› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › uppgraderings oljekylare STI new age
- Detta ämne har 16 svar, 1,132 deltagare, och uppdaterades senast för 19 år, 8 månader sedan av
SecretAgentMan.
-
FörfattareInlägg
-
20 juni, 2005 kl. 06:20 #2974
STIred
Deltagarefinns en del oljekylare, hks, etc problemet är bara att om du ska byta till fmic så kan det bli problem att få plats. Fick själv det problemet och fick låta bli oljekylaren så länge.
Här är bild på en från vivid racing som passar ihop med blitz och greddy fmic.http://www.vividracing.com/images/vividracing/oilkit4.gif
här är en liten tråd med lite frågor just om kylaren på bilden
http://forums.nasioc.com/forums/archive/index.php/t-255180.html
Fuel rails finns också en mängd, köpte aps från jrm, de är något dyra, annars finns t.ex perrin, mrt, med lite vettigare pris och funkar säkert lika bra. Tänk bara på att köpa rätt s.a de passar ihop med dina spridare. Gissar att du har sidmatade.
20 juni, 2005 kl. 06:53 #55844pannan
Deltagarehttp://www.vividracing.com/catalog/product_info.php?cPath=1_5_9_10&products_id=5207
Har skickat ett mail för att se om detta fungerar med 2 liters motorn. Farligt dyrt var det inte heller.
Oljekylaren såg intressant ut och priset var ju bättre än STI oljekylaren som är rena rånet.
Man drog öronen åt sig lite när man hörde att det hade stått ca 20 st rasade motorer hos API i England när SAM och Kvarnis var i England. Har förstått att STI motorerna har en tendens att gå snålt på någon av cylindrarna vid effektuttag och lite hårdare körning.
Så uppgraderade fuelrails och en rejäl oljekylare borde vara väl investerade grejor.
Mvh
J20 juni, 2005 kl. 07:05 #55851STIred
DeltagareJo det är ingen dum ide. Glöm inte större spridare med 😉
Då har man ialla fall garderat sig så gott det går.Är också lite sugen på den kylaren vet bara inte helt säkert om den passar ihop med aps fmic. Har iofs skaffat oljetempmätare så länge så kan man i alla fall ha koll på tempen och ta de lite lugnare när det krisar.
Ang. fuelrails så kan du gå in på mrt:s hemsida
http://www.mrtrally.com.au/
och på deras online shop, där finns massa annat med.20 juni, 2005 kl. 07:10 #55845pannan
DeltagareJo det är ingen dum ide. Glöm inte större spridare med 😉 Då har man ialla fall garderat sig så gott det går.Är också lite sugen på den kylaren vet bara inte helt säkert om den passar ihop med aps fmic. Har iofs skaffat oljetempmätare så länge så kan man i alla fall ha koll på tempen och ta de lite lugnare när det krisar.
Oljetempmätare är en väl investerad mätare. Vevlagret gick ju på Jons svarta STI, vet inte om du hört talas om den. Men det är en STI 05:a som Red Bull varit med och sponsrat och den rasade för ca 2 veckor sedan på Gotland Ring. Alla värden såg ok ut sedan så rätt var det var så skar vevlagret. Hade de haft en oljetempmätare så hade de kanske kunnat undvika raset. Men det som är sjukt är att allt annat klarade sig förutom veven som ser ut som hackefärs nu ;(
Vad jag fick ut på nasioc är att den skall fungera med FMIC. Prova att lägga ett mail till dem och fråga om den passar din IC.
/J
20 juni, 2005 kl. 07:15 #55852STIred
DeltagareJo det är ingen dum ide. Glöm inte större spridare med 😉 Då har man ialla fall garderat sig så gott det går.Är också lite sugen på den kylaren vet bara inte helt säkert om den passar ihop med aps fmic. Har iofs skaffat oljetempmätare så länge så kan man i alla fall ha koll på tempen och ta de lite lugnare när det krisar.
