- Detta ämne har 23 svar, 2,089 deltagare, och uppdaterades senast för 7 år, 9 månader sedan av JLB.
-
FörfattareInlägg
-
14 mars, 2017 kl. 09:07 #35289JLBDeltagare
Tjo, vad är det för turbo som sitter på en STI 04 ej207 egentligen, VF30, Vf34? Får olika bud när man söker tycker jag. Och vad skulle ni byta till om man vill ha en lite fetare? Är iofs nöjd som det är, men kul att veta vad experterna här har för åsikter och erfarenheter 🙂
14 mars, 2017 kl. 09:17 #286083IggeDeltagareTjo, vad är det för turbo som sitter på en STI 04 ej207 egentligen, VF30, Vf34? Får olika bud när man söker tycker jag. Och vad skulle ni byta till om man vill ha en lite fetare? Är iofs nöjd som det är, men kul att veta vad experterna här har för åsikter och erfarenheter 🙂
Svensksåld?
Isf: VF35Det blir lätt mycket pengar om du ska ha en lite fetare, så taskig bang for the buck.
Ganska lite fetare: VF34, kullagrad med större avgashus, snarlik spool men lite bättre flås på topp.
Snäppet större: Någon form av TD05-18g
Jag har en SC38 t.ex. mycket nöjd med körbarheten och effekten. Men det blev även etanol, nya spridare, pump, koppling, sprut, mappning m.m.
Inte direkt värt de 25 tusen kronor det kostade att få de extra 40-50 hästarna 😛
Hade jag köpt delarna nya hade det dock antagligen kostat bortåt 40-50k extra, så jag får väl finna liten tröst i detSedan finns det större aggregat, men då börjar spool bli lite lidande om du har original maskin.
14 mars, 2017 kl. 09:51 #286090JLBDeltagareSvensksåld?
Isf: VF35Det blir lätt mycket pengar om du ska ha en lite fetare, så taskig bang for the buck.
Ganska lite fetare: VF34, kullagrad med större avgashus, snarlik spool men lite bättre flås på topp.
Snäppet större: Någon form av TD05-18g
Jag har en SC38 t.ex. mycket nöjd med körbarheten och effekten. Men det blev även etanol, nya spridare, pump, koppling, sprut, mappning m.m.
Inte direkt värt de 25 tusen kronor det kostade att få de extra 40-50 hästarna 😛
Hade jag köpt delarna nya hade det dock antagligen kostat bortåt 40-50k extra, så jag får väl finna liten tröst i detSedan finns det större aggregat, men då börjar spool bli lite lidande om du har original maskin.
Japp, svensksåld. VF35, där ser man.
Antar att om man sätter på en VF34 så är bör man även mappa-om den?Tack för info och att delar med dig Igge! d—0.o—b
Bästa inköpsstället för turboaggregat och delar?
Hur länge brukar en originalturbo hänga med, svårt att säga såklart, men mellan tumme och pekfinger.
Är som sagt nöjd med hur den går idag, men alltid lär man sig något nytt av er kunniga här, kul! Och förr eller senare blir det väl ett byte 😉14 mars, 2017 kl. 10:24 #286084IggeDeltagareJapp, svensksåld. VF35, där ser man.
Antar att om man sätter på en VF34 så är bör man även mappa-om den?Tack för info och att delar med dig Igge! d—0.o—b
Bästa inköpsstället för turboaggregat och delar?
Hur länge brukar en originalturbo hänga med, svårt att säga såklart, men mellan tumme och pekfinger.
Är som sagt nöjd med hur den går idag, men alltid lär man sig något nytt av er kunniga här, kul! Och förr eller senare blir det väl ett byte 😉Ja en VF34 bör man mappa om för. Visst man kanske får lite bättre prestanda bara av att byta och bilen kanske klarar av att kompensera till viss del, men det blir inte optimalt.
Bästa inköpsställe törs jag inte svara på.
Scoobyclinic har “bolt on” agg i olika storlekar, men billigt är det inte.
ebay kan man hitta kopior av väldigt varierande kvalité
Blouch har säkert något också.
Sedan finns det ju engelska trimmar som AFP eller rogerclark, de har säkert något.Hur länge ett original agg håller varierar väldigt mycket verkar det som så det törs jag inte sätta någon siffra på.
