SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Understyr

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
  • Författare
    Henka
    Deltagare

Hur är det nu? Satt och kollade på lite filmer (tror det var Top Gear) där man prövade Imprezor, det var väl också en ”hur man åker brett”-film… Det som slog mig var att Imprezan verkar understyra väldigt mycket, iaf jämfört med motsvarande Evo. Är det så? Kollade sedan i Deamon Tweaks och där fanns det nåt kit (minns inte namnet) som ändrade hjulvinklarna fram (alltså inte statiskt utan dynamiskt) för att få bort ”de överdrivna tendenserna till understyrning”. Så hur är det i verkligheten?

SecretAgentMan
      Deltagare

I verkligheten handlar det om 5 saker (grovt generaliserat). 🙂

1. Bumpsteer – Imprezorna har detta inbyggt för att göra bilen snällare på gränsen. Vad det gör är att styra ytterhjulet utåt en smula när fjädringen komprimeras i en hård sväng t.ex.

2. Diffar och fyrhjulsdrift i allmänhet, hur man specat bilen är avgörande för hur den uppträder – en mesig viskodiff bak, och öppen diff fram tillsammans med mjuk fjädring är inte optimalt på asfalt kan man lugnt säga. 😉

3. Hjulvinklar, i och med att vi har mcphersonben på våra bilar så kan man inte göra roliga saker med camber vid infjädring som på en bil med dubbla länkarmar.

4. Chauffören. Kör man bilen rätt så är det aldrig ett problem. Generalmissen man kan göra är att överköra bilen i kurvan.

5. Däck.

Imprezan skall antingen köras alldeles för fort in i kurvan med lite ”trailbrake” (hålla den lite på broms in i kurvan under instyrning) – men detta är totalt livsfarligt för den ovane då det väldigt fort går fel.

Men mera rätt för oss dödliga är långsamt in, fort ut, accelerera efter apex.

Börja med att sätta lite tuffare hjulvinklar, och träna på att köra bilen – naturligtvis då på våra banträffar. 😉

/J

SecretAgentMan
        Deltagare

Audis bilar understyr något gruvligt på bana enligt vad jag erfarit. 🙂
          Jag åkte bakom en vässad RS2:a, och en S4:a på Gelleråsen för ett par år sedan och rullade mest bakom dem i kurvorna.

Dock hade de pulver nog att man inte kunde komma om dem på rakorna – ytterst frustrerande. 😀

/J

Henka
          Deltagare

Ordis – snackar du vikten på bilen eller snackar du vikten på fyrhjulsdriftssystemet? Två helt olika saker. Jag är ute efter hur imprezans system beter sig jämfört med Torsen.

rallymarkus
            Deltagare

gick inte evo 8 o impreza pse på ca 8,24 runt ringen?? i tidningen auto motor sport.. ganska likvärdiga.
              o med min sti så har då inte jag märkt några understyrningstendenser…än iaf..:)

ExOrdis
              Deltagare

Ang det kit du har sett Henke, kan det vara ett anti-lift kit?
                Om det är det så justeras det mer Castervinkel i framvagnen(statiskt)
                för att på så vis minska effekten av bump-steer då länkarmarna (och framförallt styrstagen) rör sig mindre/annorlunda i förhållande till chassit.

/K

ExOrdis
                Deltagare

Torsen är ett otroligt beprövat och kraftigt dimensionerat system.
                  Det hanterar stora vridmoment med bravur, men det finns en baksida
                  med denna dimensionering oxå, och det är vikt.
                  Det blir en ansenlig levande massa som ska bromsas in inför en kurva
                  och det är där Subarun´s (då rätt hanterat) system ligger bra till.
                  Jag vågar nog påstå att pricipiellt så ska Subarun vara kurvsnabbare
                  men en kraftigt motorstarkare Audi drar som en raket när det rätar ut sig. Om en slinga är backig och kurvig så kör jag hellre med lägre vikt annars så…
                  Vi såg detta tydligt för några år sedan på Mantorp, S2:or som gick
                  trollet på stora rakan för att tappa betydligt i fart när kurvpartierna dök upp. Visst kan det bero på chassisättning oxå
                  men vikten och framförallt viktfördelningen trollar man inte om hursomhelst.

/K

>Ok, orättvis jämförelse. Om vi jämför med en Audi S2 då?
                  >Gillar verkligen Audis system, visst, det är en tröskel att ta
                  >sig över men sen inser man att det går att åka vansiggt fort
                  >på bana med dem. Hur står den sig mot en sån? Alltså, hur står
                  >sig Sub’s 4wd mot Torsen?

ExOrdis
                  Deltagare

OT.

