- Detta ämne har 544 svar, 37,036 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 2 månader sedan av Gilarski.
-
FörfattareInlägg
-
11 december, 2009 kl. 09:30 #195627GilarskiDeltagare
Skickde följande frågor till PRODRIVE:
Can you please forward the below questions to the tech guys, thank you in advance:
– What will a STI ecu do which the standard ecu don’t (does the STI box have a AFR map up to 1,5 bar ? when delivered by Subaru)
– What modifications does Prodrive do with the ecu ?
– What modifications does Prodrive do with the harness/connectors/pinout
– Why are there after drilled holes on the backside of the ecu box (measuring points ?)
– The boost was nice up to 0,8 then it continued to raise to about 1,2bar, but it was oscillating alot (I can provide graph if wanted)Har inte fått svar på 2 veckor, må hända att de är duktiga, men supporten hade kunnat vara vassare på att svara 😮
Har för mig nån här på forumet jobbat på PRODRIVE, kanske har du nåt
tips på hur jag skall få rätt svar 🙂13 december, 2009 kl. 23:00 #195865JimzonDeltagareSkickde följande frågor till PRODRIVE:Can you please forward the below questions to the tech guys, thank you in advance:- What will a STI ecu do which the standard ecu don’t (does the STI box have a AFR map up to 1,5 bar ? when delivered by Subaru)- What modifications does Prodrive do with the ecu ?- What modifications does Prodrive do with the harness/connectors/pinout- Why are there after drilled holes on the backside of the ecu box (measuring points ?)- The boost was nice up to 0,8 then it continued to raise to about 1,2bar, but it was oscillating alot (I can provide graph if wanted)Har inte fått svar på 2 veckor, må hända att de är duktiga, men supporten hade kunnat vara vassare på att svara 😮 Har för mig nån här på forumet jobbat på PRODRIVE, kanske har du nåt tips på hur jag skall få rätt svar 🙂
Jag har praktiserat på prodrive, kan nog lova att detta kommer rinna ut i sanden. 🙁 ren magkännsla
14 december, 2009 kl. 10:00 #195628GilarskiDeltagareTack, ok, trist. Jag skall inte vara för hård mot PRODIRVE men helgens testar gav oerhört myclet intressant data som jag komemr dela med mig idag. 😮
Jag kommer lägga upp bilder, text och filmsnuttar som jag skall fixa upp i YOUTUBE. Tror det kommer bli bra info & delvis läromaterial ärligt talat för många. 🙂
14 december, 2009 kl. 13:11 #195629GilarskiDeltagareFörresten, fick svar från killen med Evon som lackat innertaket mattsvart. Även han hade försökt med tygfärg, men gav upp efter 3’e gången.
Han hade lackat med Hagmas svarta lack & låtit taket stå & torka i en vecka innan montering. Det blev tydligen grymt bra så detta ska jag testa.
🙂14 december, 2009 kl. 20:25 #195630GilarskiDeltagareInför Lördagens test skulle vi preppa bilen för mätning på 4 punkter av:
1. Laddtryck nere vid turbon
2. Laddtryck efter IC
3. Laddtryck bakom spjället (inne i trotteln)
4. RPMFör att kunna mäta i punkt 2 måste vi bryta upp mellan IC och trottelhuset. Det enklaste var att föra ned ett rör som var vasst som en kanyl ner i silikonslangen för att mäta luftflödet. I röret hade vi borrat ett antal hål som skulle leda tryckluften till vår sensor.
http://www.manschettknapparna.se/images/images_extra/kanylen.JPG
Vissa av er tänker nu, men om man gör hål i silikonslangen läcker det ju ut tryck 😮 Man kan anta det men eftersom slangen både är mycket tjock och av gummi tätar den ordentligt runt ‘kanylen’ så det var absolut ingen fara.
