SSC Allmänt snack Allmänt småprat USA-modell av WRX STI

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Enlightener
    Deltagare

Jag är helt rudis på Imprezor så jag tänkte att jag vänder mig till expretisen.

Jag hör visserligen till V8-lägret från början, men jag brukar gilla alla bilar som går fort och svänger bra (motsägelsefullt med V8 :or). Jag brukar vara över till Florida och leka runt lite och ta med mig lite bilar hem, utav en slump upptäckte jag att USA-modellen av WRX STI har ett DOHC 2,5 liters block med 300 hp istället för det vanliga 2,0 litersblocket. Jag antar att dom inte har 2,5 liters blocket p.g.a. av 2,0 litersregeln till WRC-homolegeringen. Är det några större skillnader modellerna emellan eller är det bara motorblocket.

Jag ska ha möte med SBP imorgon om import utav dom och behöver lite mer kött på benen. När jag räknat på det hela så slutar priset på en 2005:a runt 330000 körklar i Sverige. Hur står sig det mot Sverigepriserna?

Tack på förhand

/Anders Dyberg
      a.dyberg@gmail.com

Krigge
      Deltagare

Svenska 06:an kommer med 2,5l nu så det kan väl vara bra o tänka på.
        Kommer kosta ca 400 000:- men detta är förstås utan rabatter så det lönar sig antagligen inte så mycket att köpa USA modell.

Enlightener
        Deltagare

Men hur blir det med WRC homolegeringen då? Måste inte blocket vara på max 2 liter då? Är det några andra skillnader då?

Janne248
          Deltagare

Enligt denna tråd så får väl svenska 2,5l 280hk, medans USA har 300hk.

Annars vet jag inte några skillnader direkt.

En USA Impreza finns regad på privar person i Sverige. Så import & SBP är väl inte nått problem.

Krigge
            Deltagare

Men hur blir det med WRC homolegeringen då? Måste inte blocket vara på max 2 liter då? Är det några andra skillnader då?

I japan säljs den med 2,0L så det är inga problem.

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.