Oljetempmätare är en väl investerad mätare. Vevlagret gick ju på Jons svarta STI, vet inte om du hört talas om den. Men det är en STI 05:a som Red Bull varit med och sponsrat och den rasade för ca 2 veckor sedan på Gotland Ring. Alla värden såg ok ut sedan så rätt var det var så skar vevlagret. Hade de haft en oljetempmätare så hade de kanske kunnat undvika raset. Men det som är sjukt är att allt annat klarade sig förutom veven som ser ut som hackefärs nu ;( Vad jag fick ut på nasioc är att den skall fungera med FMIC. Prova att lägga ett mail till dem och fråga om den passar din IC./J
o fan hade inte hört det innan men verkar inte alls kul ;( . Hoppas man klarar sig från liknande tråkigheter.
20 juni, 2005 kl. 07:16 #55837SecretAgentMan
DeltagarePannan….
1. Vi pratade med API en hel del när vi var där, orsaken till alla dessa vevlagerras är enkel, folk förstår inte att den japanimporterade STI:n de handlat är mappad för 100 oktan, och kör den på taskig soppa…
Vi kan nog lugnt anta att en sti som säljs här inte har det problemet. 😉
…annars skulle det varit ett par trötta motorer efter helgen (vart var du förresten?).
2. Den svarta som rasade var väl trimmad…då har man ruckat en hel del på förutsättningarna, 8 varv på GR i högt tempo – hur stora marginaler hade mappats in (tändning och soppa)?
/J – har kört DUKTIGT hårt och länge stundtals, utan riktig oljekylare, men gett sig när oljetempen närmat sig 120 grader…elementärt.
20 juni, 2005 kl. 07:18 #55846pannan
Deltagareo fan hade inte hört det innan men verkar inte alls kul ;( . Hoppas man klarar sig från liknande tråkigheter.
Verkar vara 2 liters motorns veka punkter som gjort att den skar. Dvs de hade inte uppgraderat fuelrailsen och inte satsat på en rejäl oljekylare med tanke på att de körde en stor turbo, eftermarknadssprut och rätt bra laddtryck ca 1.3 bar. Så effekten med de produkterna som satt på borde tangera en liten bit över 400 hkr.
Det är därför man vill ligga med bra procents felmarginal åt rätt håll dvs en bit under 400 hkr strecket med original innanmäte i 2 liters motorn.
Så efter detta blir det att satsa på förebyggande produkter före effekt 🙂 något ras vill man inte ha
//J
20 juni, 2005 kl. 07:20 #55847pannan
DeltagarePannan….1. Vi pratade med API en hel del när vi var där, orsaken till alla dessa vevlagerras är enkel, folk förstår inte att den japanimporterade STI:n de handlat är mappad för 100 oktan, och kör den på taskig soppa…Vi kan nog lugnt anta att en sti som säljs här inte har det problemet. ;)…annars skulle det varit ett par trötta motorer efter helgen (vart var du förresten?).2. Den svarta som rasade var väl trimmad…då har man ruckat en hel del på förutsättningarna, 8 varv på GR i högt tempo – hur stora marginaler hade mappats in (tändning och soppa)?/J – har kört DUKTIGT hårt och länge stundtals, utan riktig oljekylare, men gett sig när oljetempen närmat sig 120 grader…elementärt.
Fast du kör ju också en 2.5 liters maskin med lite extra hållbart godis i. Så det är kanske inte så konstigt att det håller 🙂
Men som du säger mappningen var nog inte optimal därav ingen bra idé att pressa varv efter varv på bana 🙁
20 juni, 2005 kl. 07:22 #55838SecretAgentMan
DeltagareUtan att säga för mycket så går det flera bilar med sämre motorkomponenter med de effekterna UTAN problem, det har precis hur mycket som helt med HUR det görs, vilka pryttlar man skruvar dit, och framför allt hur nära gränsen man går med tändning och soppa.
400 hk är inga problem på en 2-liters stimaskin om allt görs rätt.
Viktigt som fan är att föraren har lite mätare att kika på, och har vett att ge sig när det blir för varmt.
