› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Allmänt › Vad är felet??
- Detta ämne har 12 svar, 1,163 deltagare, och uppdaterades senast för 10 år, 8 månader sedan av
Twinturbo.
-
FörfattareInlägg
-
24 juni, 2014 kl. 18:15 #32526
xxxstoffexxx
DeltagareImpreza gt -00
Satte på ett öppet filter (hks). Men direkt efter jag gjort det börjar bilen bete sig mycket märkligt. Innan filter bytet gick bilen som en klocka. Ladda som den skulle och va bra i ackset.
Nu efter filterbytet är den sjukt seg laddtrycket går upp till 1bar men sjukt segt, man hör suget från filtret men mycke mer än så är det inte. Sen när varv mätaren kommit upp till typ 3000 så börjar bilen hosta å släppa tryck själv, laddtrycksmätaren börjar flacka.Vad fan är felet. Har hört och läst att det kan va lamm. Men kan den bara paja från ena dan till den andra???
Sjukt tacksam för svar och råd!24 juni, 2014 kl. 18:59 #270184challe
DeltagareJa det låter precis som att din LMM (luftmassemätare) har tagit pension.
Har du dessutom dränkt in det nya filtret i olja så brukar LMMn säga ifrån relativt omgående25 juni, 2014 kl. 15:00 #270191xxxstoffexxx
DeltagareHur märkligt som helst. Fick ett tips idag om att jag skulle sätta tillbaka gamla luftburken igen å se om bilen gick dåligt då också.
Gjorde de, och vips så går bilen som den ska igen… !?Klart märkligt tycker jag!
Kan man inte ha ett öppet filter på en impreza ?Bilen är helt orginal förutom 3″ system under 🙂
25 juni, 2014 kl. 15:15 #270188Dash
DeltagareMed risk för att låta efterbliven:
Du kopplar väl inte ur LMM och sätter filtret direkt på insugsslangen?Du har dessutom avlägsnad all eventuell skyddsplast/skyddspapp på filtret?
Filtret är inte heller totaldränkt i olja?
25 juni, 2014 kl. 15:41 #270192xxxstoffexxx
DeltagareMed risk för att låta efterbliven:
Du kopplar väl inte ur LMM och sätter filtret direkt på insugsslangen?Du har dessutom avlägsnad all eventuell skyddsplast/skyddspapp på filtret?
Filtret är inte heller totaldränkt i olja?
Nej självklart koppla jag inte bort lmm 🙂
Filtret ”suger” som det ska, och har inte dränkt in det i nå olja. Har bara tagit ur det ut förpackningen å monterat de på bilen.
Hks mushroom filter.25 juni, 2014 kl. 16:13 #270193xxxstoffexxx
Deltagarebilden blev av nån konstig anledning upp och ner..
25 juni, 2014 kl. 17:34 #270183Manor
DeltagareDet är ett välkänt problem att byta till öppet filter på en Impreza, varför ens försöka :(.
26 juni, 2014 kl. 08:37 #270190TommyToad
DeltagareDet är ett välkänt problem att byta till öppet filter på en Impreza, varför ens försöka :(.
Välkänt och välkänt, den här diskussionen har varit uppe många gånger och slutsatsen är alltid densamma; det är ingen som vet säkert att det skulle vara dödsdömt att byta till öppet filter.
Dock verkar det rätt bevisat att LMM på dessa bilar är känslig men också att det verkar som att vilken typ av filter man bytt till spelar roll.
Finns många exempel på folk som kört år och dagar med öppet filter utan att få några mycket större problem med LMM än vissa som kör originalfilter får.Till TS: Om du får problem direkt när du bytt till öppet, och sedan återgår det till normalt när du satt tillbaka original, då kan omöjligt LMM ha gått sönder (vilket är det alla fasar när man bytt till öppet filter). Detta låter som något annat knas.
26 juni, 2014 kl. 16:39 #270187adrenalin
DeltagareKanske blir bättre om man mappar in det.
26 juni, 2014 kl. 17:51 #270186Patrick P931
DeltagareJupp, öppet filter borde mappas med en bredbandslambda. Det finns stor risk att man skjuter något då motorn kan gå både för snålt och för fett – under en (1) fullgasning.
29 juni, 2014 kl. 21:48 #270194xxxstoffexxx
DeltagareSatte tillbaka original burken och satte i ett insatsfilter i stället, och så tog jag bort insugsdämparen. Nu går bilen kanon bra igen =)
30 juni, 2014 kl. 00:24 #270189clasen
DeltagareDet har säkert med flödet genom lmm att göra. Skulle tro att om man sätter några dm rör mellan filter och lmm så att strömningen får jämna ut sig lite blir man av med problemet.
2 juli, 2014 kl. 08:15 #270185Twinturbo
DeltagareKalluftsintag är alltid bättre. Värdelöst att låta filtret suga varm luft från motorrummet. finns massor va bra kitt med långa, avpassade rör ut i hjulhuset som både ger bra effektökning, trevligt ljud och inga problem med luftvirvlar för LMM. Blir alltid bättre efter mappning såklart. Byt avgassystem, intercooler och luftfilter på samma gång och kör mappning efter det, rekomenderas…
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.