Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 24 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #35289
    JLB
    Deltagare

      Tjo, vad är det för turbo som sitter på en STI 04 ej207 egentligen, VF30, Vf34? Får olika bud när man söker tycker jag. Och vad skulle ni byta till om man vill ha en lite fetare? Är iofs nöjd som det är, men kul att veta vad experterna här har för åsikter och erfarenheter 🙂

      #286083
      Igge
      Deltagare

        Tjo, vad är det för turbo som sitter på en STI 04 ej207 egentligen, VF30, Vf34? Får olika bud när man söker tycker jag. Och vad skulle ni byta till om man vill ha en lite fetare? Är iofs nöjd som det är, men kul att veta vad experterna här har för åsikter och erfarenheter 🙂

        Svensksåld?
        Isf: VF35

        Det blir lätt mycket pengar om du ska ha en lite fetare, så taskig bang for the buck.

        Ganska lite fetare: VF34, kullagrad med större avgashus, snarlik spool men lite bättre flås på topp.

        Snäppet större: Någon form av TD05-18g
        Jag har en SC38 t.ex. mycket nöjd med körbarheten och effekten. Men det blev även etanol, nya spridare, pump, koppling, sprut, mappning m.m.
        Inte direkt värt de 25 tusen kronor det kostade att få de extra 40-50 hästarna 😛
        Hade jag köpt delarna nya hade det dock antagligen kostat bortåt 40-50k extra, så jag får väl finna liten tröst i det

        Sedan finns det större aggregat, men då börjar spool bli lite lidande om du har original maskin.

        #286090
        JLB
        Deltagare

          Svensksåld?
          Isf: VF35

          Det blir lätt mycket pengar om du ska ha en lite fetare, så taskig bang for the buck.

          Ganska lite fetare: VF34, kullagrad med större avgashus, snarlik spool men lite bättre flås på topp.

          Snäppet större: Någon form av TD05-18g
          Jag har en SC38 t.ex. mycket nöjd med körbarheten och effekten. Men det blev även etanol, nya spridare, pump, koppling, sprut, mappning m.m.
          Inte direkt värt de 25 tusen kronor det kostade att få de extra 40-50 hästarna 😛
          Hade jag köpt delarna nya hade det dock antagligen kostat bortåt 40-50k extra, så jag får väl finna liten tröst i det

          Sedan finns det större aggregat, men då börjar spool bli lite lidande om du har original maskin.

          Japp, svensksåld. VF35, där ser man.
          Antar att om man sätter på en VF34 så är bör man även mappa-om den?

          Tack för info och att delar med dig Igge! d—0.o—b

          Bästa inköpsstället för turboaggregat och delar?

          Hur länge brukar en originalturbo hänga med, svårt att säga såklart, men mellan tumme och pekfinger.
          Är som sagt nöjd med hur den går idag, men alltid lär man sig något nytt av er kunniga här, kul! Och förr eller senare blir det väl ett byte 😉

          #286084
          Igge
          Deltagare

            Japp, svensksåld. VF35, där ser man.
            Antar att om man sätter på en VF34 så är bör man även mappa-om den?

            Tack för info och att delar med dig Igge! d—0.o—b

            Bästa inköpsstället för turboaggregat och delar?

            Hur länge brukar en originalturbo hänga med, svårt att säga såklart, men mellan tumme och pekfinger.
            Är som sagt nöjd med hur den går idag, men alltid lär man sig något nytt av er kunniga här, kul! Och förr eller senare blir det väl ett byte 😉

            Ja en VF34 bör man mappa om för. Visst man kanske får lite bättre prestanda bara av att byta och bilen kanske klarar av att kompensera till viss del, men det blir inte optimalt.

            Bästa inköpsställe törs jag inte svara på.
            Scoobyclinic har “bolt on” agg i olika storlekar, men billigt är det inte.
            ebay kan man hitta kopior av väldigt varierande kvalité
            Blouch har säkert något också.
            Sedan finns det ju engelska trimmar som AFP eller rogerclark, de har säkert något.

            Hur länge ett original agg håller varierar väldigt mycket verkar det som så det törs jag inte sätta någon siffra på.

