SSC Allmänt snack Allmänt småprat TV-spelsgenerationen på G – eller, då var det dags igen…

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 26 totalt)
  • Författare
    SecretAgentMan
    Deltagare

Så har man lyckat samla på sig lite funderingar igen… 😀

Vad i hela glödheta är det som håller på att hända med bilungdomen?
      (En del kommer känna sig träffade, ta det inte personligt).

Man saknar helt känsla för hur man kör, man har nada koll på varför man modifierar, man skruvar på helt fel saker, och det byts prylar som garanterat kommer generera riktiga problem inom kort.

Ivriga är de med, ingen verkar vara intresserad av att lägga pengar på förbättringar som gör skillnad i hur man själv upplever bilens eventuella brister (tveksamt för många rookies, många har nog inte kommit upp i hälften av vad bilen egentligen kan prestera, och tur är kanske det), och väldigt många börjar kika på modifieringar redan innan man äger bilen ifråga.

Frustrerande är det att se den en gång så pass ”gedigna” imprezaägaren gå över till att vara totala rookies som inte har en aning om något, allra minst om hur man kör bil öht.

Jag misstänker kraftigt att det är granturismo-generationen som är på väg in, där är det enkelt att modifiera, ett par knapptryckningar och man har en dräpare, riktigt så enkelt är det inte i verkliga livet…

Så, gnället är klart – nu till det konstruktiva. 😀

* KÖR bileländet mer innan det pillas.

* KÖR på rätt ställen, under rätt förhållanden – klubbens träffar och aktiviteter ÄR sådana tillfällen, ingen kommer tracka dig för att du kanske inte tar banrekord, fjollar man runt och är stenhård i garaget och parkerar på träffarna kan man få räkna med ett tjunvyp eller 2 (jag får själv sådana stup i ett 😉 ).

* SITT RÄTT.

* Hörseln är ett viktigt verktyg när du KÖR bilen, INGEN stereo på full volym när man går på attack (annars vet man inte om det slirar koppling, däcken släpper eller motorn håller på att disintegrera).

…det finns mer, kommer senare. 😉

/J – måndagsgrinig

Pasi_k
      Deltagare

Håller med.

Är inne på 3:e säsongen och har fortfarande inte lärt mig bilen till 100%.
        Modiferingar JAG gjort är Värre belägg..
        Jovisst en ny Cd som fixar Mp3 med ja.

Fast ungdom är man kanske inte heller med mina 29 år? 😛

DOM enda planer jag har är att fixa till väghållning.
        Möjligen hänga på en större vinge men det är allt.

Bilen används dagligen och MÅSTE fungera.

Såhär tror jag:
        Att många börjag modda bilar för 100k-300kkr , är nog för att det är lätt att låna ihop pengar.
        Sen tar man det som det kommer (bära eller brista).
        Läser på andra forum om hur enkelt det är att trimma vissa bilar(måste vara lika enkelt på min då).
        Tror på generella ideer om trimmning..
        Eller vissa mer eller mindre seriösa Chip företag.
        (lovar mer än vad dom kan hålla)

Varför det är så här kan jag inte gissa mig till ens..?

Mina 25 öringar.. 😛

specialized
        Deltagare

Håller med ..Går nästan inte en dag utan att man förvånas över någon tråd som kommer upp. Folk kanske borde läsa in sig och researcha lite INNAN de börjar med något?

ExFråga: ” behöver jag mappa om bilen om jag bytt Turbo,grenrör, spridare ,ic mm ? ” 😮 😮

Skiter björnen i skogen ?

Mvh.Mattias – http://www.garaget.org/?car=18857
          ———————————-
          SS @ en halv förmiddag inklusive 3 snurrningar 😉

Davve
          Deltagare

Bra talat doktorn..:)

Jag har fullt upp att lära mig bilen. har ägt den i 2 år nu och har inga planer på att trimma och det blir det inte heller.

Jag letar nu fälg och däck till årets säsong. Både GT´n och STI är ju så underbara orginal..

syke
            Blockerad

Är tvungen att instämma, även om jag åkt på en liten ”shopping-spree” den sista tiden. Men efter att jag köpt det jag tänkt är planen att bara köra, köra, köra och göra underhåll.

