› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Utväxling bakdiff, problem?
- Detta ämne har 6 svar, 1,059 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år, 2 månader sedan av
Kvarnis.
-
FörfattareInlägg
-
26 juni, 2012 kl. 06:19 #28644
Markus
DeltagareJag hoppas att någon snabbt kan svara på detta! Måste veta så snabbt som möjligt ifall jag behöver köpa en ny bakdiff innan storträffen!
Jag har en 6vxl STi-låda från en annan bil (GT99) som var ombyggd och det står skrivet 3:5 med tusch på lådan. Alltså inte 3.545 som jag förstått att en original GT00 har?
Enligt tidigare ägare ska det vara en WRX 04-låda med annat innehåll för att den vanliga WRX’n från 04 har GT-hubbar. Innehållet ska vara från en WRX 04 STi (late) med DCCD men jag har inte koden för lådan dreven kommer från. Vad ska det vara för utväxling på diffen då?
Jag misstänker att jag har fel diff men jag har hittat skroten som har diffen (R160) som satt på gamla bilen. Får köpa den för 2500kr så jag vill veta om den R160-diffen kanske var ombyggd på något sätt. I så fall måste jag köpa den omedelbart.
26 juni, 2012 kl. 07:05 #244813kleinis
DeltagareHej
vrid utgående axel 1 varv. under tiden du gör det räknar du hur många varv ingående axel snurrar. så får du fram utväxlingen.
26 juni, 2012 kl. 07:39 #244809Kvarnis
DeltagareKan nästan at gift på att det är 3.9 med 1:1.1 i slutväxel dvs 3.54 i slutändan för bakdiffen.
Enda bilarna med 1.1 är ju jdm, och då är det 3.9 både i diff och låda
Vilken kod har lådan?
Du har alltså monterat en 6 xl låda med din gammla diff gt diff?Precis som klenis säger så är det end sättet att kolla om du inte ska ta ut dreven
26 juni, 2012 kl. 08:24 #244811Markus
DeltagareKan nästan at gift på att det är 3.9 med 1:1.1 i slutväxel dvs 3.54 i slutändan för bakdiffen.
Enda bilarna med 1.1 är ju jdm, och då är det 3.9 både i diff och låda
Vilken kod har lådan?
Du har alltså monterat en 6 xl låda med din gammla diff gt diff?Precis som klenis säger så är det end sättet att kolla om du inte ska ta ut dreven
Ja det är så jag gjort och nu funderar jag på att köpa den som har suttit med lådan. Det är en dyr chansning, något kan ju ha hänt lådan… Jag får kolla nummer ikväll men om innehållet är annat stämmer den väl inte? Det är tydligen Grade A i England som byggt men det står inget om bakdiff på kvittot. jag har provat med en legacy-diff också men samma missljud uppstår.
Får helt enkelt prova på pallbockar då. Jag vrider på kardan och kollar så att fram och bak-axlar snurrar lika långt?
26 juni, 2012 kl. 13:37 #244812Markus
DeltagareHittade numret till förra ägaren och han sa att han valt just den uppsättningen för att slippa byta bakdiff hubbar mm. Det ska finnas en gammal tråd här någonstans om den lådan så det får jag kolla när jag sitter vid en dator. Det betyder alltså att jag har något annat problem som orsakar det… såvida det inte är skillnad mellan GT99 och 00 men det har jag svårt att tro. Det skrapar, vobblar och ibland känns det som att det vibrerar till där bak i diffen. Bytte drivaxlarna när jag bytte diff så det är väl bara hjullager bak, kardan och eventuellt utgående lager i lådan som det kan vara. Möjligen också det att båda bakdiffarna jag har liggande har sett sina bästa dagar… Jag kör upp till Härnösand så får jag lite experthjälp där 🙂
28 juni, 2012 kl. 15:43 #244808Subarumicke
Deltagarehelt OT kanske men har en R160 klump liggandes för 2 papp
28 juni, 2012 kl. 18:19 #244810Kvarnis
DeltagareJag en minst en med 😉
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.