- Detta ämne har 8 svar, 2,479 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 8 månader sedan av Vince.
-
FörfattareInlägg
-
9 mars, 2010 kl. 18:52 #16075VinceKeymaster
Hej
Är lite inne på att lämna bilen på en underredsbehandling. Den som finns nu börja släppa lite.
Jag undrar om det finns nån årstid som är mest lämplig för att göra en sådan.
Jag ringde en firma (Dinitrol center) men han som svarade tyckte inte att det spelade nån roll då de högtryckstvättar ordentligt under bilen innan de lägger på underredsmassan.
Jag är dock tveksam att de får bort allt salt och är då rädd att de bygger in skiten istället. (då kommer det garanterat att rosta som f..)
Jag tänkte att det kanske är bättre att vänta till sommar så att man spolat av extra mycket salt rester (vid både tvätt och körning) utan att påföra nytt salt.Vad tycker ni? Ska jag vänta eller kan jag göra detta nu?
//Vince
10 mars, 2010 kl. 05:40 #163269ManorDeltagareJag tror inte att det spelar någon roll när det görs.
De måste ju göra rent extremt noga innan de lägger på rostskyddet, och därefter får bilen torka. Jag tror inte att du ska behöva vara orolig för kvarsittande smuts och/eller saltrester.10 mars, 2010 kl. 18:39 #163273VinceKeymasterDe måste ju göra rent extremt noga innan de lägger på rostskyddet…….Jag tror inte att du ska behöva vara orolig för kvarsittande smuts och/eller saltrester.
Hoppas du har rätt…jag ska nog ringa dem nästa vecka o boka tid
16 mars, 2010 kl. 19:59 #163271MuminDeltagarehar du rost någon stanns och dom tar bort skiten och krämar på något klet så kmr rosten tillbaka efter ett tag iaf.. så skit i det köp på mekonomen eller liknade och rostskydda själv.. det känns ju bra iaf men sen hur det slutar märker du 😛
någon sa “rost partiklarna/spåna försvinner aldrig” nu vem det va kommer jag inte ihåg sen om det stämmer vette fan.annars kan du ju fråga Oskar90 som skrapar rent och håller på hela tiden.. han kan nog hjälpa dig för en billig peng :+ :+
16 mars, 2010 kl. 22:59 #163274VinceKeymasterhar du rost någon stanns och dom tar bort skiten och krämar på något klet så kmr rosten tillbaka efter ett tag iaf.. så skit i det köp på mekonomen eller liknade och rostskydda själv.. det känns ju bra iaf men sen hur det slutar märker du :Pnågon sa “rost partiklarna/spåna försvinner aldrig” nu vem det va kommer jag inte ihåg sen om det stämmer vette fan. annars kan du ju fråga Oskar90 som skrapar rent och håller på hela tiden.. han kan nog hjälpa dig för en billig peng :+ :+
Nej jag har ingen rost och vill därför ge bilen ett extra skydd innan det börjar rosta. Bilen är en 2003 som är ganska pedantskött av förra ägaren och mig själv så jättefin är den för att vara 7 år gammal.
Rostskydda själv har jag varit inne på men eftersom jag anser att grundarbete (tvätt under bilen) är det viktigaste och inte har möjlighet att göra det själv (har tillgång till lift men kan inte spruta en massa vatten där) så har inte så mkt att välja på än att göra detta hos en proffs. Jag tror att det är värt på långsikt.16 mars, 2010 kl. 23:10 #163275VinceKeymasterHahaha! 😀 Själv tycker jag att underredsbehandling är totalt meningslöst, Subaru (och många andra tillverkare) har ju ett PVC skydd sprutat under bilen från fabrik som är mellan 1-2mm tjockt skydd, så i praktiken så rostskyddar du gummimassan för plåten gömmer ju sig under all sörja och det syns ju inte om det väl har börjat rosta.. 😉 Fast det är ju min högst ovetenskapliga uppfattning 🙂 Däremot att spruta vax i balkar etc är ju väldigt bra att göra, fast det hjälper ju inte heller om rosten väl fått fäste.