/J – med tvåhalvan i garaget fortfarande, 2-litersmaskinen (helt standard GT) med 11000 mil på har fått smaka….(fast inte i helgen :+)
20 juni, 2005 kl. 07:24 #55848pannan
DeltagareUtan att säga för mycket så går det flera bilar med sämre motorkomponenter med de effekterna UTAN problem, det har precis hur mycket som helt med HUR det görs, vilka pryttlar man skruvar dit, och framför allt hur nära gränsen man går med tändning och soppa.400 hk är inga problem på en 2-liters stimaskin om allt görs rätt.Viktigt som fan är att föraren har lite mätare att kika på, och har vett att ge sig när det blir för varmt./J
Ok,
Fast vad tycker du om de sakerna jag vill uppgradera då? är det vettigt eller känns det onödigt med tanke på att jag kommer köra standardsnurran ett tag framöver?
mvh
J20 juni, 2005 kl. 18:51 #55840Strat
DeltagareBör man inte ha termostatstyrning på oljekylarn? Ganska viktigt att komma upp i temp fort också.
Märkte i helgen då kön till konbanan blev kortare att 2-3 rundor gav oljetemp på 120+ grader. Iofs, tyvärr lite dåliga kylmöjligheter, men en kylare då hade inte vart helt fel.
Angående Jons ras berodde det på nåt helt annat, vad jag har hört 😉
20 juni, 2005 kl. 19:13 #55849pannan
DeltagareBör man inte ha termostatstyrning på oljekylarn? Ganska viktigt att komma upp i temp fort också.Märkte i helgen då kön till konbanan blev kortare att 2-3 rundor gav oljetemp på 120+ grader. Iofs, tyvärr lite dåliga kylmöjligheter, men en kylare då hade inte vart helt fel.Angående Jons ras berodde det på nåt helt annat, vad jag har hört 😉
Jag var och snackade lite med Micke som byggt den och kikade även på den rasade motorn inkl veven, ingen vacker syn. Sedan kom Nr.1 förbi och vi stod och pratade lite angående just lite svagheter som 2 liters maskinen har. Men som Jerry säger så kan vem som helst förstöra en motorn med ett avancerat sprut. Men denna var ställd rätt snällt därav rätt skumt att det var som det vart. Kan ha varit fabrikationsfel på motorn också, just nu simmar de lite i dunklet av vad som har hänt.
Du kan vara lugn Mats, det blir Defi för hela slanten inkl. Defi Poden 🙂
mvh
J19 december, 2005 kl. 06:19 #55841Manor
DeltagareOljekylare är aldrig fel, men en bunt mätare (knocklinken är en av de viktigare om det skall pillas) är att rekommendera – men det kanske du redan har….
Här måste jag inflika att det är Defi som gäller…och Jerry ska montera dem (samt köpa in dem från England). Det är det bäst/värsta man kan ha :-).
mvh Mats N
19 december, 2005 kl. 06:19 #55842Manor
DeltagarePannan….1. Vi pratade med API en hel del när vi var där, orsaken till alla dessa vevlagerras är enkel, folk förstår inte att den japanimporterade STI:n de handlat är mappad för 100 oktan, och kör den på taskig soppa…Vi kan nog lugnt anta att en sti som säljs här inte har det problemet. ;)…annars skulle det varit ett par trötta motorer efter helgen (vart var du förresten?)
Jag var förbi en snabbis bara och kikade. Meningen var att jag skulle varit borta Lördagen men det ändrades på Fredagen så jag passade på att följa med några kompisar till Västerås för att kika lite på bilstereobilar. Så jag var bara förbi en snabbis och kikade när Strat bl a körde. Sedan var det en annan blå bil som lät riktigt mumma. Rakskurna drev och hela kitet 🙂 lät som en liten radiostyrd bil 😀
Jag antar att det var Ozo:s…det låter som om han backar hela tiden ;).
mvh Mats N
19 december, 2005 kl. 06:19 #55843pannan
DeltagareNågon som vet vart man kan hitta detta till en STI 05?
Likaså vart man kan hitta nya fuelrails till Imprezan?
mvh
Johan -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.