 🙂-JR
21 juni, 2004 kl. 15:58 #39230SecretAgentMan
DeltagareSurt värre, dock sådant som händer. 🙁
Jag skall plocka ned ic:n ikväll om jag hinner och skvalpa lite bensin genom den, först tror jag det blir lite fjädermeck (benen är nere och bilen på pallbockar). 😀
/J
21 juni, 2004 kl. 16:10 #39238jraberg
Deltagarehaha, jo.. kom på att jag har glömt räkna med eventuella ras när gör upp min ”budget” varje månad(börjar göra det nu dock)
pm’ade kvarnis..
*snörvel* nä nu ska jag gå å lägga mig igen och drömma glada drömmar om min skönhet som står uppallad i sura och får nya fjädrar och lite nya krängare 😀
-JR21 juni, 2004 kl. 19:09 #39241Kvarnis
DeltagareNu har du fått lite info vad om finns 🙂
Så en spec på vad du vill ha är bra, min turbo byggare bygger vad som helst så inga problem 🙂
21 juni, 2004 kl. 21:15 #39239jraberg
Deltagare🙂 tack! du har pm :9
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.