Så nu sitter man snart på fyra uppsättningar hjul, varav två är r-däck och isdäck. 😀

/Mvh Stefan – som börjat fundera på att skita i ALS då saker troligtvis bara går sönder av det?

SecretAgentMan
              Deltagare

Köpa rätt däck är dock inget jag anser vara fel, även om det inte är helt fel att lära sig balansera bilen på ”normal” grejer innan man monterar de tuffare sakerna.

🙂

Men det är mer naturligt än att direkt jaga 300 hk, och nyttja dessa vid rödljusen och sen vara lite ledsen i ögat när lådan rasade för att sinterlamellen man blev pålurad kanske inte var så bra i alla fall… 😉

/J

kelta
                Deltagare

haha ja här e en som kört orginal gt i 4år
                  hoppar till trimmad STI lite väl stort steg men kunde inte låta bli
                  hittade precis vad jag ville ha
                  så nu får man prova sig varsamt frammåt 😀

FeA
                  Deltagare

KÖR på rätt ställen, under rätt förhållanden – klubbens träffar och aktiviteter ÄR sådana tillfällen

Framförallt denna punkt vill jag pusha fram…

Man ser (,hör och läser) alldeles för ofta folk som kör som idioter, och till råga på allt inne i stadskärnorna!

Sen läser man om någon som gladligen berättar om den där Ferrarin han körde ifrån, på motorvägen(!) i 240km/h.

För i H-vete – det är alldeles för lite folk på ”svänga-aktiviteterna” som klubben anordnar. Kom dit istället och åk av er!
                    Sen om bilen är org. eller en riktig sleeper spelar ingen som helst roll.

Väl mött ute på träffarna! 🙂

Nordquist
                    Deltagare

Att hålla ratten så rakt som möjligt och trycka gasen i botten är kanske för vissa en utmaning och prestation 😀

RXY430
                      Deltagare

Har själv funderat på att skapa en liknande tråd det senaste, mest för att jag tycker synd om imprezan i allmänhet. Men jag hör väl även till den lite yngre generationen själv 😉 Har haft min impreza gt i snart 4 år och inte haft några större bekymmer alls på de ca 5000+ milen jag har kört. Men än så länge så är den inte långt ifrån orginalutförande heller. Sitter en bredbandslambda och apexi avc-r i bilen samt EGT mätare och 3″ efter katten. Sen så ligger det en sprillans ny turbo och ett nytt grenrör här i vardagsrummet, där gör dom ingen nytta, men pengar försvinner till bensin, bromsar, olja, däck och andra förbrukningsartiklar till bilen. Man jobbar ju inte med it 😀 utan man är ju bara en vanlig knegare, så det får ta lite tid, har varken lust eller råd med att köra sönder något på ögonstenen eftersom jag har den som en rolig bruksbil. Och för att leka lite med bilen på vinter när det är som roligast så krävs det inte mycket effekt.

Men på sikt så kanske det gynnar oss som är rädda om bilen, det handlar ju ändå om tillgång och efterfrågan. Fast subban är nog det sista som JAG gör mig av med 🙂 Så även om jag inte har varit på någon träff med klubben än så lär jag nog hinna med det framöver någon gång ändå.

Det här blev lite längre än vad jag hade räknat med!

locko99
                        Deltagare

Köpte min impreza för ett halvår sedan.

Har sen dess.

Gjort förljande
                          10000:- gjordes precis efter köp. vid 9500:-.

Nya bromsar. Lite extra över orginal DBA slitsade skivor fram och orginal bak med carbotech belägg. 7500:-
                          Kanske hade räkt med orginal grejer…men hatar när bromsarna dör ut…

En öppen dump sitter nu på. Trodde inte det gjorde någon skillnad förutom ljudet…Som man antinge tycker är colt eller inte…
                          Men har till min förvåning märkt att det ÄR enklare att växla utan att tappa tryck…

Mätare Oljetryck/temp å laddtryck. i a-stolpe Snyggt men mest för att ha koll på motorn…Pris 2800:-

3″ system står hemma….Är dock lite rädd för att sätta på det utan att mappa…

Walbro 250l/h soppa pump är med bara i förebygande syfte..

Har kört på splirrans nya Vinterdäck in vinter och Nya Toyo proxes T1-r beställs i dagarna.

