› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Up-pipe som håller eftersökes
- Detta ämne har 16 svar, 2,017 deltagare, och uppdaterades senast för 17 år, 8 månader sedan av
Digits.
-
FörfattareInlägg
-
19 augusti, 2006 kl. 08:30 #3427
backfeed
DeltagareBytte up-pipe för ett år sedan då jag fått en spricka i den och det läckte ut avgaser. Ersättningsröret köpte jag begagnat och nu verkar det inte bättre än att det blivit någon spricka eller hål i det också (kan inte vara 100% säker, men det låter på ungefär samma sätt som sist och det luktar avgaser från just det området), och därmed känner jag mig aningen skeptisk mot att köpa ett nytt originalrör eftersom det inte verkar hålla måttet.
Frågan är därför: vad för up-pipe ska jag smälla dit, finns det något mer hållbart alternativ? Finns rostfria har jag sett, men då har de väl alltid en bit flätat flexjox eftersom rostfritt expanderar duktigt pga värme, och det håller väl antagligen ännu sämre?
Jag har ingen spektakulärt aggressiv körstil så vitt jag vet, motor/grenrör/turbo är original, har bara 3″ avgas från turbon och en Dawes på 1,1 bar…
-= Impreza GT -99 =-
19 augusti, 2006 kl. 10:01 #58655pannan
DeltagareSkulle utan tvekan köpa ifrån http://www.scoobyworld.co.uk
De säljer Hayward and Scotts produkter och de är riktigt fina. Har själv en uppipe ifrån H&W.
Mvh
Johan19 augusti, 2006 kl. 10:40 #58662STIred
DeltagareKör med Helix på min funkar utmärkt… Finns köpa hos gruppe-s t.ex.
20 augusti, 2006 kl. 14:14 #58659backfeed
DeltagareÄr det röret nästan längst ned på följande sida du tänker på?
http://www.scoobyworld.co.uk/catalog/product_info.php?cPath=24_52&products_id=76
”Afterburner Up Pipe, £135
Stainless steel de-cat pipe to the Turbo, for Subaru Impreza
Used to remove the catalytic convertor on the New Age Impreza or for high performance replacement pipe on the classic shape.”
Är det inte lite riskabelt med en rostfri utan ”flexjox”, den lär väl expandera ganska ordentligt med värmen? Och den har inga värmesköldar så man bör väl linda med avgasbandage?
Hursomhelst är förstås £135 + frakt klart billigare än de 3.800 + moms som det förb****de originalröret kostar, även om det tillkommer avgasbandage…
20 augusti, 2006 kl. 14:20 #58656pannan
DeltagareÄr det röret nästan längst ned på följande sida du tänker på?http://www.scoobyworld.co.uk/catalog/product_info.php?cPath=24_52&products_id=76″Afterburner Up Pipe, £135Stainless steel de-cat pipe to the Turbo, for Subaru Impreza Used to remove the catalytic convertor on the New Age Impreza or for high performance replacement pipe on the classic shape.”Är det inte lite riskabelt med en rostfri utan ”flexjox”, den lär väl expandera ganska ordentligt med värmen? Och den har inga värmesköldar så man bör väl linda med avgasbandage?Hursomhelst är förstås £135 + frakt klart billigare än de 3.800 + moms som det förb****de originalröret kostar, även om det tillkommer avgasbandage…
Inget riskabelt alls. Varför betala 2-3 ggr så mycket för Helixen som gör exakt samma jobb. Vågar säga att jag kört min bil bland de hårdare här på forumet faktiskt. Och den är fortfarande i nyskick.
mvh
J20 augusti, 2006 kl. 14:20 #58660backfeed
DeltagareÄr det den som är listad under up-pipes här:
http://www.gruppe-s.com/Subaru/subex.htm
”Helix Flex Uppipe – 02+ WRX, $175”
som jag då antar även passar på GT?
Flex eller inte flex? Vad ska man välja? Och samma sak här, måste väl lindas med avgasbandage?
Det är som sagt inte prestanda jag är ute efter, vill bara ha ett jämra rör som inte går sönder en gång per år. 🙁
-= Impreza GT -99 =-
20 augusti, 2006 kl. 14:24 #58661backfeed
DeltagareHar hört sägas att det kan vara mindre bra att ha rostfritt grenrör och up-pipe just pga att de expanderar rätt duktigt, vilket väl antagligen kan orsaka läckage om packningen blir snedpressad t.ex.? Jag är inte alls insatt, gissar bara…
Kör du med avgasbandage?
Ju billigare jag kommer undan med ett hållbart och pålitligt rör, desto bättre, så länge som det inte tillkommer komplikationer.
-= Impreza GT -99 =-
20 augusti, 2006 kl. 14:38 #58663STIred
DeltagareVarför betala 2-3 ggr så mycket för Helixen som gör exakt samma jobb.
