Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 37 totalt)
  • Författare
    Dave
    Deltagare

Hej, ny på forumet här!

Har ganska nyligen blivit ägare till en subaru WRX STi -96. Var ute och körde med den förra veckan och då rasade tvåans drev, så nu går funderingarna på om man ska konvertera mot en 6 växlad STi låda (med eller utan DCCD spelar ingen roll, billigaste alternativet är bäst som håller för 300+ hp d—0.o—b)
      Alternativet är att jag byter ut dreven mot PPG rakskurna drev, de har ett set för 5 växlad låda med rakskurna drev för $1874,25 som håller enligt deras data för 700 HP.

Frågan är vilket av alternativen som är enklast att genomföra?
      behöver man byta fler saker om man konverterar mot en 6 vxl låda så som diff, drivaxlar etc. på en 96:a STi? Har ej kollat vilken diff jag har, har försökt googlat vilken diff som är för 96:a STi men har inte hittat något vidare resultat.

Christian S
      Deltagare

en låda är utan dccd är billigare än en med och eftersom du inte har dccd orginal så är den även lite enklare att montera.

du borde ha 4.11 i utväxling i din bakdiff och det passar inte ihop med utväxlingen i en 6petad låda så du behöver det som ingår i ett sånt här kit http://www.ebay.co.uk/itm/1993-to-2005-Subaru-Impreza-wrx-STi-6-speed-TY856WN2CA-Gearbox-Conversion-Kit-/171899448714?hash=item2806016d8a alltså växellåda, kardanaxel, bakdiff, bakre drivaxlar, bakre hubbar och iom att du byter ifrån R160 till R180 bak diff kommer inte dina orginalbromsar passa så du behöver bak ok och skivor ifrån en Type R/Type RA (som har dccd) eller brembo ok ifrån new age sti.

Dave
        Deltagare

Hmm det låter som en dyrare historia än om skulle byta mot PPG rakskurna drev.

Passar främre drivaxlar i en TY856 (6 växlad låda) eller måste även dessa bytas? Enligt den växlelådskartan som jag lyckades lokalisera på nätet ser det ut som om WRX drivlinan och STi linan är samma för den modellen, stämmer det?
          Växellådskoden för min är TY752VB4AA
          http://www.gearhack.com/myink/ViewPage.php?file=docs/Subaru+Transmission+Chart
          Tack för snabbt svar!

Mvh David

apache54
          Deltagare

Ser att du redan fått svar men jsag har bytt på 03 o där passar allt förutom att man måste dit med rätt bak-diff

Skickat från min Nexus 9 via Tapatalk

Dave
            Deltagare

Finns det någon på forumet som har någon erfarenhet i om man istället skulle byta dreven mot något i kvalitétsform? Jag har kollat en del på PPG rakskurna eller snedskurna drev, enligt deras specifikationer så ska deras drevsats till rakskurna hålla för ca. 6-700 HK. det ska ju som sagt vara seriösa grejer men jag har ingen lust att betala 30K och dessutom byta ut hela drivlinan då man endast skulle kunna byta endast dreven mot bättre eftermarknadskvalité och förhoppningsvis hitta något billigare alternativ där. Jag har skickat ett mail till PPG och frågat hur mycket det skulle kosta att byta ut dreven mot en av deras uppsättningar, har ej fått något svar än men hoppas på att det inte blir allt för dyrt! 😀

Dave
              Deltagare

Ser att du redan fått svar men jsag har bytt på 03 o där passar allt förutom att man måste dit med rätt bak-diff

Fick du byta hela rubbet bakdiff, bakbromsar, bakre drivaxlar etc?

apache54
                Deltagare

Nope bytte bara låda och bakdiff resten passade (kopplade dock inte in dccd)

Skickat från min Nexus 4 med Tapatalk 4

Dave
                  Deltagare

Vad hade du för växellådskod på din förra låda?
                    Så R160 diffen och R180 diffen har samma anslutning för drivaxlarna, det gjorde saken lite enklare.
                    Frågan är om det sitter liknande på en -96:a STI

Turbovin
                    Deltagare

Jag vet inte vad PPG helt plötsligt gjort för att få deras drevsatser att hålla för så mycket, ett tag var de ganska kända för att rasa och fick sänka ner specen på deras drevsatser till 400 hk. Jag hade satsat på 6-petat vilket jag också kommer att göra.

Edit: Ja det var som jag trodde, 400 hk http://www.ppgearbox.com.au/page.asp?productid=82

Dessutom är priset $2358 + $1819. Det andra priset är ju bara för 3:ans och 4:ans växel. Med det där får du ändå åka på standard femmans drev + att du ska ha nån som bygger ihop lådan med diverse delar, inte billigt.

Dave
                      Deltagare

Jag fick ett mail från PPG och det skulle kosta $4500 inklusive frakt för en drevsats 1-4 och 5:e drevet är då original. Drevsatsen skulle då bytas ut mot befintliga drev, men kostnaden är högre än vad jag hade förväntat mig. De alternativet går bort direkt!

Det blir nog en konvertering till 6-växlat som är det billigaste och bästa alternativet.
                        Vet någon om man kan se om det står på bakdiffen vad det är för diff, tänkte att jag skulle hissa upp bilen och kolla vad det är för diff så att man är 100% säker d—0.o—b

apache54
                        Deltagare

6 pet ärnog altertivet som låter bästa jag körde dogbox från ppg med 1-3 rakskuret då de är ju just dom lägre växlarna man rasar typ när man tar en kurva på 2an o vridet o laddet kommer (hände mig flertalet gånger) sen när jagkörde dogringar uppstod flera andra problem som kom av de kraftiga växlarna

Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk

Christian S
                          Deltagare

Vet någon om man kan se om det står på bakdiffen vad det är för diff, tänkte att jag skulle hissa upp bilen och kolla vad det är för diff så att man är 100% säker d—0.o—b

står inte på vad det är för någon och inte heller vad det är för utväxling och det är ingen jätte skillnad storleksmässigt på en R160 och R180 diff.

(bild lånad ifrån den här projekt tråden http://www.subaruclub.se/forum/showthread.php?t=96217 )

dom enda gamla Impreza STI som har R180 är type R & type RA med DCCD och dom har fel utväxling för att passa ihop med en 6 växlad STI låda.

Dave
                            Deltagare

dom enda gamla Impreza STI som har R180 är type R & type RA med DCCD och dom har fel utväxling för att passa ihop med en 6 växlad STI låda.

Så de gamla GC8 modellerna kräver ett diffbyte oavsätt vad du har för modell?
                              Då är frågan om bakre drivaxlarna passar på en R180 diff.
                              Om de passar så behöver man bara byta lådan, kardanen och bakdiffen som apache54 nämnde, lite mindre jobb och pengar än att byta i stort sätt hela drivlinan inkl. bakbromsarna och allt! 😀

Christian S
                              Deltagare

det går att använda en R160 bakdiff ifrån en GT/WRX OM man monterar en 6 petad låda ifrån en JDM bil men då får man ju en öppen bakdiff vilket du iof har idag med.

Dave
                                Deltagare

Har nu fått tag på en 6 petad låda från Ebay som ska skickas i slutet av vecka 😀
                                  dock så ser det ut som om det är fler bulthål på den nya lådan än vad det är på motorn och den tidigare lådan. Kommer det fortfarande att passa mot motorn?

Växellådan är från en V7 sti med växellådskod TY856WB1AA och min motor är en EJ20G

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 37 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.