› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Allmänt › Typ av glykol i newage????
- Detta ämne har 12 svar, 2,533 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år sedan av
Fricke.w.
-
FörfattareInlägg
-
7 februari, 2011 kl. 07:08 #25098
Fricke.w
DeltagareVilken typ av glykol är de man kör med i en newage impreza?? ska ju fylla på mit system med ny glykol, nu när motorn åker i på fredag, och vill då veta om de går att köpa rätt glykol typ på mekonomen, eller är de strikt subaru orginal som gäller?
Och visst är de vell själv luftande system på dessa bilar, eller hur gör ni för att få ur luften?MVH
Fredrik7 februari, 2011 kl. 09:49 #218517Garagekungen
DeltagareSkulle rekommendera att du nyttjar original – detta då Subaru säkert har tagit fram de tillsatser som de bäst anser skyddar de olika material-valen man har i motorn.
Original glykol är rätt dyr, men den anses inte behöva bytas varje år utan kan nyttjas flera år (släpper gärna in någon som jobbar på Subaru som har exakt info här). 🙂
Vidare slipper du risken att blanda olika typer av tillsatser som just i glykol kan få öderstigra resultat då dessa inte alls är kompatibla mellan olika tillverkare av glykol (det finns ingen standard eller tabell över vilka som kan blandas).
Man använder sig nämligen av helt olika typer av buffrar och dessa går inte alls ihop med varandra… 😡Oavsett vad du väljer så skall du sedan använda just den typen/tilverkaren så länge du har kvar produkten i systemet.
😉7 februari, 2011 kl. 10:24 #218521Eiiiiik
DeltagareSkulle rekommendera att du nyttjar original – detta då Subaru säkert har tagit fram de tillsatser som de bäst anser skyddar de olika material-valen man har i motorn.
Original glykol är rätt dyr, men den anses inte behöva bytas varje år utan kan nyttjas flera år (släpper gärna in någon som jobbar på Subaru som har exakt info här). 🙂
Vidare slipper du risken att blanda olika typer av tillsatser som just i glykol kan få öderstigra resultat då dessa inte alls är kompatibla mellan olika tillverkare av glykol (det finns ingen standard eller tabell över vilka som kan blandas).
Man använder sig nämligen av helt olika typer av buffrar och dessa går inte alls ihop med varandra… 😡Oavsett vad du väljer så skall du sedan använda just den typen/tilverkaren så länge du har kvar produkten i systemet.
😉Om man har ett helt tomt system då? Kan man trycka vad man vill då eller? 🙂
7 februari, 2011 kl. 12:58 #218512Fricke.w
DeltagareJo men blir ju alltid lite i kvar i värme packetet, just därför jag fråga vad man ska ha 🙂 men får vell ringa subaru då och hålla i sig i stolen för de brukar ju vara hutlösa priser 😀
7 februari, 2011 kl. 13:35 #218513Fricke.w
DeltagareDenna glykol kör tydligen min subaru verkstad med i alla fall.
http://webkat.mekonomen.se/inetkat/default.asp?Hbutik=3356-000&Hsprak=S&Htider=Vardagar+8.00+-+18.00Lördagar+10.00+-+14.00+&Hadress=Växelgatan+9,+826+40+SÖDERHAMN,+Tel:+0270-12423&Hepost=soderhamn@mekonomen.se
Och går då att köpa på mekonomen 😀
Jävligt bra glykol var hans ord, samt att han sa att den var blandnings bar med alla förekomande glykoler gör ju inte saken sämre, då kan man ju inte mislyckas 🙂7 februari, 2011 kl. 13:50 #218516TomK
DeltagareLänken funkar inte
7 februari, 2011 kl. 14:01 #218511Turbovin
DeltagareJag kör med Peaks gula glykol. Den är aningen dyrare än de vanliga märkena men ska funka i de flesta motorer. Subaru-verkstaden här såg ut som ufon när jag började fråga om original-glykol 🙂
7 februari, 2011 kl. 14:54 #218518Garagekungen
DeltagareDenna glykol kör tydligen min subaru verkstad med i alla fall.
http://webkat.mekonomen.se/inetkat/default.asp?Hbutik=3356-000&Hsprak=S&Htider=Vardagar+8.00+-+18.00Lördagar+10.00+-+14.00+&Hadress=Växelgatan+9,+826+40+SÖDERHAMN,+Tel:+0270-12423&Hepost=soderhamn@mekonomen.se
Och går då att köpa på mekonomen 😀
Jävligt bra glykol var hans ord, samt att han sa att den var blandnings bar med alla förekomande glykoler gör ju inte saken sämre, då kan man ju inte mislyckas 🙂Perfekt – då vet du vilken glykol du redan har i din maskin.
Dock är det inget problem att bli av med rester i systemet – bara fyll upp det med rent vatten, starta upp och varmkör (så termostaten öppnar och spolar runt vattnet), full värme i kupén så den sköljs ren och tappa ur systemet en gång så är det som återstår försumbart ur denna aspekt.
