› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Vad är detta för (o)ljud?
- Detta ämne har 27 svar, 2,477 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 1 månad sedan av
zanoii.
-
FörfattareInlägg
-
19 juni, 2014 kl. 21:38 #269419
zanoii
Deltagaretopplockspackningarna skulle jag inte gissa på bilen skulle inte låta så där o skulle gå skit
oljedroppet KAN va att ventilkåpspackninarna börjar bli gamla, oftast är de högersidan då uppipet värmer sönder den tillslut, bara stoppa ner handen när motorn är kall o känna under är de olja där är de nog gummipackningen bara 🙂
hur långt har motorn gått ?
men känns som du har med de mesta som behövs bytas premostat o allt annat kan man byta sen utan o ta bort något typ
De här tipsen är guld värda!
Har gått 16300 mil. Ska stoppa ner handen imorgon!
22 juni, 2014 kl. 09:12 #269411kleinis
DeltagareDe här tipsen är guld värda!
Har gått 16300 mil. Ska stoppa ner handen imorgon!
har du kollat än ? synd att du långt ifrån Linköping annars hade jag kunnat kolla på bilen o bytt kamrem säkert billigare än på verkstad i Stockholm XD
22 juni, 2014 kl. 15:25 #269420zanoii
Deltagarehar du kollat än ? synd att du långt ifrån Linköping annars hade jag kunnat kolla på bilen o bytt kamrem säkert billigare än på verkstad i Stockholm XD
Har försökt men får inte ner armen tillräckligt långt för att känna efter. Nådde bara allra längst bak men där fanns ingen olja. Nå, verkstaden får kolla det när de ändå grejar. Ska ju ändå byta olja med.
Största problemet just nu är att få den till verkstaden. Ska ringa försäkringsbolaget i nästa vecka, funkar inte det får jag försöka låna/hyra trailer+dragbil.
22 juni, 2014 kl. 17:19 #269412kleinis
DeltagareHar försökt men får inte ner armen tillräckligt långt för att känna efter. Nådde bara allra längst bak men där fanns ingen olja. Nå, verkstaden får kolla det när de ändå grejar. Ska ju ändå byta olja med.
Största problemet just nu är att få den till verkstaden. Ska ringa försäkringsbolaget i nästa vecka, funkar inte det får jag försöka låna/hyra trailer+dragbil.
Okej
Försäkringsbolaget hjälper dig nog inte då bilen är för gammal o gått över 8k mil tyvärr, men jag skulle köra bilen till verkstan de ska den klara tycker jag men skulle inte åka onödiga sträckor med bilen o inte kanske varva som en galning :pNågon annan kan ju få säga vad de tycker om o köra bilen till verkstad också men jag hade kört den om de inte är över typ 5 mil :p
7 juli, 2014 kl. 09:58 #269422zanoii
DeltagareDet går så sjukt segt. Bilen står och inga verkstäder har såklart tid nu under semestertider men de verkar knappt intresserade av att ta sig an jobbet då jag får tjata för att ens få prisuppgift.
Någon som har tid och kunskap att hjälpa mig med detta inom ca 2 veckor? Självklart mot ersättning.
(Detta = kamremsbyte inkl vattenpump.)edit: Självklart uppskattar jag även tips på verkstad i närheten som kan tänkas ha tid kvar. Jobparts har semesterstängt till 20/7 och JRM har tid den 28/7 men har nu tagit mer än en vecka på sig att skicka offert på jobbet..
Och det här är antagligen en skitdum fråga men jag ställer hellre dumma frågor än förstör något: Är det safe eller skitdumt att fylla på enbart renat (destillerat) vatten i kylsystemet? Handboken varnar för korrosion. Jag måste ju fylla på för att kunna felsöka och det känns onödigt att hälla ut dyr kylvätska.
7 juli, 2014 kl. 14:59 #269404Koffe
KeymasterFurstenhoff har öppet hela sommaren
7 juli, 2014 kl. 21:43 #269407Jocke.T
DeltagareDestillerat vatten? Det har man ju till batterier?
Att fylla på med rent vatten (kranvatten) är ingen fara bara för att felsöka. Men det är ingen bra idé att köra på det längre tid då du inte har något korrosionsskydd.
I ditt fall så har du dessutom glykol kvar i systemet.8 juli, 2014 kl. 07:05 #269421zanoii
DeltagareFurstenhoff har öppet hela sommaren
Och tid redan nästa vecka! Bra tips, fattar inte varför jag inte ringde dem tidigare. 🙂
Destillerat vatten? Det har man ju till batterier?
Att fylla på med rent vatten (kranvatten) är ingen fara bara för att felsöka. Men det är ingen bra idé att köra på det längre tid då du inte har något korrosionsskydd.
I ditt fall så har du dessutom glykol kvar i systemet.Har man tillgång till kunniga människor på forumet så är det bättre att fråga en dum fråga för mycket än att ångra sig efteråt. 🙂 Både instruktionsboken och siten jag länkade ovan pratar om att mineraler i vattnet orsakar avlagringar men det är ju som du säger att det tar ett tag. Jag häller på vatten ikväll och ser om en okulärbesiktning identifierar läckan.
8 juli, 2014 kl. 09:19 #269408Jocke.T
DeltagareOch tid redan nästa vecka! Bra tips, fattar inte varför jag inte ringde dem tidigare.
Va bra att det löste sig med verkstadstid d—0.o—b
Att ställa frågor är ju vad forumet är till för 🙂8 juli, 2014 kl. 20:37 #269413Tobben
DeltagareNär kamremmen byttes på min för en månad sen, så passade jag på att få packboxen för vevaxeln bytt med (den som sitter bakom remskivan) framför motorn. Sen även som nån annan nämnde ventilkåpspackningarna kan vara vettigt att byta.
11 juli, 2014 kl. 07:45 #269423zanoii
DeltagareNär kamremmen byttes på min för en månad sen, så passade jag på att få packboxen för vevaxeln bytt med (den som sitter bakom remskivan) framför motorn. Sen även som nån annan nämnde ventilkåpspackningarna kan vara vettigt att byta.
Ja, jag tänkte på de grejerna också, såg att nån rekommenderat det.
Minns du ungefär vad det kostade extra? När de ändå är där och river kanske det är lika bra att lägga på det.
11 juli, 2014 kl. 07:51 #269424zanoii
DeltagareStatus just nu är att jag har fyllt på vatten iaf men kom inte åt sista bulten under för att få bort plastskyddet så jag ger mig på det igen när jag fixat så hylsan når.
Startade som snabbast – inget missljud men den hann ju å andra sidan inte bli varm heller. Ska stå på tomgång ett tag när jag har fått bort skyddet under motorn tänkte jag.
Funderar på om missljudet kan komma från att vattenpumpen gått torrt. Fast då borde jag väl ha sett att motortempen höjts också kan man tycka, stod ju i bilkö säkert en kvart den dagen.
17 juli, 2014 kl. 10:32 #269425zanoii
DeltagareSådärja.
Igår service på Fürstenhoff, idag lycklig bilägare.
Bytte remmar, hjul, olja och filter, bad dem kolla extra om något annat (packningar tex) såg risigt ut men de tyckte allt såg bra ut. Oljudet borta (men har visserligen inte stått i bilkö i gassande sol än heller).
Skön känsla med nyservad bil. 🙂 Nu ska den rulla 100 mil i helgen och sedan lite kärlek i form av rekond.
Stort tack för alla bra tips!
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.