Väldigt tråkigt att Audi inte längre tampas i rallyskogen. 🙁
                    Det var trevligt när 80 Quattron och S1:an härjade vilt mellan tallar och granar. Var det inte strax efter då Quattron gjorde entre som SAAB la ner sin tävlingsavdelning helt och FORD abdikerade rallyvmtronen till Audi?
                    Annars kan man ju köra med fullt låsta diffar enligt DCCD vilket
                    kanske ger begreppet understyrning ett nytt ansikte. 😮

ExOrdis
                    Deltagare

Kan ha att göra med det jag skrev längre upp i denna tråd.
                      Snällare vid instyrning kontra aggressiv körstil.
                      Jag tvivlar nämligen på att du körde båda ”på gränsen” vid provkörningen på allmän väg? Vad var det som gjorde att du
                      upplevde denna skillnad, nyfiken?
                      Ska du svika eller? 😉

ExOrdis
                      Deltagare

Kanske dax att sätta en ny tråd under STi-PSE vs EVO-VIII?

SecretAgentMan
                        Deltagare

En ”vanlig” GT eller WRX har viskodiffar i mitten och bak, vilket gör diffbromsens ingrepp lite mesigt jämfört med en torsen eller ännu bättre en hårt spänd lamell dito. 🙂

Men trots detta upplevde jag att de Audis som befunnit sig på bana samtidigt som mig har alla understyrt något gruvligt.

/J

ExOrdis
                          Deltagare

Impreza vs EVO?
                            Ok, låt oss då göra klart en gång för alla att en sådan jämförelse
                            ska enbart göras mellan STi modellerna vs Evo´ns versionsnummer annars
                            hamnar man väldigt snett i jämförelse. GT´n och WRX turbon i jämförelse mot en vanlig Lancer…. 😉
                            Doktorn har väl redan tagit upp det vesäntliga och sammanfattat
                            med mina egna erfarenheter och iaktagelser så kräver Imprezan en
                            mera bestämd och aggresiv körstil på gränsen. Evo´n förefaller snällare vid instyrning men är istället inte helt konsekvent vid utgången, troligtvis beroende på AYC systemet. (Jag har då bara
                            jämfört mellan STi-02 och EVO-VI) Detta är väldigt tydligt vid
                            sjöiskörning. Det vore trevligt om någon EVO förare kunde ge
                            sin syn på motsvarande jämförelse mellan STi & EVO.
                            Som jag påpekat tidigare ang detta fenomen med understyrning
                            på Imprezan är det ofta en följd av att föraren gasar för långt
                            in i kurvan utan att justera den laterala riktningen, alternativt
                            är för tidig i kurvan med gasen, då långsamt in fort ut principen ska tillämpas. Det finns bara ett sätt att lära sig denna balans och rytm
                            i sin egen bil och det är träning, träning, försiktigt modifierande
                            och åter träning.
                            Att åka brett ska inte vara ett självändamål utan en hjälp att ta sig
                            fortare fram där fästet är dåligt. Eller hur Johan? 😉

/K

>Hur är det nu? Satt och kollade på lite filmer (tror det var
                            >Top Gear) där man prövade Imprezor, det var väl också en ”hur
                            >man åker brett”-film… Det som slog mig var att Imprezan
                            >verkar understyra väldigt mycket, iaf jämfört med motsvarande
                            >Evo. Är det så? Kollade sedan i Deamon Tweaks och där fanns
                            >det nåt kit (minns inte namnet) som ändrade hjulvinklarna fram
                            >(alltså inte statiskt utan dynamiskt) för att få bort ”de
                            >överdrivna tendenserna till understyrning”. Så hur är det i
                            >verkligheten?

Edit stafel, som vanligt…

ExOrdis
                            Deltagare

Jag snackar nog mera om jämförelsen Audi S2 vs Impreza med avseende på vikt och med allmän understyrningstendens.
                              EVO´n har även den torsendiffar men där misstänker jag att dimensionerna skiljer en del… 😉
                              Audin (upplever ialla fall jag) att den huvudsakligen använder fyrhjulsdriften till
                              kursstabilitet i jämförelse med EVO´n som nyttjar den för lateralt grepp. Men detta är nog bättre att diskutera med EVO resp
                              AUDI förare.

Dessutom är det väl allra bäst att du ser till att få testa själv.
                              Audi kör du ju redan eller?

skytiskapilen
                              Deltagare

Jag har kört EVO VIII och STI PSE och vågar knappt skriva vilken jag föredrar…. Låt oss nöja oss med att STIn inte gick att köra lika fort som EVOn på samma kurviga sträcka(Bogesundsvägen för er som vet). Sen kan det ju vara att STIn kräver en bättre förare än vad jag är men EVOn gick som på räls…

Hukar mig för ägg och tomater 😉

/Andreas
                                http://www.computerpannen.com/cwm/contrib/sarge/Tire_anim.gif
                                – Original Gangster –

Henka
                                Deltagare

Ok, orättvis jämförelse. Om vi jämför med en Audi S2 då? Gillar verkligen Audis system, visst, det är en tröskel att ta sig över men sen inser man att det går att åka vansiggt fort på bana med dem. Hur står den sig mot en sån? Alltså, hur står sig Sub’s 4wd mot Torsen?

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.