- Detta ämne har 36 svar, 3,279 deltagare, och uppdaterades senast för 8 år, 10 månader sedan av Dave.
-
FörfattareInlägg
-
1 oktober, 2015 kl. 05:33 #278269Christian SDeltagare
ja det är fler bulthål än på den lådan som du har idag (det är även fler bulthål på dom 5 petade lådorna som är lite nyare än din) och ja det passar ändå då det är samma bultmönster bara det att du kommer få några tomma bulthål.
och jag kan berätta redan nu att du kommer behöva göra gängor i ena skruvhålet till startmotorn då den sitter fast med 2st skruvar på dom 6 växlade lådorna medans den idag på din 5 växlade låda sitter med 1st skruv och 1st mutter.
det är alltså en låda ifrån en 01 eller 02 JDM STI du har köpt (man brukar aldrig prata om vilken version det är på new age utan vilken årsmodell det eller vilka framlampor det sitter på den).
köpte du bara lådan eller med mer grejer?1 oktober, 2015 kl. 06:10 #278284DaveDeltagaredet är alltså en låda ifrån en 01 eller 02 JDM STI du har köpt (man brukar aldrig prata om vilken version det är på new age utan vilken årsmodell det eller vilka framlampor det sitter på den).
köpte du bara lådan eller med mer grejer?jag har märkt det från folks inlägg (Hawkeye, bugeye etc.) årsmodell som växellådan är tagen från är en 02 WRX STI JDM. I paketet ingår det bakaxlar, kardanaxel, diff och hubbar dock ej bromsar. Är bromsarna nödvändiga eller går det att köra med original setup så länge?
1 oktober, 2015 kl. 06:31 #278260KvarnisDeltagareEnklast är bromsar från en newage sti
1 oktober, 2015 kl. 06:36 #278285DaveDeltagareOkej, men om man byter hubbarna innebär det att fälgarna också måste bytas eller är det samma bult mönster mot äldre WRX modeller?
1 oktober, 2015 kl. 12:36 #278270Christian SDeltagaredet är samma bultmönster som du har nu dvs 5/100 , det var först 05 som STI fick 5/114,3 dåck är det inte säkert att dom fälgarna du har passar ändå ihop med fram brembo oken för det är minimum 17″ som gäller och det är långt ifrån alla som passar då fram oken är stora och tar antingen i ekrarna eller inne i fälgen (för liten inne diameter).
får du med växellådsbryggan? om inte får du byta växellådskudden då det är olika på 5 & 6 pet.
1 oktober, 2015 kl. 13:04 #278286DaveDeltagareJag kommer nog inte rikta för mycket fokus i att byta oken i fram, byter nog endast oken i bak om jag måste byta.
Men lär det inte gå att få ihop drivaxlarna med gamla hubbarna?Jag har inte fått grejerna ännu men det återstår att se om man måste byta växellådskuddar och mer. Jag kan försöka göra någon sammanfattning när allt sitter på 😀
5 oktober, 2015 kl. 07:47 #278287DaveDeltagaredet är samma bultmönster som du har nu dvs 5/100 , det var först 05 som STI fick 5/114,3 dåck är det inte säkert att dom fälgarna du har passar ändå ihop med fram brembo oken för det är minimum 17″ som gäller och det är långt ifrån alla som passar då fram oken är stora och tar antingen i ekrarna eller inne i fälgen (för liten inne diameter).
Jag har 17″ på vinderdäcken och 18″ på sommardäcken, 17″ minimum får de plats på innerdiametern eller är det osäkert om de slår i eller ej?
Man kan väl använda spacers för att eliminera risken att de slår i ekrarna?5 oktober, 2015 kl. 13:28 #278268Christian SDeltagarepå 17″ beror det helt och hållet på hur fälgarna ser ut, om det är lika lite plats kvar som när jag hade dom här fälgarna och orginal bromsar (vilket är samma fram ok du har idag) så går det inte med brembo oken.
och om det tar i ekrarna eller inte beror också helt och hållet på hur fälgarna ser ut och det är inte säkert att det hjälper att montera spacers för du man kan inte montera hur tjocka som hellst för då tar det i skärmkanterna.
17 oktober, 2015 kl. 15:44 #278288DaveDeltagareJag kollade på inläggen på scoobynet och hittade en del som påstod att man måste byta startmotorn till en som är avsedd till den växellådan då en startmotor för 6 vxl inte är samma som en för 5 vxl.
Stämmer det att startmotorn också måste bytas? Tror inte jag får med någon i kittet jag beställde.17 oktober, 2015 kl. 20:42 #278271Christian SDeltagaredu behöver inte byta startmotor om du använder det svänghjulet (och då även givetvis även den kopplingen) som sitter på nu, om du därimot byter till ett svänghjul (och då även koppling) till ett som är till en new age sti dvs till en bil som har 6 pet orginal så måste man byta startmotor då svänghjulen inte är lika stora.
18 oktober, 2015 kl. 00:04 #278289DaveDeltagareOkej, sjyst! Koppling och svänghjul får hålla för stunden, kanske ev byter till lättat svänghjul och uppgraderad koppling i framtiden. d—0.o—b
18 oktober, 2015 kl. 00:20 #278272Christian SDeltagaredu ska inte passa på och byta koppling nu när du ändå har nere lådan? det är ju inte så roligt att ta ner och upp lådan (framför allt inte om man inte har någon lyft) även som det inte är specielt svårt, den 6 växlade lådan är ju om jag inte minns fel ca 40kg tyngre än den 5 växlade som sitter där nu.
18 oktober, 2015 kl. 10:09 #278290DaveDeltagareDet hade ju varit smidigt i samband med allt det här. Men det finns en annan faktor som påverkar och det är ekonomin, för tillfället så finns ingen budget för det hela så jag satsar på att göra det senare och då kan man också kosta på sig lite mer saker om man kommer på något i efterhand ;). Visst det blir mer jobb men jag har tillgång till billyft och växellådslyft, de undelättar jobbet 😀
Hur är det när man plockar bort lådan från motorn, ligger motorn stadigt eller måste man säkra den så att den inte råkar klämma något som kan paja?
18 oktober, 2015 kl. 11:54 #278273Christian SDeltagarebillyft och växellåds lyft underlättar något enormt, se bara till att ha med en kompis för det går inte att lyfta ner och upp lådan på lyften själv;)
Hur är det när man plockar bort lådan från motorn, ligger motorn stadigt eller måste man säkra den så att den inte råkar klämma något som kan paja?
man måste spänna motorn bakåt (mot torpedväggen) för när man tar bort lådan åker motorn framåt mot kylet eftersom motorkuddarna inte sitter mitt på motorn utan i bakkant.
18 oktober, 2015 kl. 12:34 #278291DaveDeltagareVi kommer minst vara två hyfsat erfarna då vi gör konverteringen, blir tungt att vara ensam + att arbetet tar ju hälften av tiden om man är två som om man är själv 😉
man måste spänna motorn bakåt (mot torpedväggen) för när man tar bort lådan åker motorn framåt mot kylet eftersom motorkuddarna inte sitter mitt på motorn utan i bakkant.
Christian vad rekommenderar du för metod att spänna motorn med? Det finns tillgång till motorlyft om det kan vara något, dock så måste man ha bilen nedsänk om man ska använda den (verkstan inkluderar de flesta verktygen så som verkstads pressar och dyl. d—0.o—b)
Eller kan man använda sig av spännband/remmar och fästa dem i torpedväggen? -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.