Så känner inte att jag lagt massa cash på onödiga grejer…Okey dump å avgas är mest för ljudet men man måste ju trivas bakom ratten.. 🙂

Mvh /Mappe som visserligen kört i diket men inte trimmat bilen för att den är för slö…går ju sjukt bra orginal…

Pontus
                          Deltagare

bra talat, har ägt min wrx i 1 år o sen lämnade jag in den till JRM just för att jag är för kass för att trimma själv. jag anser mig inte på något sätt vara den bästa föraren och jag kör för fort (på rätt vägar)

som häromdagen låg jag på fjällvägen o körde i 130 ungefär förbi en bil som, utan o kolla, bytte fil när jag var en meter bakom utan o blinka o sen när vi kom upp sa han att jag körde som en blådåre, varpå jag kontrade med ”det är skillnad på att köra fort och inte ha någon uppmärksamhet” nu försöker jag inte rättfärdiga att jag körde för fort men det är fän skillnad på att åka fort på vägar man känner till och vet hur det kommer se ut än att ha noll koll på situationer i trafiken, finns folk som åker toksakta men är ändå farliga trafikanter för att dom aldrig ser sig för..

hoppas ni kan läsa mitt flummiga meddelande här :p

FlyingFin
                            Deltagare

Skulle vara klockrent för de där tevespelande/noobs typerna att gå en allmän Impreza utb.
                              innan de får köra och trimma på riktigt.

Tycker även att man borde få göra ett lämplighets test hos vägverket och SSI.
                              Skaffa Impreza licens helt enkelt, precis som för vapen.

Som ett till lägg till körkortet typ ”Körkort B + Impreza”

Fan det skulle vara skit bra, eller?

Jerry blir vår huvud utbildare.

Helt ärligt, borde SSI inte plita ihop en ”Impreza For Dummis” eller ”The Impreza Bible” som alla innan de ens får regga sig på forumet måste klara ett test på och ett ytterligare mer genomgående test om man ska bli ”fullvärdig” medlem.

Jag skulle själv gärna läsa materialet och gå den utbildningen.

”En blandning av urspårning och bra idé”

Mvh Pekka ”When we came in to the woods, we went really FLAT OUT” -Tommi Mäkinen 😀
                              Älskar min PSE III när jag kör den FLAT OUT :7

STIred
                              Deltagare

Doktorn har rätt som vanligt :-)…

En annan grej om man nu bestämmer sig för o trimma, man ska absolut inte lägga sina sista pengar på o trimma(får ibland intrycket att folk gör det utifrån vissa av inläggen) oavsett hur kul det är – om man nu inte är beredd o ta konsekvenserna. Det är då man försöker snåla in på saker och ting och det är då det går åt helvete oftast. Nu menar jag inte att man ska slänga ut pengar i onödan på jättedyra grejer, men man ska absolut inte snåla in på sånt som är nödvändigt och måste göras så som mappning till exempel.

Hellre vänta ett par månader eller ett halvår extra tills man har råd. Och räkna alltid med att saker kan gå sönder om man pillar….

Fast som sagt vänta åtmionstone tills man lärt känna bilen liitegrann innan man börjar fundera på trim o annat, man ska ju iaf ha en aning själv varför man vill modifiera nåt på bilen och vad det är man vill förbättra/ändra – tycker jag iaf…

Har själv haft en GT som jag aldrig rörde en skruv på… eller jo hade faktiskt köpt 17″ fälgar till den och annan växelspaksknopp och pedaler.

LegacyLarsa
                                Keymaster

Om det nödvändigt ska trimmas, se till och börja i rätt ände!

*Utbildning(trimning av dig själv)
                                  SAD-västerås(okej kanske lite reklam men vafan) har bra utbildningar, där du använder din egen bil i utbildningen och du blir bättre!

*Bromsar
                                  Det är viktiga saker, man kan alltid börja med lite bättre belägg, och sedan byta skivor, en bra bromsolja gör även susen.

*Väghållning
                                  Originaluppsättningen är bra från början, kör själv på original dämpare/fjädrar, dock har jag monterat på krängningshämnarkit(men jag har haft gtn sedan 2001)

*Motor/drivlina
                                  Här kostar det pengar, det är ett djupt svart hål som slukar allt.. 😉

Det är iallafall så jag gått till väga.

/Lars

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 26 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.