För att mäta RPM hängde vi på ett Oscilloskåp, för att kunna anysera pulsens utseende och därmed bygga en krets som kunde leverera en digital puls till vårt mätsystem. Detta gjorde vi genom att bygga en Scmitt trigger som triggar på en viss flanknivå och går låg på en annan flanknivå. Den gula visar hur 6 pulser genereras, ej symmetriskt. över ett varv på veven. Den blå visar hur vår mätkrets kodar av det analoga värdet och gör det digitalt.
Eftersom veven levererar 6 pulser per varv behövde vi skriva om koden för RPM hanteringen så att vi endast räknade var sjätte puls, dve en puls per varv på veven, då fick vi fram ett korrekt RPM värde.
http://www.manschettknapparna.se/images/images_extra/vevpuls.JPG
14 december, 2009 kl. 22:22 #195631GilarskiDeltagareHär kommer en liten snutt på hur vi analyserar vevens puls som vi läser ut som ett förberedande moment innan vi konstruerar själva kretsen för avläsning till PC. Kanske inte superkul 😉
Ljudet kunde varit vassare…
14 december, 2009 kl. 23:12 #195632GilarskiDeltagareNu börjar vi rulla på riktigt, kändes riktigt kul att kunna logga all data.
14 december, 2009 kl. 23:36 #195633GilarskiDeltagareUnder testet noterade vi att laddet inte gick upp till 1,2 bar så vi började misstänka att nåt inte stod rätt till. 🙁
Vi kollade alla sensorer men dessa verkade fungera och var korrekt inkopplade. Efter lite funderande kom vi fram till att jag måste gjort något när jag bytte ut lite slangar nere vid turbon, dessa slangar var rätt torra och skrumpna. Jag själv hade inte sett nåt ovanligt eller trodde jag ändrat nåt.
Bilen gick i princip lika bra som tidigare men enligt vår utrustning laddade den max 0,7 bar. Laddkurvan såg nu dessutom oerhört fin ut jämfört med tidigare.
När kvällen var slut åkte vi tillbaka till verkstaden & letade i soporna efter de utbytta slangarna, vi hittade då denna lilla plupp i en av slangarna som jag slängt!
http://www.manschettknapparna.se/images/images_extra/restriktor.JPG
Vi är osäkra på om denna restriktor hade placerats i den blå-streckade slangen (leder turbons högtryck tillbaka till wastegateklockan) samt till den elektroniska trycksensorn eller i den grön-streckade.
http://www.manschettknapparna.se/images/tryckreglering.JPG
Den grön-streckade slangen leder turbons laddtryck tilbaka till wastegaten och öppnar denna, men eftersom man satt dit en restriktor, uppstod inte tillräckligt tryck vid wastegaten så turbon fortsatte ladda till 1,2.
Beroende på vart restriktorn satt registrerade tryckmätaren antingen rätt tryck eller så lurade man denne att där var ett lägre tryck och därmed protesterade inte motorstyr. Om Motorstyr reggade det faktiska höga trycket utan att protestera tolkar vi detta som att STI enheten var mappad för högre tryck än orginal.
Oavsett, bilen gick inte noterbart bättre med ett toppladd på 1,2 bar 😮 En av anledningarna till varför bilen inte gick märkbart bättre med högre ladd är för att det tar tid att nå toppladdet, därtill är verkningsgraden på turbon så låg att det blir massa värme och därmed hjälper inte högre ladd eftersom insugsluften värms upp -> färre syreatomer får plats i insuget -> mindre effekt, jämför körning en kall dag & en het sommardag.
Med orginal turbo kommer jag aldrig sätta dit den restriktorn x(
14 december, 2009 kl. 23:39 #195634GilarskiDeltagareNu är klockan mycket, mera kommer imorgon. 🙂
15 december, 2009 kl. 07:47 #195387Lt DanDeltagareMed orginal turbo kommer jag aldrig sätta dit den restriktorn x(
Artikel om factory boost control system, restriktorn m.m.
http://www.scribd.com/doc/104227/How-Subarus-Factory-Boost-Control-System-Works-v11-01
15 december, 2009 kl. 07:58 #195430Adam KDeltagareRestriktorn *ska* iallafall vara monterade i den blåmarkerade slangen….
