- Detta ämne har 544 svar, 37,036 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 2 månader sedan av Gilarski.
-
FörfattareInlägg
-
21 november, 2009 kl. 20:58 #195605GilarskiDeltagare
Tackar, gött med en ryggdunk 🙂 Ja din ide är intressant, kanske Kvarnis eller nån annan kan ge nåt tips i denna fråga.
Innertakets stomme verkar vara lite porös men ändå av nån skumplast så jag tänkte chansa.
Nu är inner-taket utplockat. Var på Colorama & kollade ang. textilfärg men de var lite tveksamma då materialet är syntetiskt. Det består dock av långa fibrer & efter konsultation med en polare i recond-branschen så slog jag till. Han var lite osäker men jag chansar, va kan hända, att jag får köpa ett nytt innertak på skroten för 500 kr 🙂
Medlet kommer blandas upp i en spann med varmt vatten. I detta skall även ett salt blandas i, detta fungerar som nån form av katalysator som ser till att färgen fastnar i tyget.
Enligt min recondpolare så visste han en kille som gör i ordning innertak men då klär in dem, denne kille hade färgat sitt cabbetyg genom att använda bättringsfärg till takpannor! (de är i betong), skulle tydligen funka bra, men cabtyget påminner med om capelltak till båtar så det får bli alternativ 2 om detta inte funkar.
Nu skall jag in i badrummet & blanda till häxbrygden & börja måla 😮 🙂
http://www.manschettknapparna.se/images/images_extra/salt_till_taket.JPG
http://www.manschettknapparna.se/images/images_extra/tak.JPG
22 november, 2009 kl. 11:19 #195606GilarskiDeltagareI instruktionsbladet stod det att syntetiska material inte kommer färgas, så jag blev lite tveksam men tänkta att jag kan ju chansa.
Rollade på den svarta färgen & taket var toksvart, såg för jäkla snyggt ut. Väntade en halvtimme och spolade sedan av all vätska.
Tyvärr rann mycket av det svart av, men inte helt för nu är innertaket mellangrått (inte mörk eller ljust). Det torkade på 15 minuter i princip då det är väldigt lite ‘textil’ i taket.
Eftersom färgen fastnade funderar jag på att göra om processen en gång till, ska funder på om jag orkar. Det luktade inget eller var speciellt jobbigt, det färgade dock av sig på allt så man fick skura lite innan allt var rent, med klor 🙁
Bilderna från ‘innan’ och den nedan ser likadana ut men jag kan säga att taket absolut nu är grått, inte beiget som tidigare.
http://www.manschettknapparna.se/images/images_extra/tak_nyfargat.JPG
Nu skall alla tak plast detaljer lackas i mattsvart, sen åker grejerna upp. Även dörrstolpe konsolerna skall lackas i samma matt svarta färg är det tänkt. Innan alla plastdetaljer lackas måste jag dock säkra att färgen fäster, skall satsa på nån kvalitetsfärg så det verkligen blir permanent & inte flagnar.
25 november, 2009 kl. 07:38 #195607GilarskiDeltagarePå Lördag skall vi ansluta ett antal trycksensorer & mäta i befintlig konfiguration, dvs. före/efter turbo, efter IC, spjäll osv. och logga allt. Informatione kommer läggas in i Excel till & börja med & presenteras med olika grafer. Även temperaturer hoppas vi kunna mäta.
Samtidigt skall vi passa på att plocka ut spolarbehållare & batteri för att säkerställa hur kompressorn passar in.
27 november, 2009 kl. 06:31 #195608GilarskiDeltagarePolarn har byggt en styrenhet & knackat lite kod så vi kommer logga tändning, rpm, lmm värde, avgastemp på ett antal ställen osv. Vi kommer köra en mängd acceleration och ‘steady state’ scenarion och logga. ALLT kommer upp forumet 🙂
Det kommer ordentligt med bilder på uppkopplingen & kompressorn.