(precis som när man vill byta till en annan typ av olja)Angående ”blandnings bar med alla förekomande glykoler”:
Trött man blir på personer som inte tar reda på fakta… 🙁
Jag tänker inte argumentera i frågan (då jag själv inte är kemist, dock MVG i kemi på Na ”för 100 år sedan”) – men min information kommer från en kemist som arbetar med tillsatser av detta slag.Problemen med olika tillsatser i glykol kan uppstå när man skall fylla på mer – OM man då tar en annan tillverkare och har otur med de olika tillsatserna.
Anledningen är att glykol-vatten blandningen i sig är relativt korrosiv så man tvingas tillsätta ämnen som skall förhindra att motorn försvinner innifrån.
Här finns 100-tals olika ämnen att välja mellan, alla tillverkare kör sitt eget race…
Det är dessa ämnen som kan binda till varandra och vid ”ideala” förhållanden skapa som gelé vilket sätter sig på ytorna i kylkanalerna.
Behöver knappast förklara att värmeöverföringen till kylvätskan och flödet förändras radikalt till det sämre när så är fallet…PS. Frågan är inte om ”det går ”att blanda med Etylen-glykol eller Propylen-glykol – dessa blandar sig dessutom utmärkt med varandra… (vanligast förekommande frysskyddsmedlen i kylvatten för förbränningsmotorer)
…tycker bara att det är onödigt om ni som lägger rätt stora pengar på en ball puffra skulle stupa på att ni råkar blanda glykol från olika tillverkare i ren okunskap.När det är så enkelt att slippa problem genom att UNDVIKA blanda glykol från olika tillverkare och modeller… (en slatt här och en slatt där)
…sedan vilken tillverkare som är ”bäst” – välj själv.7 februari, 2011 kl. 15:08 #218519Garagekungen
DeltagareJag kör med Peaks gula glykol. Den är aningen dyrare än de vanliga märkena men ska funka i de flesta motorer. Subaru-verkstaden här såg ut som ufon när jag började fråga om original-glykol 🙂
Jag köpte på Furstenhof (vet inte hur jag får prickar över ”u”) till Legacy´n för ett par år sedan konc. glykol som de sade var ”Subaru original” (vilket för övrigt är guld-gult till färgen) – priset var även där efter… 😉
Där av att jag förutsatte att Subaru (liksom många andra biltillverkare) hade en OEM leverantör för glykol.Skall fråga ”min verkstad” om de har original glykol…
…detta blir ju riktigt intressant, särskilt som många uppenbarligen inte känner till riskerna ! 😮7 februari, 2011 kl. 15:11 #218515Myzkoo
DeltagareNär du startar upp den för första gången så ska du ha fyllt både kylaren och behållaren vid turbon full, och locken ska vara på. Sen vrider du på full värme inne i bilen, då kommer det försvinna glykol på båda ställena när motorn går igång. Jag fick fylla på min 2-3 gånger innan den höll nivån i både kylaren och behållaren, dock nån deciliter varje gång bara. Glöm inte att fylla behållaren som hänger innanför kylaren med 🙂
7 februari, 2011 kl. 15:24 #218522Eiiiiik
DeltagareJag köpte den aningen dyrare varianten på Ad-center. Denna skulle tydligen vara ”blandbar” med alla andra typer. Nu kommer ju iofs mitt system vara helt tomt.. Men för säkerhets skull 🙂
Borde la inte vara något som kan gå fel där va? :p
7 februari, 2011 kl. 15:45 #218520Garagekungen
DeltagareJag köpte den aningen dyrare varianten på Ad-center. Denna skulle tydligen vara ”blandbar” med alla andra typer. Nu kommer ju iofs mitt system vara helt tomt.. Men för säkerhets skull 🙂
Borde la inte vara något som kan gå fel där va? :p
Det är bara att hålla sig till samma sort hela tiden – så vet man att det funkar.
😀(det är när man vill byta som man bör skölja ur en vända…
…glykolen skall ju bytas med jämna mellanrum, då de rostskyddande tillsatserna förbrukats.)7 februari, 2011 kl. 17:45 #218514Fricke.w
DeltagareJa de var i alla fall peak glykol subaru körde med, var den jag hade länkat till, men funka tydligen inte 🙂 så då stämer de nog med vad du sa garage kungen, för peak är gul blaskig i färgen, så då häller jag ju i vad som redan fanns där 😀 så jag kommer sova lungt under nätterna i alla fall, efter som de var den glykolen jag ändå hade fåt om jag köpt från subaru återförsäljare, och om den är bilig går vell att diskutera, men han sa att den var värd slantarna och för övrigt är de en så kallad long life glykol som ska hålla 12000 mil =O
Men på våra käror spelar de mindre roll, när de ändå åker ur vid 6000mil cervis.Fredrik
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.