14 mars, 2017 kl. 10:39 #286091JLBDeltagareJa en VF34 bör man mappa om för. Visst man kanske får lite bättre prestanda bara av att byta och bilen kanske klarar av att kompensera till viss del, men det blir inte optimalt.
Bästa inköpsställe törs jag inte svara på.
Scoobyclinic har “bolt on” agg i olika storlekar, men billigt är det inte.
ebay kan man hitta kopior av väldigt varierande kvalité
Blouch har säkert något också.
Sedan finns det ju engelska trimmar som AFP eller rogerclark, de har säkert något.Hur länge ett original agg håller varierar väldigt mycket verkar det som så det törs jag inte sätta någon siffra på.
Ok, tack för svar!
Ja på ebay är det verkligen varierande pris och således kvalitet, scoobyclinic har jag spanat på, inte gratis direkt, men förmodligen bra kvalitet. Då har man lite mer kött på benen! d—0.o—b
15 mars, 2017 kl. 08:40 #286078KvarnisDeltagareSkulle säga att det inte är nån mening att byta till en VF34 det är samma kompressor, det som skiljer är kullagrat och ett P18 turbinhus vs. P15.
Ska du byta till något så kör i så fall en TD05-18/20G från ex mamba alt Kinugawa det är prisvärda agg. Om du inte jagar de sista hästarna behöver man inte gå billet versionerna. En 18G toppar ut på strax över 400 på E85 en 20G ~20Bhp.
På 98 skulle jag säga ca 20>30Bhp lägre.
En SC38 är en 18G för övrigt, och SC40 en 20G.16 mars, 2017 kl. 12:57 #286092JLBDeltagareSkulle säga att det inte är nån mening att byta till en VF34 det är samma kompressor, det som skiljer är kullagrat och ett P18 turbinhus vs. P15.
Ska du byta till något så kör i så fall en TD05-18/20G från ex mamba alt Kinugawa det är prisvärda agg. Om du inte jagar de sista hästarna behöver man inte gå billet versionerna. En 18G toppar ut på strax över 400 på E85 en 20G ~20Bhp.
På skulle jag säga ca 20>30Bhp lägre.
En SC38 är en 18G för övrigt, och SC40 en 20G.Tack för info Kvarnis! d—0.o—b
16 mars, 2017 kl. 13:04 #286079KvarnisDeltagareDock ska ju tillägas att billet versionerna med STS turbin spoolar fortare 🙂
Men man hamnar ju runt $1.1k för ett sådant agg.17 mars, 2017 kl. 08:31 #286093JLBDeltagareDock ska ju tillägas att billet versionerna med STS turbin spoolar fortare 🙂
Men man hamnar ju runt $1.1k för ett sådant agg.Motsvarar en SC36 Billet mer en original VF35, och slipper man isf mappa, eller behöver man det för att den spoolar snabbare?
Men som du säger, dyra rackare 🙂
17 mars, 2017 kl. 08:58 #286085IggeDeltagareMotsvarar en SC36 Billet mer en original VF35, och slipper man isf mappa, eller behöver man det för att den spoolar snabbare?
Men som du säger, dyra rackare 🙂
Ja du bör mappa. Dels för säkerhets skull men även om du ska få ordentlig nytta av det.
Mappning kan ju vara en otroligt liten utgift jämfört med resten som ett turbobyte innebär.
Var bor du?
17 mars, 2017 kl. 09:23 #286094JLBDeltagareJa du bör mappa. Dels för säkerhets skull men även om du ska få ordentlig nytta av det.
Mappning kan ju vara en otroligt liten utgift jämfört med resten som ett turbobyte innebär.
Var bor du?
Jo, har inga problem med utgiften, jag bor i Mariestad och det är en bit till Södertälje. Är JRM som mappat, klassikt steg 1 med allt det innebär.
17 mars, 2017 kl. 11:32 #286086IggeDeltagareDå har du ju nära till Patrick om inte annat 🙂
17 mars, 2017 kl. 11:51 #286082KoffeKeymasterOm man tycker 30 mil är nära… 😉
17 mars, 2017 kl. 12:07 #286087IggeDeltagareJag läste fel, får jag erkänna xD
Läste Mariefred 😛18 mars, 2017 kl. 08:56 #286095JLBDeltagareJag läste fel, får jag erkänna xD
Läste Mariefred 😛🙂
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.