28 november, 2009 kl. 15:10 #195609GilarskiDeltagareKom ut i morse & såg att nån pangat rutan på tjejens företagsbil x( Vår Volvo hade de slitit av tanklocket på (hittades 30 m bort) så det blev till & dammsuga glassplitter, göra polisanmälan, tejpa igen rutan osv. hela dagen
Det är så tråkigt att man inte kan få ha sina saker i fred. 🙁
Subban står i garage så den kom idioterna inte åt.
Nåväl, skall hitta ett nytt datum för att mäta lite i bilen.
Det enda glädjeämnet idag var att jag fick krängt på mina nya 16″ Rotafälgar på bilen, blir fint när jag sänker bilen 2-3 cm till,lite stort glapp mellan skärmen & däcken nu. ET40 bidrog till ett lite ‘fetare’ utseende 🙂
28 november, 2009 kl. 19:14 #195610GilarskiDeltagareNu när railsen är borta hade jag tänkt plocka ett par taklister från en Impreza Sedan, men det visade sig att dessa är ~210 cm medan de på kombin är 240 cm.
Skall dock leta lite, har sett att det finns enklare Impreza (GX) och dessa verkar inte alltid ha rails, så det kanske går att hitta nån sån på en skrot runt Göteborg 🙂
29 november, 2009 kl. 18:12 #195611GilarskiDeltagarePrecis beställt K-sport Pro Street, inte några TEIN precis men de får duga till mig. Dessa hade rätt hyggligt ‘fjädertal’ (7,5 / 5,1 kg/mm som standard) så det blir inte för tufft att åka längre sträckor.
När coilisarna kommer ska jag montera dem & så kommer några bilder upp. 🙂
7 december, 2009 kl. 23:43 #195612GilarskiDeltagareDå så, äntligen fick vi rulla in i garaget i Lördags & kunde börja preppa bilen för diverse mätningar.
http://www.manschettknapparna.se/images/images_extra/bild1.JPG
Vi började med att leta upp lämpliga tryckanslutningar som sensorerna kunde läsa från. Detta är vanliga trycksensorer som inköptes på ELFA. Tanken var att vi även skulle mäta temp men tiden sprang iväg så vi nöjde oss denna gången med tryck på 2 ställen.
Det första stället blev nere vid turbon, där laddtrycksregleringen fanns. Sensorn satte vi på den eftermonterade larmenheten.
http://www.manschettknapparna.se/images/images_extra/bild4.JPG
Sensor #2 läste trycket inne i spjällhuset, efter trotteln.
http://www.manschettknapparna.se/images/images_extra/bild6.JPG
Vi hade även tänkt att läsa precis efter IC, dvs. innan trotteln, men hann inte med allt så det var mycket uppstarts bekymmer.
7 december, 2009 kl. 23:48 #195613GilarskiDeltagareTestutrustninge bestod av en PC som vi körde ‘open source office excel’ samt ett eget minisystem (tejpat på i-brädan) med FAT16 os, SDRAM och lite ingångar för att läsa sensordata.
http://www.manschettknapparna.se/images/images_extra/bild13.JPG
7 december, 2009 kl. 23:56 #195614GilarskiDeltagareFör att få ordentlig koppling till verkligheten vill vi även läsa ut vevens rotationshastighet (rpm).
Veven levererar 6 pulser per varv, dessa är osymetriskt fördelade på ett varv (nån form av kodning för att ha bra koll på vevens position) Vi skrev om koden lite till vår logger för att läsa var 6’e puls (då spelade det ingen roll på vilken puls vi började räkan på även om de inte låg symmetriskt) men detta räckte inte för att få till inläsningen, helt enkelt för att pulsen även var växelströmsformad.
