- Detta ämne har 36 svar, 3,279 deltagare, och uppdaterades senast för 8 år, 10 månader sedan av Dave.
-
FörfattareInlägg
-
18 oktober, 2015 kl. 14:35 #278274Christian SDeltagare
Christian vad rekommenderar du för metod att spänna motorn med? Det finns tillgång till motorlyft om det kan vara något, dock så måste man ha bilen nedsänk om man ska använda den (verkstan inkluderar de flesta verktygen så som verkstads pressar och dyl. d—0.o—b)
Eller kan man använda sig av spännband/remmar och fästa dem i torpedväggen?vanligt spännband är enklast för då kan man stänna den lite bakåt vilket underlättar när du ska ha upp lådan.
glöm inte ta ur pinnen till kopplingsgaffen när ni ska ha ner lådan, annars blir det tvärstopp när ni fått isär motor och låda ca 1cm;)
18 oktober, 2015 kl. 18:35 #278292DaveDeltagareOkej, tack så mycket för tipsen! 😀
26 februari, 2016 kl. 00:01 #278293DaveDeltagareÅterupplivar en halvgammal tråd.
Hur kopplar man in så att hastighetsmätaren fungerar då man byter från 5 till 6 växlat på en old classic Sti? Är det bara koppla in den gamla vajerstyrda givaren där den elektroniska sensorn sitter på 6 lådorna?
På de gamla STi modellerna så är hastighetsmätaren vajerstyrd medans på den nya 6 växlade lådorna så är den elektroniskt styrd.
Om man bara skruvar dit den gamla hur stämmer den relativa hastigheten överens mot de 5 växlade lådorna, kommer hastigheten vara lika om man har en vajergivare mot en elektronisk?För övrigt så passar allt galant från 5 till 6 växlat bara man har rätt delar förbereda 😀
Tack för svar!
26 februari, 2016 kl. 06:38 #278275Christian SDeltagarehar du vajer så är det bara att skruva ur givaren och skruva i vajern istället.
det är bara dom gamla old age sti som har vajer, min har inte det utan jag har elektronisk dåck har jag inte samma givare som sitter i dom 6 petade lådorna utan min är gjord i metall till skillnad mot dom nyare som kom 99 som är i plast.26 februari, 2016 kl. 08:29 #278294DaveDeltagareJoo jag förstod det, den vajergivaren som satt i den gamla (5 växlade lådan) hade gett upp i själva plastmuttern så den satt fast och måste du beställa en ny från Subaruhandlaren. Ville mest vara säker på att det är samma gäng och fäste på de gamla som på de nya.
Otroligt överraskad att Subaru har tänkt till så mycket att allt passar så pass bra med dimmensioner osv. trotts det är 6 år mellan årsmodellerna. Det var inga konstigheter att sätta dit den nya lådan med diff och bromsar etc. Det enda som är är att det blev väldigt tajt mellan växellådan och karrossen då den nya lådan är betydligt mycket större. Blev det så för dig när du bytte också Christian?
26 februari, 2016 kl. 13:56 #278276Christian SDeltagareja den 6 växlade lådan är betydligt större än dom 5 växlade så det blir rätt tajt.
fick du med växellådsbalken till den nya lådan? själva balken ska vara samma men det är olika växellådskuddar då lådorna som sagt är olika stora så använder du den ifrån din gamla låda så borde den hamna för långt upp.
jag kör med hard race/Grupp N motorkuddar och växellådskudde samt ett kraftigt solit stag imellan växellådan och torpedväggen så min motor och växellåda sitter rätt stilla:D26 februari, 2016 kl. 15:52 #278295DaveDeltagareJag återanvände växellådsbryggan/fästet som satt på men jag bytte ut växellådskudden mot en group N uppgraderad och starkare (ny).
Motorkuddarna och staget är detsamma som tidigare, på låga varv (1500 varv/min och under) hör man att växellådan vibrerar mot karossen om man trycker full gas och belastar motorn annars är det okej (satte dock en onödig metallfläns på den nya lådan eftersom jag trodde det skulle anslutas en jordkabel dit, vilket gjorde att det blir ännu tajtare mellan kaross och lådan just där). Blir till att uppgradera motorkuddarna och staget så småning om så att motorn rör sig ytterst lite, man får då även mer direkt kraftverkan mot hjulen => teoretiskt högre vridmoment d—0.o—b. -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.