SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Väghållning Understyr. Impreza GT

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 23 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #24640
    jri87
    Deltagare

      Tjena. Min impreza GT från 2000 har en hel del understyring, alltså om jag kommer in i en kurva lite för fort nu så här på vinter och svänger på ratten så fortsätter bilen raktfram fast mer på sidan liksom. Är det bara så det är med GT modellen eller kan de vara dags att uppgradera dämpare eller något annat? Tycker det borde svänga mycket bättre en vad det gör med tanke på fyrhjulsdriften. Kan det vara dåliga vinterdäck kanske?

      Tack på förhand!

      #214279
      syke
      Blockerad

        Det är så det är. En ”scandinavian flick” bör kunna lösa problemet. 🙂

        #214283
        Adam K
        Deltagare

          Det är så det är. En ”scandinavian flick” bör kunna lösa problemet. 🙂

          +1. Det är GTns mest kända egenskap, vanlig ”kur” är att byta krängningshämmare.

          #214282
          andreaswrx
          Deltagare

            Sti låda med riktig framdiff! Var som natt och dag och gå mellan wrx och Sti!

            #214299
            jri87
            Deltagare

              +1. Det är GTns mest kända egenskap

              Menar du att det är en bra eller dålig egenskap? Själv skulle jag gärna vilja att den var mindre understyrd just när man är ute och bara söndags åker. Menr man är ute och sladdar runt är det jävligt kul:D men det gäller att ha ganska breda väger så man kan ta ut svängarna

              #214291
              Lirkus
              Deltagare

                Själv vill jag ha en lite överstyrd bil varje dag när ja är ute och åker!

                Känns bättre om baken drar ut istället för att det understyr när man svängar lite fort och fronten bara plogar !!

                Kanske skulle byta den där krängningshämmaren så man slipper brottas så mycket 🙂

                #214285
                tendency
                Deltagare

                  Menar du att det är en bra eller dålig egenskap? Själv skulle jag gärna vilja att den var mindre understyrd just när man är ute och bara söndags åker. Menr man är ute och sladdar runt är det jävligt kul:D men det gäller att ha ganska breda väger så man kan ta ut svängarna

                  Tänkte skriva just ”Mer gas!” när jag såg rubriken. :p Men ja, det krävs lite utrymme och fart för att få den att överstyra. Hårdare krängningsprylar bak, isdäck fram och odubbat bak borde lösa problemet, höhö.

                  #214288
                  Turbovin
                  Deltagare

                    Orkar man lägga lite pengar så är ju en DCCD-låda bästa botemedlet 🙂

                    #214284
                    Adam K
                    Deltagare

                      Orkar man lägga lite pengar så är ju en DCCD-låda bästa botemedlet 🙂

                      Jupp. Dyrast som sagt. Men roligast 🙂

                      Och med +1 menade jag att det är imprezan tydligaste ’dåliga’ egenskap. Men biltillverkare föredrar undestyrda bilar, om man går in i något s får man bäst deformationszon så…

                      #214298
                      Garagekungen
                      Deltagare

                        +1. Det är GTns mest kända egenskap, vanlig ”kur” är att byta krängningshämmare.

                        Bara en stilla fråga – när ni hävdar att byte av krängningshämmaren bak (till styvare sådan) skall göra underverk på vintern…
                        (jag har ju ingen GT eller någon erfarenhet av den)

                        För att få förändringen i tryck på repektive däck krävs ju att man får upp sidokraften så pass mycket så att den styvare krängningshämmaren gör sig påmind (eller ?).
                        Om man nu åker på halt underlag och bilen understyr – kan man då verkligen få upp tillräklig sidokraft ?

                        Det förutsätter att krängningshämmaren fram på bilen är relativt mjuk och ger med sig så att krängningshämmaren bak kan ”ta över” – då kan man skapa en viktförflyttning och påverka greppet fram/bak.

                        Jag skulle börja med att kolla däcken fram/bak och se till att ha bästa däcken fram.
                        (men så är jag en sån där gammal gubbe som ligger längst fram i kön och hindrar alla från att köra om… :p )

                        #214286
                        tendency
                        Deltagare

                          Nja, jag vet inte om ett krängningshämmarbyte gör så stor skillnad vid halt väglag. Jag var åtminstone inte helt seriös med mitt inlägg som kanske syntes. 🙂

                          #214292
                          Lirkus
                          Deltagare

                            Kanske ska gå över hjulvinklarna också!
                            Det gjorde mycket på min, känns de som iallafall.

                            #214296
                            Mäki
                            Deltagare

                              Mer våld i körningen löser allt!

                              #214297
                              EvoPeter
                              Deltagare

                                Är väl öppen diff i GTn. Så vare på min ivarjefall. Ända sättet det gick att få ut den på bredden va att brottas.

                                Men med en riktig diff bak som låser så borde bilen kliva ut bak. Tänkte göra den operationen på min men snubblade över en riktigt fin STi istället. Riktig diff bak på den _utan_ DCCD och den går lika brett som både Cossien (34/66 med bromsdiff) och EVOn (50/50 med AYC) i snön, asfalt och grus.

                                #214295
                                Steewe
                                Deltagare

                                  Är du intresserad av en riktig bakdiff har jag en R160 LSD AP SureTrack 3.5 utv som ev är till salu. 🙂 Det lär råda bot på din understyrning. Skicka PM om det skulle vara intressant.

                                  Mvh Stefan

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 23 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.