SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor unichip eller ecutech?

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 34 totalt)
  • Författare
    alrik
    Deltagare

Har hittat ett antal bilar som har Apexi ecu. Finns det någon som pillar ( mappar )med de i Sverige?

Har luskat ut att de är egentligen en ecu som ersätter orginal ecu:n men som inte har alla säkerhetssaker som org. ecu. Har jag fattat rätt då?

/ Mikael

p_ilis
      Deltagare

Jag hade Apexi Power FC till min förra bil (Toyota). Den ersatte ecu:n och tog bort allt vad felkoder heter. :+

För att kunna mappa den via pc behövde man ett tredjepartsprogram som heter Datalogit. Den lilla handkontrollen som följer med gör att det tar 10 ggr så lång tid att göra det och saknar många funktioner.

Mappade den åt mig gjorde Turbocenter men jag tror att det var den första bilen de gjort med sådant (för några år sedan).

Mvh
        Peter

alrik
        Deltagare

Jag hade Apexi Power FC till min förra bil (Toyota). Den ersatte ecu:n och tog bort allt vad felkoder heter. :+ För att kunna mappa den via pc behövde man ett tredjepartsprogram som heter Datalogit. Den lilla handkontrollen som följer med gör att det tar 10 ggr så lång tid att göra det och saknar många funktioner.Mappade den åt mig gjorde Turbocenter men jag tror att det var den första bilen de gjort med sådant (för några år sedan).MvhPeter

Låter som man ska undvika bilar från landet i sydväst med den ecu då…

/Mikael – spanar…

p_ilis
          Deltagare

Jag hade Apexi Power FC till min förra bil (Toyota). Den ersatte ecu:n och tog bort allt vad felkoder heter. :+ För att kunna mappa den via pc behövde man ett tredjepartsprogram som heter Datalogit. Den lilla handkontrollen som följer med gör att det tar 10 ggr så lång tid att göra det och saknar många funktioner.Mappade den åt mig gjorde Turbocenter men jag tror att det var den första bilen de gjort med sådant (för några år sedan).MvhPeter

Låter som man ska undvika bilar från landet i sydväst med den ecu då…/Mikael – spanar…

Är inte säker på det.. Läste något test och den har fått bra betyg. Är det inte ganska många utbytes-ecu:er som tar bort möjligheten med felkoder..? Är väl i stort sett bara orginalboxen som klarar detta?

Mvh
            Peter

Twinturbo
            Deltagare

Låter som man ska undvika bilar från landet i sydväst med den ecu då…/Mikael – spanar…

Är inte säker på det.. Läste något test och den har fått bra betyg. Är det inte ganska många utbytes-ecu:er som tar bort möjligheten med felkoder..? Är väl i stort sett bara orginalboxen som klarar detta?MvhPeter

Nja, håller inte med riktigt där.
              Du får inga felkoder i sig, men boxen larmar om du överstiger ett visst knackvärde, spridarprocent, osv, så du har ett ganska bra inbyggt skydd i Power FC’n. Dessutom inbyggd knackindikering, så det är hyfsat lätt att mappa tändning med den. Vet inte hur det är med Impreza-versionen av Power FC, men i Toyotas version kan man slänga LMM’n och bara köra med mapsensorn.

Har mappat ett hyfsat antal MR2:or med Apexi Power FC 😉

Skulle säga att det är likvärdigt med, eller kanske snäppet bättre än Link, men, som sagt, då måste man köpa datalogiten till annars så tar mappningen hur lång tid som helst…

Kvarnis
              Deltagare

J – 276 drivhjulspållar, mappat och bänkat hos Trollspeed – dock med Autronic. 😀

Då måste det innebära att GEMS:en är 2 hk bättre }( För det kan ju inte vara rena tillfälligheter ;)/K – 278 drivhjulspållar i samma bänk 😀

Kammarna gör sitt för toppeffekten på STI, men om ni laddar lit så är det väl bara stopp pga av det du sagt tidiagre kopmpressor delen, skulle iofs vara roligt och se en överläggning mellean graferna för att se skilland på hur dom beter sig med lr utan STI toppar.

Men en större turbo misstänker jag att skillnaden skulle bli större

Kvarnis
                Deltagare

Så om jag laddar 1,3 bar som VOS chippet ska fixa utan problem om man byter soppapump så borde effekten hamna på ungefär????

