Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 24 totalt)
  • Författare
    JLB
    Deltagare

Tjo, vad är det för turbo som sitter på en STI 04 ej207 egentligen, VF30, Vf34? Får olika bud när man söker tycker jag. Och vad skulle ni byta till om man vill ha en lite fetare? Är iofs nöjd som det är, men kul att veta vad experterna här har för åsikter och erfarenheter 🙂

Igge
      Deltagare

Tjo, vad är det för turbo som sitter på en STI 04 ej207 egentligen, VF30, Vf34? Får olika bud när man söker tycker jag. Och vad skulle ni byta till om man vill ha en lite fetare? Är iofs nöjd som det är, men kul att veta vad experterna här har för åsikter och erfarenheter 🙂

Svensksåld?
        Isf: VF35

Det blir lätt mycket pengar om du ska ha en lite fetare, så taskig bang for the buck.

Ganska lite fetare: VF34, kullagrad med större avgashus, snarlik spool men lite bättre flås på topp.

Snäppet större: Någon form av TD05-18g
        Jag har en SC38 t.ex. mycket nöjd med körbarheten och effekten. Men det blev även etanol, nya spridare, pump, koppling, sprut, mappning m.m.
        Inte direkt värt de 25 tusen kronor det kostade att få de extra 40-50 hästarna 😛
        Hade jag köpt delarna nya hade det dock antagligen kostat bortåt 40-50k extra, så jag får väl finna liten tröst i det

Sedan finns det större aggregat, men då börjar spool bli lite lidande om du har original maskin.

JLB
        Deltagare

Svensksåld?
          Isf: VF35

Det blir lätt mycket pengar om du ska ha en lite fetare, så taskig bang for the buck.

Ganska lite fetare: VF34, kullagrad med större avgashus, snarlik spool men lite bättre flås på topp.

Snäppet större: Någon form av TD05-18g
          Jag har en SC38 t.ex. mycket nöjd med körbarheten och effekten. Men det blev även etanol, nya spridare, pump, koppling, sprut, mappning m.m.
          Inte direkt värt de 25 tusen kronor det kostade att få de extra 40-50 hästarna 😛
          Hade jag köpt delarna nya hade det dock antagligen kostat bortåt 40-50k extra, så jag får väl finna liten tröst i det

Sedan finns det större aggregat, men då börjar spool bli lite lidande om du har original maskin.

Japp, svensksåld. VF35, där ser man.
          Antar att om man sätter på en VF34 så är bör man även mappa-om den?

Tack för info och att delar med dig Igge! d—0.o—b

Bästa inköpsstället för turboaggregat och delar?

Hur länge brukar en originalturbo hänga med, svårt att säga såklart, men mellan tumme och pekfinger.
          Är som sagt nöjd med hur den går idag, men alltid lär man sig något nytt av er kunniga här, kul! Och förr eller senare blir det väl ett byte 😉

Igge
          Deltagare

Japp, svensksåld. VF35, där ser man.
            Antar att om man sätter på en VF34 så är bör man även mappa-om den?

Tack för info och att delar med dig Igge! d—0.o—b

Bästa inköpsstället för turboaggregat och delar?

Hur länge brukar en originalturbo hänga med, svårt att säga såklart, men mellan tumme och pekfinger.
            Är som sagt nöjd med hur den går idag, men alltid lär man sig något nytt av er kunniga här, kul! Och förr eller senare blir det väl ett byte 😉

Ja en VF34 bör man mappa om för. Visst man kanske får lite bättre prestanda bara av att byta och bilen kanske klarar av att kompensera till viss del, men det blir inte optimalt.

Bästa inköpsställe törs jag inte svara på.
            Scoobyclinic har “bolt on” agg i olika storlekar, men billigt är det inte.
            ebay kan man hitta kopior av väldigt varierande kvalité
            Blouch har säkert något också.
            Sedan finns det ju engelska trimmar som AFP eller rogerclark, de har säkert något.

Hur länge ett original agg håller varierar väldigt mycket verkar det som så det törs jag inte sätta någon siffra på.

