› SSC › Allmänt snack › Allmänt småprat › Type-25
- Detta ämne har 51 svar, 2,957 deltagare, och uppdaterades senast för 20 år, 11 månader sedan av
Kocken.
-
FörfattareInlägg
-
22 september, 2004 kl. 07:11 #87081
dlehtihet
DeltagareHelt korrekt Janne. De egentligen största utgiftsposterna vid import är regbesiktning (1700 🙂 samt skrotningsavgift (~1500 :-). Sen beställer du skyltar och ställer på bilen (och försäkrar den).
och saken är biff (normalt sett åtminstonde).
M v h
Danne
>Ja 17,5% UK VAT åker man på (vilket jag räkant in i 428′),
>men svensk 25% moms skall man kunna slippa genon att se till
>att bilen är 6 månader med minst 600mil (6000km) på innan man
>åker in i Sverige.22 september, 2004 kl. 10:16 #87089Imp
Deltagare>Ja 17,5% UK VAT åker man på (vilket jag räkant in i 428′),
>men svensk 25% moms skall man kunna slippa genon att se till
>att bilen är 6 månader med minst 600mil (6000km) på innan man
>åker in i Sverige.
Hur kan då bilar som gått 9000 mil och är 6 år gammla åka på 25% ??Va bara tvungen att kolla men jag fick priset till 519390kr INC vat
eftersom 33995UKP = 443923kr
Detta va på den bil som är högerstyrd.dom måste ha skrivigt fel nånstans för den konverterade är 100k billigare en den icke konverterade.
eller är jag ute och smurfar nu?har skickat dom ett mail och frågat för jag kan bara inte tro att den vänster styrda skulle vara 100k billigare en den höger styrda.
22 september, 2004 kl. 17:06 #87076Janne248
DeltagareImp:
Ja på förra sidan i denna tråd skrev jag:
———————————
Hmm, http://www.vv.se säger så här:AVGIFTER OCH SKATTER
Mervärdesskatt (moms)
När du för in ett nytt fordon från ett EU-land, är du skyldig att anmäla detta till Särskilda skattekontoret i Ludvika. Momsen ska deklareras och betalas senast 35 dagar efter datum för köpet. Momsen är 25% av bilens pris enligt faktura. Fordonet anses som nytt om något av följande är uppfyllt:det har vid köpet körts mindre än 600 mil
det har varit i trafik mindre än 6 månader
Exempel på när en bil betraktas som ny:500 mil och 5 månader
500 mil och 2 år
700 mil och 5 månaderFattar dock inte varför? Kan jag slippa engelsk VAT då? Eller blir det EUR 40505+17,5% UK VAT + 25% SE Moms ???
——————————————–Jag måste ju tro att VV har rätt uppgifter på sin sida.
Så det är 6 månader & 600 mil som gäller. Vilka ”bilar” pratar du om då? Nått konkret exempel? Någon utanför EU kanske?
Priset skall ju vara ”från” EUR 40505 (+17,5% moms) för LHD så…det är det jag går efter. Har mailat dem, men de vill ej svara 🙁 Får väl ringa!
22 september, 2004 kl. 18:52 #87090Imp
Deltagarenja syftade mer på att det kostar så inihellvete med pengar att ta tex en skyline till sverige från england. dom säger generellt att man får räkna med runt 80k i skatt p avgifter och grejer över inköps priset.
men iaf jag har mailat jag med men inte fått svar enu. tycker det är konstigt att en bil som för dom borde vara lite knepigare att greja skulle vara 80k billigare.
23 september, 2004 kl. 11:36 #87091Imp
Deltagaredetta var svaret jag fick.
The LHD version is cheaper to produce and there is the small matter of Euro price being ex.vat 😉
Regards
Iain
Director
Litchfield Imports16 februari, 2005 kl. 19:17 #87067Janne248
Deltagare>Hur det är nu vet jag faktiskt inte. Var rätt sugen för några
>år sedan att ta in en äldre STI men fick kalla handen av
>bilprovning m.m så jag gav upp de planerna.Hur lyackades den vita STi V5’an komma in i sverige från England då?
Se: http://bbs.impreza.nu/dc/dcboard.php?az=show_topic&forum=8&topic_id=8655&mesg_id=8655&page=6
Inlägget längst ned.
16 februari, 2005 kl. 19:17 #87092Kocken
Deltagare>>Hur det är nu vet jag faktiskt inte. Var rätt sugen för
>några
>>år sedan att ta in en äldre STI men fick kalla handen av
>>bilprovning m.m så jag gav upp de planerna.
>
>Hur lyackades den vita STi V5’an komma in i sverige från
>England då?
>
>Se:
>http://bbs.impreza.nu/dc/dcboard.php?az=show_topic&forum=8&topic_id=8655&mesg_id=8655&page=6
>
>Inlägget längst ned.Det var inga problem att besiktiga min förra sti v5. Gäller bara att ha rätt papper samt intyg.
Avgasvärden är normalt sätt inte några som helst problem. I japan har dom väldigt höga krav på både hk och avgaskrav. Däremot pågår just nu en utredning på alla importer från UK. Man befarar att många av japs bilarna tas in på dispens i UK.
Faktum är att det finns ytterligare en till coupe i landet:+ 😛 😛 😛 :+
Vems den e kan ni ju gissa:D:D:DMvh
Ante
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.