SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor uppgraderings oljekylare STI new age

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #2974
    STIred
    Deltagare

      finns en del oljekylare, hks, etc problemet är bara att om du ska byta till fmic så kan det bli problem att få plats. Fick själv det problemet och fick låta bli oljekylaren så länge.
      Här är bild på en från vivid racing som passar ihop med blitz och greddy fmic.

      http://www.vividracing.com/images/vividracing/oilkit4.gif

      här är en liten tråd med lite frågor just om kylaren på bilden

      http://forums.nasioc.com/forums/archive/index.php/t-255180.html

      Fuel rails finns också en mängd, köpte aps från jrm, de är något dyra, annars finns t.ex perrin, mrt, med lite vettigare pris och funkar säkert lika bra. Tänk bara på att köpa rätt s.a de passar ihop med dina spridare. Gissar att du har sidmatade.

      #55844
      pannan
      Deltagare

        http://www.vividracing.com/catalog/product_info.php?cPath=1_5_9_10&products_id=5207

        Har skickat ett mail för att se om detta fungerar med 2 liters motorn. Farligt dyrt var det inte heller.

        Oljekylaren såg intressant ut och priset var ju bättre än STI oljekylaren som är rena rånet.

        Man drog öronen åt sig lite när man hörde att det hade stått ca 20 st rasade motorer hos API i England när SAM och Kvarnis var i England. Har förstått att STI motorerna har en tendens att gå snålt på någon av cylindrarna vid effektuttag och lite hårdare körning.

        Så uppgraderade fuelrails och en rejäl oljekylare borde vara väl investerade grejor.

        Mvh
        J

        #55851
        STIred
        Deltagare

          Jo det är ingen dum ide. Glöm inte större spridare med 😉
          Då har man ialla fall garderat sig så gott det går.

          Är också lite sugen på den kylaren vet bara inte helt säkert om den passar ihop med aps fmic. Har iofs skaffat oljetempmätare så länge så kan man i alla fall ha koll på tempen och ta de lite lugnare när det krisar.

          Ang. fuelrails så kan du gå in på mrt:s hemsida
          http://www.mrtrally.com.au/
          och på deras online shop, där finns massa annat med.

          #55845
          pannan
          Deltagare

            Jo det är ingen dum ide. Glöm inte större spridare med 😉 Då har man ialla fall garderat sig så gott det går.Är också lite sugen på den kylaren vet bara inte helt säkert om den passar ihop med aps fmic. Har iofs skaffat oljetempmätare så länge så kan man i alla fall ha koll på tempen och ta de lite lugnare när det krisar.

            Oljetempmätare är en väl investerad mätare. Vevlagret gick ju på Jons svarta STI, vet inte om du hört talas om den. Men det är en STI 05:a som Red Bull varit med och sponsrat och den rasade för ca 2 veckor sedan på Gotland Ring. Alla värden såg ok ut sedan så rätt var det var så skar vevlagret. Hade de haft en oljetempmätare så hade de kanske kunnat undvika raset. Men det som är sjukt är att allt annat klarade sig förutom veven som ser ut som hackefärs nu ;(

            Vad jag fick ut på nasioc är att den skall fungera med FMIC. Prova att lägga ett mail till dem och fråga om den passar din IC.

            /J

            #55852
            STIred
            Deltagare

              Jo det är ingen dum ide. Glöm inte större spridare med 😉 Då har man ialla fall garderat sig så gott det går.Är också lite sugen på den kylaren vet bara inte helt säkert om den passar ihop med aps fmic. Har iofs skaffat oljetempmätare så länge så kan man i alla fall ha koll på tempen och ta de lite lugnare när det krisar.

