SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Vad är detta för (o)ljud?

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 28 totalt)
  • Författare
    zanoii
    Deltagare

Impreza WRX 05.

Gnisslandet uppstår när bilen är varm och verkar bara uppträda när man står still på tomgång, typ bilkö.

Har inte lyckats lokalisera ljudet till någon speciell plats i motorrummet.

Någon som vet? Ska lämna in för kamremsbyte inom de närmsta veckorna men törs man ens köra till verkstaden?

http://youtu.be/pkeKG1YwiGU

Gloremir
      Deltagare

Låter mer som att det är ett skrap ljud. Men kan ju vara min mobil som har kasst ljud

Mumin
        Deltagare

Ac kompressorn alt spännare kolla dom.

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk

zanoii
          Deltagare

A/C-kompressorn verkar gå som den ska, ljudet hör inte ihop med magnetkopplingen eller remmen då det låter även om kompressorn inte går.

Och bara så jag inte missförstår något – spännare, då pratar vi kamrem?

Mumin
            Deltagare

multiremmen tänkte jag på.

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk

JuinorSvensken
              Deltagare

Sitter spännare på både kamrem och multiremmen utan generator då den med generatorn spänns med hjälp av generatorn. Men kamremmen borde inte vara problemet om du hållt intervallerna och bytt alla rullar senaste gången. Men som alltid svårt att veta utan att höra det personligen.

TommyToad
                Deltagare

En tanke; kan det inte vara radiatorfläktarna? Med tanke på att det uppträder när den är varm och står stilla.

JuinorSvensken
                  Deltagare

Möjligt, om det är i själva motorenheten. Om dem skulle ta emot skyddet så är det ett mer skrapande och konstant ljud.

zanoii testa att koppla ur fläktarna(kommer kanske ge felkod men det borde dem kunna släcka vid kamremsbytet) och se om ljudet slutar.

zanoii
                    Deltagare

Kanon, tack för alla tips. Får ta tag i det på fredag när man är ledig.

TommyToad
                      Deltagare

Kanon, tack för alla tips. Får ta tag i det på fredag när man är ledig.

Hitta du något?

zanoii
                        Deltagare

Hitta du något?

Hann tyvärr inte kolla i fredags, ska försöka hitta tid den här veckan.

zanoii
                          Deltagare

Står nu i garaget med huven öppen, behöver inte ens starta bilen för att se ett fel: Kylarvätskan väldigt låg, en bra bit under min-markeringen.

Åtgärd ett är väl att köpa och fylla på kylarvätska (efter att ha åtgärdat orsaken till att vätskan har försvunnit såklart).

Men sen då? Höll koll på tempmätaten vid senaste körningen (för typ två veckor sedan, 20 min lugn körning i stadstrafik) och den var normal, men det väcks framförallt två frågor:
                            1: vad kan bristen på kylarvätska bero på (förutom ett rent läckage) och hur felsöker jag anledningen?
                            2: vilka eventuella skador kan ha uppstått på motorn pga detta?

kleinis
                            Deltagare

Står nu i garaget med huven öppen, behöver inte ens starta bilen för att se ett fel: Kylarvätskan väldigt låg, en bra bit under min-markeringen.

Åtgärd ett är väl att köpa och fylla på kylarvätska (efter att ha åtgärdat orsaken till att vätskan har försvunnit såklart).

Men sen då? Höll koll på tempmätaten vid senaste körningen (för typ två veckor sedan, 20 min lugn körning i stadstrafik) och den var normal, men det väcks framförallt två frågor:
                              1: vad kan bristen på kylarvätska bero på (förutom ett rent läckage) och hur felsöker jag anledningen?
                              2: vilka eventuella skador kan ha uppstått på motorn pga detta?

skulle bli väldigt förvånad om de bara är o fylla på kylarvätska. ! i så fall om de är med de o göra så skulle jag gissa på att din vattenpump skär ihop snart o därför de försvinner vatten ut genom de packningar o lagret som för oljud, nyper den ihop så gissar jag på att du har ett par krökta ventiler sen o en motor renovering pga kamremsbrått

men i nuläget inget fel på motorn om vattentempen inte gått upp

zanoii
                              Deltagare

skulle bli väldigt förvånad om de bara är o fylla på kylarvätska. ! i så fall om de är med de o göra så skulle jag gissa på att din vattenpump skär ihop snart o därför de försvinner vatten ut genom de packningar o lagret som för oljud, nyper den ihop så gissar jag på att du har ett par krökta ventiler sen o en motor renovering pga kamremsbrått

men i nuläget inget fel på motorn om vattentempen inte gått upp

Tack! Blir att transportera bilen på flak då.

Nu när jag sitter framför en dator är det lite lättare att både läsa och skriva. Hittade denna tråd som hade mycket matnyttigt: RS25: Everything You Ever Needed To Know About Cooling Systems

Har sett lite oljeprickar under bilen de senaste månaderna men då jag kör väldigt lite och oljestickan inte visat någon minskad nivå har jag tänkt kolla upp det i samband med service. Tänkte ta loss ”hasplasten” i veckan så jag kan se var det kan tänkas komma ifrån.

Hur sannolikt kan det tänkas vara att kylarvätskan och oljedroppet har samma orsak? Enligt vad jag läste mig till på länken ovan är toppackningen en tänkbar orsak i det läget.

Hur som helst, jag har kamremskit med rullar och spännare, generatorrem, ac-rem med spännare samt vattenpump med packning. Borde jag byta något mer när jag ändå är igång? Termostat? Lock? Slangar? Allt som är trasigt/slitet byts såklart ut men är det nödvändigt att byta något mer för säkerhets skull bara för att vara på den säkra sidan?

Uppskattar verkligen allas hjälp!

kleinis
                                Deltagare

Tack! Blir att transportera bilen på flak då.

Nu när jag sitter framför en dator är det lite lättare att både läsa och skriva. Hittade denna tråd som hade mycket matnyttigt: RS25: Everything You Ever Needed To Know About Cooling Systems

Har sett lite oljeprickar under bilen de senaste månaderna men då jag kör väldigt lite och oljestickan inte visat någon minskad nivå har jag tänkt kolla upp det i samband med service. Tänkte ta loss ”hasplasten” i veckan så jag kan se var det kan tänkas komma ifrån.

Hur sannolikt kan det tänkas vara att kylarvätskan och oljedroppet har samma orsak? Enligt vad jag läste mig till på länken ovan är toppackningen en tänkbar orsak i det läget.

Hur som helst, jag har kamremskit med rullar och spännare, generatorrem, ac-rem med spännare samt vattenpump med packning. Borde jag byta något mer när jag ändå är igång? Termostat? Lock? Slangar? Allt som är trasigt/slitet byts såklart ut men är det nödvändigt att byta något mer för säkerhets skull bara för att vara på den säkra sidan?

Uppskattar verkligen allas hjälp!

topplockspackningarna skulle jag inte gissa på bilen skulle inte låta så där o skulle gå skit

oljedroppet KAN va att ventilkåpspackninarna börjar bli gamla, oftast är de högersidan då uppipet värmer sönder den tillslut, bara stoppa ner handen när motorn är kall o känna under är de olja där är de nog gummipackningen bara 🙂

hur långt har motorn gått ?
                                  men känns som du har med de mesta som behövs bytas premostat o allt annat kan man byta sen utan o ta bort något typ

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 28 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.