› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Allmänt › Underredsbehandling på GT
- Detta ämne har 45 svar, 3,713 deltagare, och uppdaterades senast för 20 år, 8 månader sedan av ExOrdis.
-
FörfattareInlägg
-
16 oktober, 2002 kl. 16:32 #36647PractosDeltagare
>Men… Hur länge håller rostskyddet från fabrik? Har hört att det
>skall vara rätt bra ändå.ibland bra ibland mindre bra…värt att kontrollera iaf
16 oktober, 2002 kl. 18:34 #36654BobooDeltagareInne hos Dinol vid slakthuset gör dom en undersökning på din bil först med diverse optik för att kolla inne i balkar. Tror det kostar knappa 100 lappen för undersökningen, det är ju bra att höra vad en expert säger. På min bil gjorde han bara bottenplattan och vänster innerskärm. Alltså gör han bara det som behövs, han verkar inte försöka lura en på nåt sätt.’
//B
17 oktober, 2002 kl. 06:39 #36674NiklasDeltagareOk, skall höra med dem…
http://subaru.frontnet.org/images/dump/smiley/other/alien.gif Subaru – All we’ll drive! http://subaru.frontnet.org/images/dump/smiley/other/alien.gif
17 oktober, 2002 kl. 06:51 #36675NiklasDeltagareSnackade med gubbarna på Slakthusgatan precis. Fick tid för undersökning den 11/11. Funderar om jag skall ringa firman i Mölndal med och se om de har en tid närmare nu.
Sa varjefall att en annan Impreza-ägare rekommenderade dem så sa han ”det tackar vi för!”…hehe… 🙂http://subaru.frontnet.org/images/dump/smiley/other/alien.gif Subaru – All we’ll drive! http://subaru.frontnet.org/images/dump/smiley/other/alien.gif
25 oktober, 2002 kl. 11:04 #36642StratDeltagareJag var hos Rostskyddsmetoder igår och gjorde en inspektion. De vart faktiskt ganska imponerande av skyddet som fanns. Från 98 får de en ordentlig behandling i importhamn, nästan i klass med en behandling av specialiserad rostskyddsfirma. Han hittade dock två balkar i baken som inte var behandlade där det fanns en antydan till begynnande ytrost.
Jag kommer förmodligen göra en helbehandling till våren eller inför nästa vinter. Har ju den svettiga försäkringen att betala nu… 🙁 Behandlingen kostar drygt 5 papper hos dom, och då håller det i 4-5 år till. Då man inte har nån rost innan behandlingen så får man ju en rostfri bil i kanske 5 år till, vilket känns som en ganska klok invenstering.
Jag berättade om den gummilist som original sitter runt bakskärmen och han tyckte absolut att man ska ta bort den. Favoritställe för rosttroll. Också bra att rengöra plåtfogarna i dörrar och dörrkarmar.
/Claes
Har en 99’a kanske skall tilläggas.
25 oktober, 2002 kl. 11:23 #36648PractosDeltagarenär jag hade min på dinol behandling sa han att man inte ska ta bort gummilisten, så länge det finns rostskydd på insidan av plåten så skyddar gummit mot stenskott osv.
6 november, 2002 kl. 14:49 #36643ToniDeltagareNär jag köpte min GT-99 för 3 år sen så var jag hos Rostskyddsmetoder i Stockholm och gjorde en inspektion. Även för min bil vart de ganska imponerande av skyddet som fanns. IM gör ett br jobb med en ordentlig behandling i importhamn.
Beskedet då var att köra i 3 år utan problem. Sen komma in och göra en fullständig behandling igen.Och nu är det alltså gjort! Hela underreddet och alla skrymslen och vrår är fulla med antingen svart eller gul gegga. Ur bakluckan och dörrarna har det sipprat gul gegga också. Inuti kupén luktar det skarpt som av målarfärg. Dom sa att det är precis så det ska vara för att skydda: rejäl överdosering i alla balkar, karossdelar etc. Spruta fullt överallt. Jag bad dom att skydda luftintaget till motorn då ju snorkeln är borttagen och det verkar dom ha kommit ihåg för där finns ingen gegga. Sen får man räkna med att torka bort det som sipprar ut veckorna efter. 5400kr kostade det.