              Oljetempmätare är en väl investerad mätare. Vevlagret gick ju på Jons svarta STI, vet inte om du hört talas om den. Men det är en STI 05:a som Red Bull varit med och sponsrat och den rasade för ca 2 veckor sedan på Gotland Ring. Alla värden såg ok ut sedan så rätt var det var så skar vevlagret. Hade de haft en oljetempmätare så hade de kanske kunnat undvika raset. Men det som är sjukt är att allt annat klarade sig förutom veven som ser ut som hackefärs nu ;( Vad jag fick ut på nasioc är att den skall fungera med FMIC. Prova att lägga ett mail till dem och fråga om den passar din IC./J

              o fan hade inte hört det innan men verkar inte alls kul ;( . Hoppas man klarar sig från liknande tråkigheter.

              #55837
              SecretAgentMan
              Deltagare

                Pannan….

                1. Vi pratade med API en hel del när vi var där, orsaken till alla dessa vevlagerras är enkel, folk förstår inte att den japanimporterade STI:n de handlat är mappad för 100 oktan, och kör den på taskig soppa…

                Vi kan nog lugnt anta att en sti som säljs här inte har det problemet. 😉

                …annars skulle det varit ett par trötta motorer efter helgen (vart var du förresten?).

                2. Den svarta som rasade var väl trimmad…då har man ruckat en hel del på förutsättningarna, 8 varv på GR i högt tempo – hur stora marginaler hade mappats in (tändning och soppa)?

                /J – har kört DUKTIGT hårt och länge stundtals, utan riktig oljekylare, men gett sig när oljetempen närmat sig 120 grader…elementärt.

                #55846
                pannan
                Deltagare

                  o fan hade inte hört det innan men verkar inte alls kul ;( . Hoppas man klarar sig från liknande tråkigheter.

                  Verkar vara 2 liters motorns veka punkter som gjort att den skar. Dvs de hade inte uppgraderat fuelrailsen och inte satsat på en rejäl oljekylare med tanke på att de körde en stor turbo, eftermarknadssprut och rätt bra laddtryck ca 1.3 bar. Så effekten med de produkterna som satt på borde tangera en liten bit över 400 hkr.

                  Det är därför man vill ligga med bra procents felmarginal åt rätt håll dvs en bit under 400 hkr strecket med original innanmäte i 2 liters motorn.

                  Så efter detta blir det att satsa på förebyggande produkter före effekt 🙂 något ras vill man inte ha

                  //J

                  #55847
                  pannan
                  Deltagare

                    Pannan….1. Vi pratade med API en hel del när vi var där, orsaken till alla dessa vevlagerras är enkel, folk förstår inte att den japanimporterade STI:n de handlat är mappad för 100 oktan, och kör den på taskig soppa…Vi kan nog lugnt anta att en sti som säljs här inte har det problemet. ;)…annars skulle det varit ett par trötta motorer efter helgen (vart var du förresten?).2. Den svarta som rasade var väl trimmad…då har man ruckat en hel del på förutsättningarna, 8 varv på GR i högt tempo – hur stora marginaler hade mappats in (tändning och soppa)?/J – har kört DUKTIGT hårt och länge stundtals, utan riktig oljekylare, men gett sig när oljetempen närmat sig 120 grader…elementärt.

                    Fast du kör ju också en 2.5 liters maskin med lite extra hållbart godis i. Så det är kanske inte så konstigt att det håller 🙂

                    Men som du säger mappningen var nog inte optimal därav ingen bra idé att pressa varv efter varv på bana 🙁

                    #55838
                    SecretAgentMan
                    Deltagare

                      Utan att säga för mycket så går det flera bilar med sämre motorkomponenter med de effekterna UTAN problem, det har precis hur mycket som helt med HUR det görs, vilka pryttlar man skruvar dit, och framför allt hur nära gränsen man går med tändning och soppa.

                      400 hk är inga problem på en 2-liters stimaskin om allt görs rätt.

                      Viktigt som fan är att föraren har lite mätare att kika på, och har vett att ge sig när det blir för varmt.