            #286091
            JLB
            Deltagare

              Ja en VF34 bör man mappa om för. Visst man kanske får lite bättre prestanda bara av att byta och bilen kanske klarar av att kompensera till viss del, men det blir inte optimalt.

              Bästa inköpsställe törs jag inte svara på.
              Scoobyclinic har “bolt on” agg i olika storlekar, men billigt är det inte.
              ebay kan man hitta kopior av väldigt varierande kvalité
              Blouch har säkert något också.
              Sedan finns det ju engelska trimmar som AFP eller rogerclark, de har säkert något.

              Hur länge ett original agg håller varierar väldigt mycket verkar det som så det törs jag inte sätta någon siffra på.

              Ok, tack för svar!

              Ja på ebay är det verkligen varierande pris och således kvalitet, scoobyclinic har jag spanat på, inte gratis direkt, men förmodligen bra kvalitet. Då har man lite mer kött på benen! d—0.o—b

              #286078
              Kvarnis
              Deltagare

                Skulle säga att det inte är nån mening att byta till en VF34 det är samma kompressor, det som skiljer är kullagrat och ett P18 turbinhus vs. P15.

                Ska du byta till något så kör i så fall en TD05-18/20G från ex mamba alt Kinugawa det är prisvärda agg. Om du inte jagar de sista hästarna behöver man inte gå billet versionerna. En 18G toppar ut på strax över 400 på E85 en 20G ~20Bhp.
                På 98 skulle jag säga ca 20>30Bhp lägre.
                En SC38 är en 18G för övrigt, och SC40 en 20G.

                #286092
                JLB
                Deltagare

                  Skulle säga att det inte är nån mening att byta till en VF34 det är samma kompressor, det som skiljer är kullagrat och ett P18 turbinhus vs. P15.

                  Ska du byta till något så kör i så fall en TD05-18/20G från ex mamba alt Kinugawa det är prisvärda agg. Om du inte jagar de sista hästarna behöver man inte gå billet versionerna. En 18G toppar ut på strax över 400 på E85 en 20G ~20Bhp.
                  På skulle jag säga ca 20>30Bhp lägre.
                  En SC38 är en 18G för övrigt, och SC40 en 20G.

                  Tack för info Kvarnis! d—0.o—b

                  #286079
                  Kvarnis
                  Deltagare

                    Dock ska ju tillägas att billet versionerna med STS turbin spoolar fortare 🙂
                    Men man hamnar ju runt $1.1k för ett sådant agg.

                    #286093
                    JLB
                    Deltagare

                      Dock ska ju tillägas att billet versionerna med STS turbin spoolar fortare 🙂
                      Men man hamnar ju runt $1.1k för ett sådant agg.

                      Motsvarar en SC36 Billet mer en original VF35, och slipper man isf mappa, eller behöver man det för att den spoolar snabbare?

                      Men som du säger, dyra rackare 🙂

                      #286085
                      Igge
                      Deltagare

                        Motsvarar en SC36 Billet mer en original VF35, och slipper man isf mappa, eller behöver man det för att den spoolar snabbare?

                        Men som du säger, dyra rackare 🙂

                        Ja du bör mappa. Dels för säkerhets skull men även om du ska få ordentlig nytta av det.

                        Mappning kan ju vara en otroligt liten utgift jämfört med resten som ett turbobyte innebär.

                        Var bor du?

                        #286094
                        JLB
                        Deltagare

                          Ja du bör mappa. Dels för säkerhets skull men även om du ska få ordentlig nytta av det.

                          Mappning kan ju vara en otroligt liten utgift jämfört med resten som ett turbobyte innebär.

                          Var bor du?

                          Jo, har inga problem med utgiften, jag bor i Mariestad och det är en bit till Södertälje. Är JRM som mappat, klassikt steg 1 med allt det innebär.

                          #286086
                          Igge
                          Deltagare

                            Då har du ju nära till Patrick om inte annat 🙂

                            #286082
                            Koffe
                            Keymaster

                              Om man tycker 30 mil är nära… 😉

                              #286087
                              Igge
                              Deltagare

                                Jag läste fel, får jag erkänna xD
                                Läste Mariefred 😛

                                #286095
                                JLB
                                Deltagare

                                  Jag läste fel, får jag erkänna xD
                                  Läste Mariefred 😛

                                  🙂

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 24 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.