Vet inte hur du räknar pannan, men har svårt få till att 175 dollar skulle vara 2-3ggr så mycket som 135 pund även om du räknar dit full moms 😉
20 augusti, 2006 kl. 14:43 #58664STIred
DeltagareKör du med avgasbandage
Nej har inget bandage på min
Har hört sägas att det kan vara mindre bra att ha rostfritt grenrör och up-pipe just pga att de expanderar rätt duktigt, vilket väl antagligen kan orsaka läckage om packningen blir snedpressad t.ex.?
Flex eller inte flex är upp till dig. Läs lite i dessa trådar som jag lagt in nedan och välj själv vilket du tycker verkar lämpligast. Jag valde iaf flex 😉
När det gäller hållbarheten så kandhända att flex-typen eventuellt håller lite sämre fast du slipper de andra problemen.
Vill du vara helt 100 på att det inte flyttar på sig får du väl ta ett rör och svetsa dit 😀
I andra tråden borde du även få lite svar ang din expansions/läckagefråga 🙂
När det gäller vad som passar till gtn vet jag inte exakt, men där finns andra på forumet som kan svara på den frågan, annars skicka bara ett mail till den firman du ska köpa av, innan du beställer och kolla vad som passar på din bil
20 augusti, 2006 kl. 16:14 #58657FeA
Deltagarehttp://www.gruppe-s.com/Subaru/subex/hel_uppipe.jpg
Om denna ”Helix Uppipe” passar GT:n, och du bestämmer dej för att handla från gruppe-s, så är jag med på en beställning och delad frakt 🙂Kan man räkna med någon effektökning med bytt uppipe efter mappning?
/FeA
20 augusti, 2006 kl. 17:39 #58665STIred
DeltagareKan man räkna med någon effektökning med bytt uppipe efter mappning?/FeA
Om jag inte är ute och cyklar sitter väl inte cat i gt:ns uppipe utan bara senare wrx (my>01). Borde inte göra så stor skillnad i så fall på en gt, däremot på de modeller där det sitter cattad uppipe från början kan det vara en bra ide o byta till cattlös.
20 augusti, 2006 kl. 17:45 #58658FeA
DeltagareKan man räkna med någon effektökning med bytt uppipe efter mappning?/FeA
Om jag inte är ute och cyklar sitter väl inte cat i gt:ns uppipe utan bara senare wrx (my>01). Borde inte göra så stor skillnad i så fall på en gt, däremot på de modeller där det sitter cattad uppipe från början kan det vara en bra ide o byta till cattlös.
Ahh, det stämmer det – tänkte inte på det..! ;( :*
20 augusti, 2006 kl. 20:15 #58652SecretAgentMan
DeltagareRostfritt rör på sig en hel del när det värms/kyls ned – därav flexbiten på en del, men den är känslig…
Bäst är solitt rör, om man får till det så att det inte skjuter packningar (den nedre mot grenröret brukar vara ett elände att få till).
Så länge det inte är till twinscrollturbos så passar alla på både GT, WRX och STi (det måste dock vara 2-bultsfläns…).
/J
5 september, 2007 kl. 09:08 #58666neriksson666
Deltagareväcker upp en gammal tråd…. läste inläggen. men jag vart inte något klokare av det.. mitt problem är att det läker från up-pipen ungefär mitt på röret om jag lyssnar på verkstaden. och en ny som min verkstad skulle ta hem skulle gå lös på 7 friska laxar i runda svängar och det lät lite dyrt.. så ni har erfarenhet hjälp mig hitta en prisvärdare up-pipe…
bilen är en impreza GT my00
är detta nått att ha? —> http://rr-p.se/webshop/index.php?main_page=product_info&cPath=1202_1207_1208_1212_1215&products_id=928
mvh nicke7 september, 2007 kl. 10:36 #58653Digits
Deltagareväcker upp en gammal tråd…. läste inläggen. men jag vart inte något klokare av det.. mitt problem är att det läker från up-pipen ungefär mitt på röret om jag lyssnar på verkstaden. och en ny som min verkstad skulle ta hem skulle gå lös på 7 friska laxar i runda svängar och det lät lite dyrt.. så ni har erfarenhet hjälp mig hitta en prisvärdare up-pipe… bilen är en impreza GT my00är detta nått att ha? —> http://rr-p.se/webshop/index.php?main_page=product_info&cPath=1202_1207_1208_1212_1215&products_id=928 mvh nicke
Fii-fan, 7 laxar for ett metallror…
Megan racing har riktigt daligt rykte har jag fatt for mig, deras headers verkar ga sonder efter bara ett par hundra mil pga for tunnt gods.
Dessutom tror jag personligen inte pa flexi-joint up-pipes… Standard-roret har ingen flex-joint och det har inte de flesta bra grenror+uppipe-setuparna heller (exempelvis GT Spec II)).
Gor inte Magnex nagon up-pipe ocksa? Annars kan det vara vart att kolla pa ebay kanske, det maste vara nagon engelsman som har bytt och vill salja sitt gamla tycker man ju 🙂
Jag kopte och salde en up-pipe i rostfritt for 65 pund for ett par manader sen (pa scoobynet)
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.