                      /J – med tvåhalvan i garaget fortfarande, 2-litersmaskinen (helt standard GT) med 11000 mil på har fått smaka….(fast inte i helgen :+)

                      #55848
                      pannan
                      Deltagare

                        Utan att säga för mycket så går det flera bilar med sämre motorkomponenter med de effekterna UTAN problem, det har precis hur mycket som helt med HUR det görs, vilka pryttlar man skruvar dit, och framför allt hur nära gränsen man går med tändning och soppa.400 hk är inga problem på en 2-liters stimaskin om allt görs rätt.Viktigt som fan är att föraren har lite mätare att kika på, och har vett att ge sig när det blir för varmt./J

                        Ok,

                        Fast vad tycker du om de sakerna jag vill uppgradera då? är det vettigt eller känns det onödigt med tanke på att jag kommer köra standardsnurran ett tag framöver?

                        mvh
                        J

                        #55840
                        Strat
                        Deltagare

                          Bör man inte ha termostatstyrning på oljekylarn? Ganska viktigt att komma upp i temp fort också.

                          Märkte i helgen då kön till konbanan blev kortare att 2-3 rundor gav oljetemp på 120+ grader. Iofs, tyvärr lite dåliga kylmöjligheter, men en kylare då hade inte vart helt fel.

                          Angående Jons ras berodde det på nåt helt annat, vad jag har hört 😉

                          #55849
                          pannan
                          Deltagare

                            Bör man inte ha termostatstyrning på oljekylarn? Ganska viktigt att komma upp i temp fort också.Märkte i helgen då kön till konbanan blev kortare att 2-3 rundor gav oljetemp på 120+ grader. Iofs, tyvärr lite dåliga kylmöjligheter, men en kylare då hade inte vart helt fel.Angående Jons ras berodde det på nåt helt annat, vad jag har hört 😉

                            Jag var och snackade lite med Micke som byggt den och kikade även på den rasade motorn inkl veven, ingen vacker syn. Sedan kom Nr.1 förbi och vi stod och pratade lite angående just lite svagheter som 2 liters maskinen har. Men som Jerry säger så kan vem som helst förstöra en motorn med ett avancerat sprut. Men denna var ställd rätt snällt därav rätt skumt att det var som det vart. Kan ha varit fabrikationsfel på motorn också, just nu simmar de lite i dunklet av vad som har hänt.

                            Du kan vara lugn Mats, det blir Defi för hela slanten inkl. Defi Poden 🙂

                            mvh
                            J

                            #55841
                            Manor
                            Deltagare

                              Oljekylare är aldrig fel, men en bunt mätare (knocklinken är en av de viktigare om det skall pillas) är att rekommendera – men det kanske du redan har….

                              Här måste jag inflika att det är Defi som gäller…och Jerry ska montera dem (samt köpa in dem från England). Det är det bäst/värsta man kan ha :-).

                              mvh Mats N

                              #55842
                              Manor
                              Deltagare

                                Pannan….1. Vi pratade med API en hel del när vi var där, orsaken till alla dessa vevlagerras är enkel, folk förstår inte att den japanimporterade STI:n de handlat är mappad för 100 oktan, och kör den på taskig soppa…Vi kan nog lugnt anta att en sti som säljs här inte har det problemet. ;)…annars skulle det varit ett par trötta motorer efter helgen (vart var du förresten?)

                                Jag var förbi en snabbis bara och kikade. Meningen var att jag skulle varit borta Lördagen men det ändrades på Fredagen så jag passade på att följa med några kompisar till Västerås för att kika lite på bilstereobilar. Så jag var bara förbi en snabbis och kikade när Strat bl a körde. Sedan var det en annan blå bil som lät riktigt mumma. Rakskurna drev och hela kitet 🙂 lät som en liten radiostyrd bil 😀

                                Jag antar att det var Ozo:s…det låter som om han backar hela tiden ;).

                                mvh Mats N

                                #55843
                                pannan
                                Deltagare

                                  Någon som vet vart man kan hitta detta till en STI 05?

                                  Likaså vart man kan hitta nya fuelrails till Imprezan?

                                  mvh
                                  Johan

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.