Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #33479
    nothinfancy
    Deltagare

      Hur mycket klarar orginal hårdvara i motorn på en Impreza GT -00?

      Setupen jag spånar på är förjande:
      Större turbo
      A’pexi PFC
      Walbro 255l pump
      Större spridare
      HKS insatsfilter

      Sitter redan 3″ från turbo med racekat
      Målet med allt är att få ut runt 300-350 hk på bensin lr etanol efter mappning, klarar orginal kolvar m.m. det? Har jag missat något viktigt så upplys mig gärna då Subaru ännu är lite ny mark för mig 😉

      Bilen kommer inte gå på bana eller göra våldsamma starter utan är mest ute efter lite extra knuff vid omkörningar i vardagslivet så hoppas lådan klarar sig ett tag 🙂
      Medveten om växellådans svagheter med vrid men det är projekt längre fram så inget jag prioriterar i detta.

      #275524
      nothinfancy
      Deltagare

        Pengafrågan är orelevant, det jag är ute efter är lite mer tryck i sätet då jag är lite besviken på känslan i orginalmaskinen, behöver givetvis inte pressa ur uppåt 300hk sålänge man får lite mer respons men om man då räknar på att max 300 är en bra gräns att förhålla sig till för orginal insida så bör det ju gå 🙂
        Sett att ECUtek steg 1 från JRM ska ge ungefär det men känns som att ska jag ändå byta ut grejer kan man lika gärna kosta på lite som t.ex. PFC så har man borgat för framtiden om man får för sig att riva motorn och skrämma upp den mer för andra ändamål än pendling 🙂

        *Edit* Men självklart är det ju utgångsskicket på insidan som avgör vad det håller för men ska man se det positivt så får man ju en ursäkt att bygga smidd botten om en stake skulle leta sig ut ur blocket iaf ;-P

        #275525
        nothinfancy
        Deltagare

          Lättning är ju lite begränsat alternativ för mig då den går och kommer gå som brukis, Tycker den har riktigt fin väghållning som det är men coils är något som ligger på listan ts med nya bussningar osv 🙂

          Om den är mappad med det törs jag faktiskt inte svara på då det satt monterat vid köp men ägaren innan nämnde inget om mappning iaf, laddar ca 0,8 nu iaf och har inte varit några konstigheter i övrigt.
          Jo absolut kan en bil med 150hk vara grymt kul men det faller under körglädje och det har imprezan massor av, hur kul bil som helst både på isen, i skogen och på asfalt. Det enda jag saknar i den som sagt är det där lilla extra “umphet” man vill ha från turbon 🙂 Allt har väl förstås att göra med vilka preferenser man har och jämför med dock så en bättre formulering på ursprungsfrågan är nog..Vad behöver jag göra för att få bättre respons/”spark” i bilen? 🙂

          #275522
          Christian S
          Deltagare

            Hur mycket klarar orginal hårdvara i motorn på en Impreza GT -00?

            Setupen jag spånar på är förjande:
            Större turbo
            A’pexi PFC
            Walbro 255l pump
            Större spridare
            HKS insatsfilter

            Sitter redan 3″ från turbo med racekat
            Målet med allt är att få ut runt 300-350 hk på bensin lr etanol efter mappning, klarar orginal kolvar m.m. det? Har jag missat något viktigt så upplys mig gärna då Subaru ännu är lite ny mark för mig 😉

            Bilen kommer inte gå på bana eller göra våldsamma starter utan är mest ute efter lite extra knuff vid omkörningar i vardagslivet så hoppas lådan klarar sig ett tag 🙂
            Medveten om växellådans svagheter med vrid men det är projekt längre fram så inget jag prioriterar i detta.

            varför byta till Apexi PFC mär det går att mappa om orginal boxen?

            Vad behöver jag göra för att få bättre respons/”spark” i bilen? 🙂

            du har ju redan 3″ hela vägen så byt soppapump och tändstift, sen mappar du den och du har 270-280Hk.

            #275526
            nothinfancy
            Deltagare

              Känns som att det finns utrymme för mer och bättre förutsättningar för finjustering i PFCn om jag längre fram skulle få för mig att bygga vidare och jaga mer effekt längre fram men orginalboxen kanske duger långt? 🙂

              #275521
              Adam K
              Deltagare

                OEM-sprutet är mycket fylligare än pfc, dess fördel är displayen och att kunna justera saker närsmhelst, men det är knappast värt merkostnaden och de förlorade säkerhetssystemen. Och pfc kan inte göra något, effektmässigt, som oem-sprutet inte kan.
                JRMs ‘steg 1’ är nästan säkert rätt mycket av glädjesiffra. Td04’an brukar man sägar klarar ca 270 hk. Du kan få ut mer om du mappar den på e85 och fmic men då måste du byta spridare o slangar förutom pump o tändstift.
                Soppapump, tändstift, valfri gammal STi-turbo (vf23, 28, 30, 34 (dyrare) 35 (också lite dyrare) och mappning så har du ca 300-310 ärliga hästar.

                #275523
                Christian S
                Deltagare

                  om du nu promt ska byta sprut så byt till ett nyare som inte använder LMM

                  #275527
                  nothinfancy
                  Deltagare

                    Tack för riktigt givande svar, absolut saker jag ska tänka på 🙂 Något eftermarknads-sprut som är att föredra om man vill byta? Alltså som inte tummar för mycket på säkerhetsfunktioner osv.? Som jag ser det nu då så känns förslaget med STI turbo, ny pump och redig mappning som rätt väg men tanken på att slippa LMM känns också lockande 🙂

                  Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
                  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.