Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 46 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #36647
    Practos
    Deltagare

      >Men… Hur länge håller rostskyddet från fabrik? Har hört att det
      >skall vara rätt bra ändå.

      ibland bra ibland mindre bra…värt att kontrollera iaf

      #36654
      Boboo
      Deltagare

        Inne hos Dinol vid slakthuset gör dom en undersökning på din bil först med diverse optik för att kolla inne i balkar. Tror det kostar knappa 100 lappen för undersökningen, det är ju bra att höra vad en expert säger. På min bil gjorde han bara bottenplattan och vänster innerskärm. Alltså gör han bara det som behövs, han verkar inte försöka lura en på nåt sätt.’

        //B

        #36674
        Niklas
        Deltagare
          #36675
          Niklas
          Deltagare

            Snackade med gubbarna på Slakthusgatan precis. Fick tid för undersökning den 11/11. Funderar om jag skall ringa firman i Mölndal med och se om de har en tid närmare nu.
            Sa varjefall att en annan Impreza-ägare rekommenderade dem så sa han “det tackar vi för!”…hehe… 🙂

            http://subaru.frontnet.org/images/dump/smiley/other/alien.gif Subaru – All we’ll drive! http://subaru.frontnet.org/images/dump/smiley/other/alien.gif

            #36642
            Strat
            Deltagare

              Jag var hos Rostskyddsmetoder igår och gjorde en inspektion. De vart faktiskt ganska imponerande av skyddet som fanns. Från 98 får de en ordentlig behandling i importhamn, nästan i klass med en behandling av specialiserad rostskyddsfirma. Han hittade dock två balkar i baken som inte var behandlade där det fanns en antydan till begynnande ytrost.

              Jag kommer förmodligen göra en helbehandling till våren eller inför nästa vinter. Har ju den svettiga försäkringen att betala nu… 🙁 Behandlingen kostar drygt 5 papper hos dom, och då håller det i 4-5 år till. Då man inte har nån rost innan behandlingen så får man ju en rostfri bil i kanske 5 år till, vilket känns som en ganska klok invenstering.

              Jag berättade om den gummilist som original sitter runt bakskärmen och han tyckte absolut att man ska ta bort den. Favoritställe för rosttroll. Också bra att rengöra plåtfogarna i dörrar och dörrkarmar.

              /Claes

              Har en 99’a kanske skall tilläggas.

              #36648
              Practos
              Deltagare

                när jag hade min på dinol behandling sa han att man inte ska ta bort gummilisten, så länge det finns rostskydd på insidan av plåten så skyddar gummit mot stenskott osv.

                #36643
                Toni
                Deltagare

                  När jag köpte min GT-99 för 3 år sen så var jag hos Rostskyddsmetoder i Stockholm och gjorde en inspektion. Även för min bil vart de ganska imponerande av skyddet som fanns. IM gör ett br jobb med en ordentlig behandling i importhamn.
                  Beskedet då var att köra i 3 år utan problem. Sen komma in och göra en fullständig behandling igen.

                  Och nu är det alltså gjort! Hela underreddet och alla skrymslen och vrår är fulla med antingen svart eller gul gegga. Ur bakluckan och dörrarna har det sipprat gul gegga också. Inuti kupén luktar det skarpt som av målarfärg. Dom sa att det är precis så det ska vara för att skydda: rejäl överdosering i alla balkar, karossdelar etc. Spruta fullt överallt. Jag bad dom att skydda luftintaget till motorn då ju snorkeln är borttagen och det verkar dom ha kommit ihåg för där finns ingen gegga. Sen får man räkna med att torka bort det som sipprar ut veckorna efter. 5400kr kostade det.

                  Om jag blir nöjd lär visa sig om 5-10 år. I nuläget gäller att köpa en lukt-ätare eller Wunderbaum så bilen luktar mindre eller något annat än målarfärg.

                  Toni

                  #36656
                  dlehtihet
                  Deltagare

                    Hallo Boyz,

                    kom för 10 minuter sedan ut ifrån Rostskyddsmetoder/liljansskogen efter att ha gjort en kontroll av skyddet på min my00:a. Precis som hos Toni och övriga så fanns absolut ingenting att anmärka på 🙂 De sade att Subaru är ett av de absolut bästa märkena när det gäller rostskydd (som ju läggs på i importhamnen). Känns ganska skönt att veta status faktiskt. 200 riksdaler gick det på och tog c:a 45 minuter. Ganska roligt att kunna se på monitor hur innandömet ser ut (balkar och hålrum).

                    Bara underredsbehandlig skulle gå lös på 4800. Underede + roskskydd av övriga bilen skulle gå loss på 5800 för imprezan.

                    M v h

                    Danne

                    #36676
                    Niklas
                    Deltagare

                      Är det ingen som har haft problem med balken som kylaren vilar på under motorn (ovanför skyddsplasten)? Min verkstad sa att den var helt oskyddad. Åker iväg på inspektion på måndag, fruktar det värsta…hoppas på det bästa!

                      http://subaru.frontnet.org/images/dump/subaru.gif Subaru – All we’ll drive!

                      #36660
                      modulated
                      Deltagare

                        Det kommer at gå bra älien!

                        // Patrick P.

                        #36666
                        Patrik
                        Deltagare

                          Vad ska ni med underreds massa till? Tänk på vad den väger!! Det är väl kg/hk som intressant. Saltet går att spola bort, men det bör göras ofta. Själv så försöker jag blästra bort så mycket som möjligt på grusvägarna, målar dock på med zink färg.
                          Jag kan göra er lite avundsjuk med att jag var ut och rastade Imprezan med rally däck, på fina vintervägar i helgen… mmmmm! Inge går upp mot smala, krokiga vintervägar! Bra nå mycke bättre än tör asfaltn.
                          /Patrik

                          #36677
                          Niklas
                          Deltagare

                            LAST EDITED ON Nov-11-02 AT 09:09AM (GMT)
                            Kontrollen färdig, inte så bra som jag hoppats (dvs ingen behandling behövs).

                            * Båda framskärmarna
                            * Balken under motorn (som kylaren står på)
                            * Inne i båda bakskärmarna
                            * Främre hjulupphängningen
                            * Eventuellt hela ytan fram under motorn

                            Summa: 2500kr (fick dela upp det på två betalningar á 1250kr)

                            Vad säger ni om det? Bakskärmarna tror jag inte han kom åt att kontrollera. Dessa är kanske redan bra, eller det varierar från bil till bil. Deras kamera var trasig så han kontrollerade bara med händerna.

                            http://subaru.frontnet.org/images/dump/subaru.gif Subaru – All we’ll drive!

                            #36649
                            Practos
                            Deltagare

                              hmm, det är mycket vanligare att rost får fäste i bakdelen av bilen sa rostskyddsgubben åt mig…(?)

                              #36678
                              Niklas
                              Deltagare

                                Vad menar du? Missade de något på min eller tycker du de överdriver med behandling fram? Framskärmarna var helt “torra”, inget skydd alls på insidan.

                                http://subaru.frontnet.org/images/dump/subaru.gif Subaru – All we’ll drive!

                                #36650
                                Practos
                                Deltagare

                                  jag menar att det är viktigast med skydd i bakvagn men man ska givetvis ha skydd därfram oxo.

                                Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 46 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.