SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Väghållning Upptäckter under byte av beläggen.

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Nano
    Deltagare

Hej.

Har bytt belägg runtom hela bilen nu. Men gjorde två ”skumma” upptäckter. När jag tog loss de gamla beläggen fram (EBC Gröna) så satt det två schims på varje?? Ska det göra det?? Jag anser att det borde räcka med ett schims. Nu sitter det iaf ett schims där eftersom att jag inte fick i mina pagid blå belägg med två schims.

Sen det andra var att skivan på höger fram satt lös, när jag hade lossat beläggen från oket. Kanske ska göra det??? Men min kompis påstod att skivan ska vara säkrad med nån stoppskruv typ. Den vänstra satt fast iaf.

Men för övrigt var det otroligt smidigt att byta beläggen.

MVH Mårten

griml0ck
      Deltagare

Skivan ska sitta löst. Den säkras när du skruvar på fälgarna. Att den satt fast på en sida beror nog på rost.

Det med schimsen har jag ingen anning om. Tror inte dom ska sitta där om beläggen är nya. Är kanske för att pedalen ska kännas hårdare när beläggen är nötta? Tok gissar bara nu så nån kunnig får säga hur de ligger till 🙂

SecretAgentMan
        Deltagare

”Schimsen” är säkerligen bara ”skrikplattor” som skall minska gnissel helt enkelt.
          …och jag är rätt säker på att du inte skulle pillat dit något på de nya pagidbeläggen – det är tokviktigt att beläggen löper fritt i sidled inne i oket, annars kommer bromsarna att dra snett, kärva och strula i allmänhet.

🙂

Rengöring just vid anliggningsytan (där klacken på beläggen löper) är viktig som tusan – kladda inte med kopparfett där, det funkar kalas…tills det fastnat en massa skit där, och gått varmt ett par gånger – sedan blir det värre än någonsin. 😀

/J

Nano
          Deltagare

ajdå kanske gjorde fel då.

just nu så har jag kopparpasta på baksidan av beläggen och sen ett schims på. Men det gick hyffsat lätt i iaf. Men tycker ni jag ska ta bort ”schimset” på pagid beläggen och rengöra baksidan på beläggen???

MVH Mårten

SecretAgentMan
            Deltagare

Baksidan är ju ett gammalt recept mot gnissel, så det funkar, det är på själva ”glidytan” (kanten belägget löper på) man inte skall kladda. 🙂

Gick det fritt utan att kärva behöver du inte ta isär det igen.

/J

Nano
              Deltagare

okej så bra. Jo det gick i hyffsat lätt. På glidytan har jag inte haft på något iaf. Men jag ska ha det lite under uppsikt iaf.

Tack för svaren

MVH Mårten

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.