Om jag blir nöjd lär visa sig om 5-10 år. I nuläget gäller att köpa en lukt-ätare eller Wunderbaum så bilen luktar mindre eller något annat än målarfärg.
Toni
6 november, 2002 kl. 16:03 #36656dlehtihetDeltagareHallo Boyz,
kom för 10 minuter sedan ut ifrån Rostskyddsmetoder/liljansskogen efter att ha gjort en kontroll av skyddet på min my00:a. Precis som hos Toni och övriga så fanns absolut ingenting att anmärka på 🙂 De sade att Subaru är ett av de absolut bästa märkena när det gäller rostskydd (som ju läggs på i importhamnen). Känns ganska skönt att veta status faktiskt. 200 riksdaler gick det på och tog c:a 45 minuter. Ganska roligt att kunna se på monitor hur innandömet ser ut (balkar och hålrum).
Bara underredsbehandlig skulle gå lös på 4800. Underede + roskskydd av övriga bilen skulle gå loss på 5800 för imprezan.
M v h
Danne
6 november, 2002 kl. 21:01 #36676NiklasDeltagareÄr det ingen som har haft problem med balken som kylaren vilar på under motorn (ovanför skyddsplasten)? Min verkstad sa att den var helt oskyddad. Åker iväg på inspektion på måndag, fruktar det värsta…hoppas på det bästa!
http://subaru.frontnet.org/images/dump/subaru.gif Subaru – All we’ll drive!
6 november, 2002 kl. 21:15 #36660modulatedDeltagareDet kommer at gå bra älien!
// Patrick P.
10 november, 2002 kl. 19:07 #36666PatrikDeltagareVad ska ni med underreds massa till? Tänk på vad den väger!! Det är väl kg/hk som intressant. Saltet går att spola bort, men det bör göras ofta. Själv så försöker jag blästra bort så mycket som möjligt på grusvägarna, målar dock på med zink färg.
Jag kan göra er lite avundsjuk med att jag var ut och rastade Imprezan med rally däck, på fina vintervägar i helgen… mmmmm! Inge går upp mot smala, krokiga vintervägar! Bra nå mycke bättre än tör asfaltn.
/Patrik11 november, 2002 kl. 08:08 #36677NiklasDeltagareLAST EDITED ON Nov-11-02 AT 09:09AM (GMT)
Kontrollen färdig, inte så bra som jag hoppats (dvs ingen behandling behövs).* Båda framskärmarna
* Balken under motorn (som kylaren står på)
* Inne i båda bakskärmarna
* Främre hjulupphängningen
* Eventuellt hela ytan fram under motornSumma: 2500kr (fick dela upp det på två betalningar á 1250kr)
Vad säger ni om det? Bakskärmarna tror jag inte han kom åt att kontrollera. Dessa är kanske redan bra, eller det varierar från bil till bil. Deras kamera var trasig så han kontrollerade bara med händerna.
http://subaru.frontnet.org/images/dump/subaru.gif Subaru – All we’ll drive!
11 november, 2002 kl. 08:51 #36649PractosDeltagarehmm, det är mycket vanligare att rost får fäste i bakdelen av bilen sa rostskyddsgubben åt mig…(?)
11 november, 2002 kl. 08:59 #36678NiklasDeltagareVad menar du? Missade de något på min eller tycker du de överdriver med behandling fram? Framskärmarna var helt ”torra”, inget skydd alls på insidan.
http://subaru.frontnet.org/images/dump/subaru.gif Subaru – All we’ll drive!
11 november, 2002 kl. 09:43 #36650PractosDeltagarejag menar att det är viktigast med skydd i bakvagn men man ska givetvis ha skydd därfram oxo.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.