SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Väghållning Uppgradering till brembo ok..?

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #5455
    Kenneth
    Deltagare

      Har lite funderingar på att byta till de guld färgade brembo oken på min MY00, då jag hittat några från en MY02 för rätt bra pris, med skivor och belägg.

      Är det stor skillnad mot dom som sitter på GTn orginal?
      Jag har OZ superturismo fälgar 17×7.5 med ET48, vilket borde passa? 17×7.0 gör det inte har jag läst någonstans.

      ..till saken hör att jag måste renovera mina nuvarande ok, köpa nya skivor och belägg, så då tänkte jag att uppgradera bromsarna ligger inte så långt ifrån i pris skillnad om man ska ha lite bättre skivor/belägg m.m. till orginal bromsarna…

      Är det värt att köpa beggade brembo ok, eller ska man satsa på något annat, nytt då, om man vill köra lite bana och konbane körning med bilen m.m.?

      /Kenneth

      #72876
      Practos
      Deltagare

        hade ungefär samma läge som du och gick på
        http://www.godspeedbrakes.fsnet.co.uk/4_pot_conversions/red_brembo/red_brembo.htm

        308mm gör det möjligt att köra 16′ på vintern och DS2500 beläggen biter bra, räcker för mig 🙂
        http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/old/Brembo2.jpg

        #72877
        Kenneth
        Deltagare

          hade ungefär samma läge som du och gick påhttp://www.godspeedbrakes.fsnet.co.uk/4_pot_conversions/red_brembo/red_brembo.htm308mm gör det möjligt att köra 16′ på vintern och DS2500 beläggen biter bra, räcker för mig 🙂http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/old/Brembo2.jpg

          Ok, iofs bra om man kunde köra med 16″ t.ex. på vintern, kanske får bli ett sånt kitt. Ser ju jäkla snyggt ut oxå 🙂

          /Kenneth

          #72874
          Strat
          Deltagare

            Drar upp denna tråd…

            Passade godspeed kittet bra? Har hört att det kan vara lite klurigt att få dit.

            Skulle gärna hänga på ännu större skivor, 325 eller 335. Då skulle ju en renovering av originaloket vara perfekt (med godspeed 335 kit) så att jag kan köra liten skiva på vintern.

            Hur mycket större beläggyta har brembo oken han säljer? Förutom vikten är det väl det man tjänar på att byta.

            Naturligtvis står AP ok högst upp på önskelistan.

            #72878
            Niklas
            Deltagare

              FYI: Adam_K här i Stockholm kör med Kvarnis gamla kit och det är väl ett sånt här tror jag bestämt.

              #72873
              SecretAgentMan
              Deltagare

                Jag är lite av uppfattningen att det *verkar* som att originaloken håller värmen betydligt bättre (vilket inte är Fin Skit ™ s.a.s) än mina AP-ok t.ex.

                Bettet är i en annan liga, även om jag sätter mig i en bil med standardok med uppgraderade skivor och belägg…det känns helt enkelt bättre i min bil…men det kan ju vara något jag vant mig med.

                Svårt att sätta fingret på det, men det är absolut avsevärda skillnader, sedan om det spelar cykel när tidtagningen går i konbanan kan man ju fundera över – ett balanserat paket med bra chaufför är svårslaget (se KN’s insatser på diverse underlag och discipliner).

                /J

                #72875
                Strat
                Deltagare

                  På konbana funkar min nuvarande setup utmärkt. Det är när det blir varv efter varv med höga hastigheter det brister, och det är inte alltid så kul 🙁

                  Stora skivor: + längre hävarm och mindre värme, – vikt. Kompensera lite med ett aluminium ok, med lite större beläggsyta som plus.

                  Godspeed har ju även AP ok. 325mm AP kostar samma som 335mm Brembo. Frågan är vilket som ger bäst prestanda?

                  Sen ordna lite kylslangar från fronten också. Måste ju börja likna Fin Skit(tm)? 😀

                Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.