Ja det stämmer bra att Subaru och andra tillverkare har ett bra skydd från fabrik men den börjar släppa på vissa ställen (framförallt i hjulhusen) och då tyckte jag att det kan vara bra att bättra på detta med en proffs underredsbehandling (inkl. spruta i balkar dörrar o.s.v.).
Har du en annan bra och billigare lösning så är jag öppen till förslag.
Jag tror dock som sagt att detta kan vara en bra investering.17 mars, 2010 kl. 06:22 #163270ManorDeltagare…vid något årtal så slutade IM att göra en extra rostskyddsbehandling av bilarna…men när det var vet jag inte. Det var väl alltså troligtvis efter 2003 som det verkar.
Det kan nog vara listigt att göra en extra rostskyddsbehandling. Det var ett antal som gjorde det på sina 99-00 också.
Jag tror inte att man grejar detta lika bra själv, men jag har o andra sidan aldrig testat.
Jag har liksom de flesta andra börjat få rost i de bakre skärmkanterna…det går dock fortfarande att hålla efter. Frågan är om detta hade kunnat unvikas med en extra rostskyddsbehandling!!? Jag är nog lite tveksam faktiskt.
20 mars, 2010 kl. 07:54 #163272persallsDeltagareHej!
Jag var också kluven men efterom min kom direkt från Japan(-97 type-r) och var helt rostfri men samtidigt också helt fri från rostskydd! så valde jag att lämna den till ett proffs. Han demonterade kjolar och allt löst, tvättade bort allt som inte satt och målade sedan men någon “syra-färg” innan själva skyddet kom på. Jag ville egentligen inte ha “skitet” eftersom det bara är en lekbil men tycker ändå det känns bra och det är riktigt snyggt utfört. Jag sa till honom att skona delar som det skall mekas med, typ länkarmar. stag osv men han la på ett annat skydd där istället. Jag tror inte det tjänar mycket till att rostskydda själv efterom du sällan har möjlighet till hetvattentvätt och den torkutrustning som krävs. Bilen var borta från trosdag till tisdag! och priset var ca 5000:- så visst sved det men jag tror det är en bra investering. Eventuell viktökning får du kompensera med högerfoten eller gymmet 🙂
/Mvh Per
20 mars, 2010 kl. 09:31 #163276VinceKeymasterHej!Jag var också kluven men efterom min kom direkt från Japan(-97 type-r) och var helt rostfri men samtidigt också helt fri från rostskydd! så valde jag att lämna den till ett proffs. Han demonterade kjolar och allt löst, tvättade bort allt som inte satt och målade sedan men någon “syra-färg” innan själva skyddet kom på. Jag ville egentligen inte ha “skitet” eftersom det bara är en lekbil men tycker ändå det känns bra och det är riktigt snyggt utfört. Jag sa till honom att skona delar som det skall mekas med, typ länkarmar. stag osv men han la på ett annat skydd där istället. Jag tror inte det tjänar mycket till att rostskydda själv efterom du sällan har möjlighet till hetvattentvätt och den torkutrustning som krävs. Bilen var borta från trosdag till tisdag! och priset var ca 5000:- så visst sved det men jag tror det är en bra investering. Eventuell viktökning får du kompensera med högerfoten eller gymmet :-)/Mvh Per
Ja det är exakt så jag resonerar…alltså långsiktig hållbarhet…även om jag inte skulle behålla bilen så kommer den iaf att se fin ut en längre tid (det gör ont o se såna fina leksaker rosta bort).
Det priset jag fick höra från firman som tillfrågades ligger också där mellan 5 o 6 k. (o så ligger det 500 m från mig)
Viktökning ligger enligt honom på 5-6 kg så det är i mitt fall inget då bilen väger redan så jävla mycket så vad gör 5-6 kg extra. Jag får som du säger banta lite för att kompensera 😉 -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.