SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Väghållning Understyr. Impreza GT

Visar 8 inlägg - 16 till 23 (av 23 totalt)
  • Författare
    LegacyLarsa
    Keymaster

Det finns dyra varianter på att lösa understyrning på, men det man åxo kan göra, är att lära sig bilens begränsningar och köra därefter. Sedan kan man använda vänsterbroms, vilket kräver en hel del övning (helst på sjöis) då man i en kurva duttar till på bromsen för att förflytta vikten i bilen framåt, för att du därefter ger gas, och får ut bilen på ställ.
      Detta är inget att rekommendera i närheten av hårda, fasta föremål, då risken är stor att bilen går åt ett annat håll än vad man tänkt sig..

/Larsa

NickeH
      Deltagare

Jag tyckte absolut inte detta var nåt problem med min förra bil(en GT).

Bara att ge lite mer gas så kommer baken ut. Bilen är ju förövrigt väldigt neutral och lätthanterat i snön. Visst är DCCD det ultimata men det behövs inte för att leka i snön.

När du kör om och passerar genom en tjock mittsträng med snö vill man inte ha mer överstyrning, sidledes omkörningar är lite läskiga 🙂

xevz

Diffar aside så är inte orginalhjulvinklarna speciellt optimala för överstyrning, -0,1 grader camber fram, -1,1 grader bak.
          Nu har jag tyvärr dålig koll på hur stor inverkan på beteendet cambervinklar har i snö, men för att överstyra mer på asfalt med hjälp av negativ camber bak så bör det nog vara mer än så. 🙂
          Ett bra exempel är C30-bilarna i STCC/WTCC.

NickeH
          Deltagare

Viktigaste för att slippa att det understyr är bra framdäck, min STI beter sig inge bättre(snarare sämre) än polarns impreza 2.0R(ingen turbo ingen häftig diff).

Detta för att han har bättre(nyare) däck! Hjälper inte med DCCD osv om inte framdäcken greppar åker man rakt fram.

Jag brukar använda handbromsen för att ställa upp bilen i kurvorna funkar klockrent om man ska leka, ska man köra fort runt en bana är det såklart inte att rekommendera.

specialized
            Deltagare

Tror de flesta 4-wd bilar understyr om de körs fel 🙂

Jag säger inte att jag vet hur man kör,
              men jag säger att de som vet hur man kör, säger
              ” sakta in – fort ut ”

För hög hastighet in i svängen = understyrning, såvida du inte har vänsterbromsat eller lastväxlat (scandinavian flick etc) ut baken, innan kurvan.

Vidare så tycker jag en riktig bromsad bakdiff hjälper till rejält, har själv skaffat en nu i vinter och det är stor skillnad.

Crippe
              Deltagare

på min funkade det med att ha neutral gas in i svängen och sedan gasa sig ur svängen då kom han som fan själv! gäller att inte gasa så hårt som jag gjorde första gången utan lite lagom!
                körde med dom så kallade (prodrive vinklarna) poly bussningar till t bryggan och whiteline droplinks. hade nokian hakka 1 205/55 16 inte dom bästa däcken men dom funka väldigt bra tyckte jag!

jri87
                Deltagare

Hej igen! Tack för alla svar!

Jag tror faktist att det mest beror på att däcken i mitt fall, att dom är slitna (dubbarna) ska kolla upp om det är nån ide att kanske sätta i ”skruv” dubbar för gummit på däcken är iaf bra.

men en bromsad bakdiff skulle nog vara det ultimata kanske.

zeaflower
                  Deltagare

Vad har du för vinklar med dom så kallade prodrive vinklarna?

Visar 8 inlägg - 16 till 23 (av 23 totalt)
                  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.