15 december, 2009 kl. 10:45 #195442specializedDeltagareDen restriktorn ska sitta i den blå-streckade slangen
Utan den där så kommer du aldrig att få upp laddet till det den egentligen ska ladda.Har för mig orginal är 0.8 mm
Större hål= Stabilare laddtryck men kanske lägre ladd.
Mindre hål = Ungefär tvärtom..Kolla så hålet i den inte var igensatt med något..
Satt restriktorn däremot i den grön-streckade slangen, så var det kanske boven till ditt svajande laddtryck 🙂_____________________________________
http://www.garaget.org/?car=18857
http://www.impreza.nu/expo/view_album.php?set_albumName=ssi947
———————————-
Google gör mig smart, Photoshop gör mig snygg15 december, 2009 kl. 11:32 #195635GilarskiDeltagareTack så mycket alla. 🙂 Jag skall kolla upp det där, länken kan jag inte nå från jobbet 🙁
Om vi får möjlighet skall vi mäta temperaturen efter & före IC med 0,7 (orginal) resp 1,2 bar, vore intressant att se.
Man stirrar sig lätt blind på att man har högre slutladd men kanske inte tänker på att värmeutvecklingen blir mycket högre när syreatomerna förflyttas genom turbon (almänna gaslagen), detta är värma som IC måste kyla ned, annars blir ett högre laddtryck just bara ett högre laddtryck men ingen egentlig effektökning. 🙁
15 december, 2009 kl. 12:21 #195443specializedDeltagareMan stirrar sig lätt blind på att man har högre slutladd men kanske inte tänker på att värmeutvecklingen blir mycket högre när syreatomerna förflyttas genom turbon (almänna gaslagen), detta är värma som IC måste kyla ned, annars blir ett högre laddtryck just bara ett högre laddtryck men ingen egentlig effektökning. 🙁
Mellan 0.7 bar och 1.2 bar ska det märkas en markant skillnad i hur bilen går !!
Att ladda mer än 1.35 – 1.4 med orginalturbon är dock helt meninglöst, då just detta som du säger bara alstrar extra värme men ingen effektökning.
Detta är uttalat av vår mapparguru Per på Autotech 🙂
_____________________________________
http://www.garaget.org/?car=18857
http://www.impreza.nu/expo/view_album.php?set_albumName=ssi947
———————————-
Google gör mig smart, Photoshop gör mig snygg15 december, 2009 kl. 13:07 #195636GilarskiDeltagare🙁
Mellan 0.7 bar och 1.2 bar ska det märkas en markant skillnad i hur bilen går !!Att ladda mer än 1.35 – 1.4 med orginalturbon är dock helt meninglöst, då just detta som du säger bara alstrar extra värme men ingen effektökning.Detta är uttalat av vår mapparguru Per på Autotech :)_____________________________________ http://www.garaget.org/?car=18857http://www.impreza.nu/expo/view_album.php?set_albumName=ssi947———————————-Google gör mig smart, Photoshop gör mig snygg
Hmmm, eftersom vi inte märkte nån skillnad var vi övertygade att vi mätte fel först. Möjligen var den något snällare på toppen men det var så liten skilnad att vi trodde det var inbilldning. Det kanske är så att STI enheten inte är så fantastisk i min GT som man kan tro, jag funderar till och med på att skaffa en orginal styrenhet. 🙁
Hittade en sajt som heter Limitless och där tycks det finnas grejjor för att även mappa om 99 -> 😛 så då blir det till & göra nåt eget kanske :9
Motor & turbo verkar vara i finfint skick så jag tror inte det är nåt mekaniskt som gör att vi inte märkte skillanden mellan 0,7 och 1,2. Däremot såju laddet riktigt illa ut på toppen när vi körde 1,2 tidigare. Jaja, får forska mera i detta 🙂
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.