Nja ca 300 skulle jag nog säga, det är skillnad på ett chip som du skruvar ditt och ett som är mappat efter bil och soppa, sen är även VOS chipet gjort för 95okt om jag minns rätt.

Kvarnis
                  Deltagare

Har hittat ett antal bilar som har Apexi ecu. Finns det någon som pillar ( mappar )med de i Sverige?Har luskat ut att de är egentligen en ecu som ersätter orginal ecu:n men som inte har alla säkerhetssaker som org. ecu. Har jag fattat rätt då? / Mikael

Andy i UK har ju åkt låg 9 med såndan ecu så dom funkar bra :D, vet dock inte hur det är med folk som mappar dom i Svedala dock, men med datalogit så ser jag inte varför ex Per på Trollspeed skulle ha nått problem att lösa det.

Går annars att flyga över nån från UK om det skulle vara problem.

SecretAgentMan
                    Deltagare

…nja, jag tycker mer det bekräftar vad jag redan fått fram, det är inte så stor skillnad mellan kammarna på gt/sti. 🙂

Det som däremot är något att sukta efter är schims under lyftarna, hubbahubba. 😀

/J

STIred
                      Deltagare

Det som däremot är något att sukta efter är schims under lyftarna, hubbahubba. :D/J

Kan man be om en liten förklaring? Har det nåt med o kunna varva mer o göra? Vad skulle man i så fall tjäna på det(alltså på o varva mer) om turbon redan flödar sitt max?

/r-hänger inte alltid med 😉

[font FACE=”Arial” size=-2]———————————————————————————
                        I can live with the despair, it’s the hope that kills me
                        ————————————————————————————————————————————-
                        I always wanted to be somebody, but now I realize I should have been more specific

rödSTI

SecretAgentMan
                        Deltagare

Det finns ingen större risk att det spottar ur ett schims om man vill vara riktigt elak med antilag och launch. 🙂

Baksmäller det lite elakt så kan det studsa runt lite – det har hänt förut, och en femkrona som vevar runt bland kammarna hinner ställa till med mycket oreda. 😀

Bättre ändå är att köra med lyftare som är i rätt tjocklek utan schims, men det är lite mer fippel det när det skall ställas in. 🙂

/J

STIred
                          Deltagare

Bättre ändå är att köra med lyftare som är i rätt tjocklek utan schims, men det är lite mer fippel det när det skall ställas in. :)/J

Om man bara visste vilken tjocklek som är den rätta, har typ 22 olika dimmenioner välja mellan…. kanske de som säljer grejerna har koll… får väl se vad de säger…

/r

I always wanted to be somebody, but now I realize I should have been more specific

rödSTI

alrik
                            Deltagare

Har hittat ett antal bilar som har Apexi ecu. Finns det någon som pillar ( mappar )med de i Sverige?Har luskat ut att de är egentligen en ecu som ersätter orginal ecu:n men som inte har alla säkerhetssaker som org. ecu. Har jag fattat rätt då? / Mikael

Andy i UK har ju åkt låg 9 med såndan ecu så dom funkar bra :D, vet dock inte hur det är med folk som mappar dom i Svedala dock, men med datalogit så ser jag inte varför ex Per på Trollspeed skulle ha nått problem att lösa det.Går annars att flyga över nån från UK om det skulle vara problem.

Bilen i fråga är mappad av Andy F just nu. Dock kan de ju vara lite lätt omständigt att flyga över någon från England än att åka t.ex 35mil till Trollhättan.

Får helt enkelt ringa till Per och kolla läget.

/Mikael

SecretAgentMan
                              Deltagare

Bättre ändå är att köra med lyftare som är i rätt tjocklek utan schims, men det är lite mer fippel det när det skall ställas in. :)/J

Om man bara visste vilken tjocklek som är den rätta, har typ 22 olika dimmenioner välja mellan…. kanske de som säljer grejerna har koll… får väl se vad de säger…/r

Det där mäts in, dina ventiler slipas in, och längden på skaften är inte alltid samma-lika, vilket leder till ett injusteringsspann (det är därför de finns i olika tjocklekar). 🙂
                                Mao – montera och mät med en lyftare (vill till att lyftaren du har går fritt och inte tar i kammen på alla) – och beställ det du behöver.

En hel del fippel, trippelkoll och sjuk noggrannhet om man vill ha lite precision på’t….(been there, done that 😀 )

/J

STIred
                                Deltagare

Låter som att man kommer få nåt o roa sig med iaf… 😉

/r

rödSTI

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 34 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.