SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Tvekande laddtryck

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Hulken
    Deltagare

Efter att jag bytte till öppet filter igår så har laddtrycket börjat ”svikta” lite.
      När jag gasar på och turbon börjar ladda så låter allt okay men sen när det blir lite högre så låter det som om luften studsar mot impellerna för att sen gå över till att ladda fullt och allt låter och går som vanligt igen. Tycker oxå att det känns som om bilen bromsar upp lite när man hör det där ljudet! Kan bilen få för mycket bensin eller nått liknande? Har tyvärr ingen laddtrycksmätare så jag kan inte säga vad jag har för laddtryck. Har äve bytt bakre delen av avgassystemet till 3″ och även bytt soppapump till en Walbro 255.

Vet att det är många här som är emot öppet filter så det behöver ni inte ta upp… 😉
      Undrar bara vad som kan vara fel eller om det är normalt!!!

.zip
      Deltagare

När jag bytte till ett annat filter (KN panelfilter) så ökade laddtrycket med 0.2 bar (från 1 till 1.2)
        Så att du kollar upp laddtrycket är en rekomendation.
        Och sen har vi ju det här med öppet filter ;(

Varför har du bytt soppapump?

//.zip

Desen
        Deltagare

Tror inte det är någon här som har något imot öppna filter. Bara de används på rätt sätt, dvs när du trimmat över 350-400hk. Då räcker inte flödet i orginalburken till längre, och du har troligtvis ett sprut som inte behöver LMM, men tills dess….

Det samma gäller pumpen, ganska onödig mod på en orginalbil. Men när man mappar, ökar ladd med större DP osv…

Men du kanske har 400 hk i din impreza? Om du har det så kan nog firman som hjälpte dig att trimma lösa ditt laddtryck med.

Om du nu vet problematiken med öppet filter, varför då montera ett?
          Och när du monterat ett och får problem direkt, varför då ens ställa en fråga? Varför inte bara gå ut och byta tebax?

Jag vet att du inte ville ha diskussionen om filter, men alvarlig, vad hade du räknat med?

/Andreas, Skåne, Kristianstad

http://www.hildinggren.se/Bilder/BlockDesenSatanliten.JPG
          300 st posters av Block 1250kr
          1st porrfilm 199kr
          2st öl 28kr
          Att anvnjuta allt detta i sängen med satan PRICELESS!

Hulken
          Deltagare

Tanken med soppapump, avgas och öppet filter är att jag ska trimma den…..ska in hos JRM och mappa i sommar är det tänkt så därav uppgraderingarna!
            Har haft en GT -00 förut som jag satte på ett öppet filter på och den var det inge problem med alls!

Det jag undrade var varför det låter som det gör och om det var nått som kanske var trasigt eller dåligt!

.zip
            Deltagare

Lmm är en gåta. Körde BMW tidigare och där va det samma problem. Vissa pallar öppna filter, andra inte.
              Det tar typ 15min + en kaffe kopp att byta tillbax till org. luftburk/filter så varför inte testa?
              Något har blivit galet så det är bara att backa/felsöka i det som har gjorts.

Jag kan se SAM (jerry) små le/grinar framför mig just nu 😀

//.zip

Hulken
              Deltagare

Ok……tänkte bara berätta att jag var hos en Subaru verkstad idag och dom trodde att bilen fick för LITE luft!
                Testade att ta bort den svarta plast grejjen som för in luft till snorkeln eller vad man nu kallar den, men det blev inte nått bättre.
                Ska fortsätta att undersöka varför det låter som det gör….

specialized
                Deltagare

Vad byggde de det antagandet på ? Har du kollat så luftfiltret är fräscht ? Hjälper ju inte att snorkla av och tro att den ska få mer luft om luftfiltret är bomtätt 😉
                  Edit : läste HELA tråden nu , du har öppet filter 🙂
                  Som redan skrivits ovan..
                  Testa och byt tillbaka till org luftburk & filter och se om problemet kvarstår.

Mvh.Mattias – http://www.garaget.org/?car=18857
                  ———————————-
                  SS @ en halv förmiddag inklusive 3 snurrningar 😉

SecretAgentMan
                  Deltagare

Ett studsande ljud, och lite tvekande låter lite som ”surge” – kan det månne hända på högre växlar väldigt tidigt i varvtalsregistret (5:an och runt säg 2500 varv)?

Det fenomenet har att göra med att man försöker stoppa i mer luft i motorn än vad den kan ta emot, och luften studsar tillbaka på kompressordelen på turbon (det ger ett lite tjoffande ljud).

Jag har det angenäma problemet att turbon vill för mycket på Silverpilen när 16G:n knuffar på 1,6 bar vid 3200 varv på 5:an – och det problemet kom med de gedigna luftfilter/slangpryttlarna som sitter på min bil, det flödar för bra kan man säga. 😀

I ditt fall (om det nu händer vid fullgas på låga varvtal/hög belastning) så är det ommappning, sänka tryckpeaken med en dawes/festo eller bara ge fasen i att ge benet innan du nått varvtal då motorn kan ta emot luften (trial & error).

Är det surge är det direkt skadligt för turbon – det kan sluta med en trött kompressorimpeller.

/J

Hulken
                    Deltagare

Okay….tack så mycket SAM! Bilen beter sig exakt som du beskriver.
                      Det var precis det svaret jag var ute efter….Ska byta tillbax till orginal i väntan på mappning!

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
                    • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.