När vi skulle mäta på pinnarna på styrenheten visade denna sig inte va4ra orginal, det var en STI box. Efterforskningar tyder på att denna ingick i ett kit som Prodrive hade där man skrämde upp GT’n lite.
http://www.manschettknapparna.se/images/images_extra/bild8.JPG
8 december, 2009 kl. 00:00 #195615GilarskiDeltagareNåväl, vi åkte & käkade och sen tog 1 timme på vägen för att åtminstone kolla lite på laddet & jämföra detta mellan turbon och efter spjället.
Polarn satt i & loggade medan jag körde några olika scenarion. Förvisso fick vi aldrig rpm’et denna gången men man kunde ändå ana sig till detta genom att vi ‘alltid’ körde fullt öppet spjäll vid testet.
http://www.manschettknapparna.se/images/images_extra/bild15.JPG
Denna bilden visar en acceleration från ~25 km/h på 2’an och där dippen är sker växlingen. Den svar är turbotrycket medan den gröna är bakom trotteln. Man ser att laddet mellan växlingarna (realtivt snabb vxl) sjunker rejält men eftersom vi har hyfsat avgasflöde (bra rpm) så sticker laddet upp igen relativt snabbt. Islutet när jag släpper av ser man att den svarta fortsätter en stund, vilket vi tolkde som att turbon fortsatte rotera och försökte trycka in luft, helst skulle recirkuleringen tagit detta lite snabbare för nu stoppade turbon upp relativt omgående.
Atmosfärstryck ligger ungefär i mitten på grafen, dvs. det är där turbon hamnar med tiden. Just när man snabbt släpper trotteln blir det vakum inne i spjälelt, vilket vi ser på att den gröna dyker ordentligt under mitten temporärt.
8 december, 2009 kl. 06:49 #195427Adam KDeltagareSom du sa i din andra tråd så är det ett j-a ocillerande på trycket 😮
Men mycket intressant ändå.
Hur blir dippet jämfört med att ha öppen dump?8 december, 2009 kl. 12:38 #195616GilarskiDeltagareJa, vi funderade även på om det va’ tryckpulser som uppstår när ventilerna stänger & öppnar ner till cylindern men det skulle motsvara väldigt lågt rpm då det inte är så många spikar under en och samma acceleration.
Det där med turbulens är det enda vi kommer på faktiskt, såvida inte laddregleringen är dålig. Våra sensorer kanske är lite väl känsliga men tycker ändå inte det skulle vara så mycket spikar. 🙁
Lägger upp några kurvor till inom kort.
8 december, 2009 kl. 13:05 #195428Adam KDeltagareJag tror på dålig laddreglering, titta på där laddet stiger, där är det inga ojämnheter, bara när solenoiden ska hålla trycket stadigt med ‘lagoma’ öppningar av wg.
Och tryckpulser pga ventiler, hm, det är ett ventilpar öppet ca 3/4 av varje varv, så det skulle vara joämnheter 50-100ggr/sekund. Nee.8 december, 2009 kl. 20:54 #195617GilarskiDeltagareJag är rädd för att du har rätt Adam.
Funderar alvarligt på att leta upp en orginal motorstyr och se om det blir bättre. Nåväl, planen är att fortsätter testa redan på Lördag, kanske fler kul saker dyker upp 😮
Nedan bild visar acceleration på 3’an. Tyvärr lyckades vi inte fixa rpm’et som sagt denna dagen men det ligger runt 1500 när jag stampar på några gånger olika länge. När den matar på fullt peakar den 240 kpa vilket är 2,4 bar men då atmosfärstrycket är 1 bar så blir alltså laddet 1,4 bars övertryck.
Att notera, den andra stora kurvan visar att det tar ungefär 8 sekunder innan man har fullt ladd om man börjar på låg hastighet. Förvisso inte så konstigt med tanka på att avgasflödena är rätt små då men med en kompressor skulle jag få 0,8 bar (180 kpa på skalan) från början, vilket torde få bilen att skjuta iväg ordentligt från start.
Man ser även här att laddet på toppen är allt annat än stabilt 🙁
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.