JLB
            Deltagare

Ja en VF34 bör man mappa om för. Visst man kanske får lite bättre prestanda bara av att byta och bilen kanske klarar av att kompensera till viss del, men det blir inte optimalt.

Bästa inköpsställe törs jag inte svara på.
              Scoobyclinic har “bolt on” agg i olika storlekar, men billigt är det inte.
              ebay kan man hitta kopior av väldigt varierande kvalité
              Blouch har säkert något också.
              Sedan finns det ju engelska trimmar som AFP eller rogerclark, de har säkert något.

Hur länge ett original agg håller varierar väldigt mycket verkar det som så det törs jag inte sätta någon siffra på.

Ok, tack för svar!

Ja på ebay är det verkligen varierande pris och således kvalitet, scoobyclinic har jag spanat på, inte gratis direkt, men förmodligen bra kvalitet. Då har man lite mer kött på benen! d—0.o—b

Kvarnis
              Deltagare

Skulle säga att det inte är nån mening att byta till en VF34 det är samma kompressor, det som skiljer är kullagrat och ett P18 turbinhus vs. P15.

Ska du byta till något så kör i så fall en TD05-18/20G från ex mamba alt Kinugawa det är prisvärda agg. Om du inte jagar de sista hästarna behöver man inte gå billet versionerna. En 18G toppar ut på strax över 400 på E85 en 20G ~20Bhp.
                På 98 skulle jag säga ca 20>30Bhp lägre.
                En SC38 är en 18G för övrigt, och SC40 en 20G.

JLB
                Deltagare

Skulle säga att det inte är nån mening att byta till en VF34 det är samma kompressor, det som skiljer är kullagrat och ett P18 turbinhus vs. P15.

Ska du byta till något så kör i så fall en TD05-18/20G från ex mamba alt Kinugawa det är prisvärda agg. Om du inte jagar de sista hästarna behöver man inte gå billet versionerna. En 18G toppar ut på strax över 400 på E85 en 20G ~20Bhp.
                  På skulle jag säga ca 20>30Bhp lägre.
                  En SC38 är en 18G för övrigt, och SC40 en 20G.

Tack för info Kvarnis! d—0.o—b

Kvarnis
                  Deltagare

Dock ska ju tillägas att billet versionerna med STS turbin spoolar fortare 🙂
                    Men man hamnar ju runt $1.1k för ett sådant agg.

JLB
                    Deltagare

Dock ska ju tillägas att billet versionerna med STS turbin spoolar fortare 🙂
                      Men man hamnar ju runt $1.1k för ett sådant agg.

Motsvarar en SC36 Billet mer en original VF35, och slipper man isf mappa, eller behöver man det för att den spoolar snabbare?

Men som du säger, dyra rackare 🙂

Igge
                      Deltagare

Motsvarar en SC36 Billet mer en original VF35, och slipper man isf mappa, eller behöver man det för att den spoolar snabbare?

Men som du säger, dyra rackare 🙂

Ja du bör mappa. Dels för säkerhets skull men även om du ska få ordentlig nytta av det.

Mappning kan ju vara en otroligt liten utgift jämfört med resten som ett turbobyte innebär.

Var bor du?

JLB
                        Deltagare

Ja du bör mappa. Dels för säkerhets skull men även om du ska få ordentlig nytta av det.

Mappning kan ju vara en otroligt liten utgift jämfört med resten som ett turbobyte innebär.

Var bor du?

Jo, har inga problem med utgiften, jag bor i Mariestad och det är en bit till Södertälje. Är JRM som mappat, klassikt steg 1 med allt det innebär.

Igge
                          Deltagare

Då har du ju nära till Patrick om inte annat 🙂

Koffe
                            Keymaster

Om man tycker 30 mil är nära… 😉

Igge
                              Deltagare

Jag läste fel, får jag erkänna xD
                                Läste Mariefred 😛

JLB
                                Deltagare

Jag läste fel, får jag erkänna xD
                                  Läste Mariefred 😛

🙂

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 24 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.