SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor uppgradera växellåda type r

Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
  • Författare
    karlberg
    Deltagare

Tjenare igen !

Min växellåda har börjat säga upp sig och letar ny växellåda, men då kom jag på att jag älskar min växellådas karaktär mes täta växlar och låg utväxling, så om man kanske skulle renovera min nuvarande låda och uppgradera den om det går på något sätt?

Uppgradera dreven?
      Montera moore platta http://mooreperformanceparts.com/products/blastplates/

Funkar dom?

Vill som sagt behålla växellådans karaktär som den är nu!

Släng förslag på mig!

Turbovin
      Deltagare

6-petad JDM STI (inte EU/UK).

Christian S
        Deltagare

ja fast 1-4 är typ samma på alla STI 6 pet

TypeR
          Deltagare

Ppg or albins Kit is a great upgrade 😉

karlberg
            Deltagare

http://www.tomiokaracing.com/index.php/products/drivetrain/close-ratio-gear-set-for-subaru-gc8.html

Dessa då?
              Fast köra med orginal 5an så man har lite topp hastighet iallafall :p

Turbovin
              Deltagare

Räknade lite på det hela, JDM STI är nära identisk med originallådan på fyra första växlarna

https://dl.dropboxusercontent.com/u/61130875/JDM-Typer.png

Jag skulle inte lita på nån drevsats för samma pengar iaf. Dessutom brukar de inte va fullt lika tätstegade.

Christian S
                Deltagare

här kan ni se utväxlingarna i några av dom 6 växlade STI lådorna som finns och som ni ser så är det samma uväxling på alla 1-4 http://www.gearhack.com/myink/ViewPage.php?file=docs/Subaru+Transmission+Chart
                  längre ner på den sidan finns även utväxlingrana på dom 5 växlade lådorna.

Turbovin
                  Deltagare

Hawkeye har ngt annan utväxling 1-4 samt annan slutväxel också så den är inte alls lika högvarvig.

Fladric
                    Deltagare

Har hawkeye verkligen annan slutväxel? Den har 3.9 i framdiffen och 3.545 på bakdiffen, utgående axel bakåt har en utväxling på 1.1 så det blir 1.1×3.545=3.9 så det borde vara samma som de tidigare 6-växlade? 🙂

Dock är den nog totalt högre växlad än de tidigare, min gör ca 140 km/h vid 3000 rpm på 6:an 🙂

Turbovin
                      Deltagare

Möjligt att jag blandade ihop det hela, men den har annan utväxling på växel 2-6 nu ser jag iaf. De som kör med mycket effekt brukar föredra den för att man slipper växla hela tiden i onödan.
                        Motsvarande data för Hawkeye då med 1.1

Top Speed in 1 gear = 63.011 KPH
                        And changes into 2 gear at 4795 RPM dropping 3005 RPM
                        Top Speed in 2 gear = 102.510 KPH
                        And changes into 3 gear at 5308 RPM dropping 2492 RPM
                        Top Speed in 3 gear = 150.631 KPH
                        And changes into 4 gear at 5831 RPM dropping 1969 RPM
                        Top Speed in 4 gear = 201.503 KPH
                        And changes into 5 gear at 6661 RPM dropping 1139 RPM
                        Top Speed in 5 gear = 235.952 KPH
                        And changes into 6 gear at 6073 RPM dropping 1727 RPM
                        Top Speed in 6 gear = 303.055 KPH

Fladric
                        Deltagare

Det verkar vettigt! Känns att den är lite högre växlad, blir att bygga ny motor så man får användning av utväxlingen! 😉

goffemannen
                          Deltagare

Jag har en hawkeye låda i min type r och jag tycker den är kanon. Skönt att få ner varvet när man ska åka lite längre sträckor. 1-4 är ganska lika som på orignal type r har ja för mig. 5an ligger 300varv under 5an på type r. Kan säga att de är skönt att gå från 3100-3200varv i 90-100km/h 2400-2500varv med 6vxl lådan. Gör en del på bränsleförbrukningen vid landsvgskörningen och ljudnivån från avgassystemet sänks en hel del. Så jag är riktigt nöjd med att jag valde just denna lådan.

Här är en film med min bil där 6vxl lådan sitter i. Det är den gamla effekten på 266hk på hjulen(325hk i motorn).

https://vimeo.com/49047838

Här är en video med original type r lådan med samma mappning och effekt. Denna visar iofs inte varvräknaren. men man kan typ gissa sig till vilken växel det och och man hör hur den drar mellan växlarna.

https://vimeo.com/24882694

Christian S
                            Deltagare

Sluta vela nu Jonathan utan skaffa 6 pet iställetd—0.o—b
                              Du körde ju min förra helgen för att känna hur det va att köra 6 pet då du inte hade gjort det innan och du tyckte ju det va riktigt bra och det sitter en låda i från en 05 STI i min.

karlberg
                              Deltagare

Sluta vela nu Jonathan utan skaffa 6 pet iställetd—0.o—b
                                Du körde ju min förra helgen för att känna hur det va att köra 6 pet då du inte hade gjort det innan och du tyckte ju det va riktigt bra och det sitter en låda i från en 05 STI i min.

Hahah det uppskattades verkligen att köra en med 6petad ska du veta!
                                Men fick ett sjukt bra pris på hel drevsats av en kompis, och då är de klart att tankarna skenar iväg 🙂

Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
                              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.