SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Allmänt Vad är felet??

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #32526
    xxxstoffexxx
    Deltagare

      Impreza gt -00
      Satte på ett öppet filter (hks). Men direkt efter jag gjort det börjar bilen bete sig mycket märkligt. Innan filter bytet gick bilen som en klocka. Ladda som den skulle och va bra i ackset.
      Nu efter filterbytet är den sjukt seg laddtrycket går upp till 1bar men sjukt segt, man hör suget från filtret men mycke mer än så är det inte. Sen när varv mätaren kommit upp till typ 3000 så börjar bilen hosta å släppa tryck själv, laddtrycksmätaren börjar flacka.

      Vad fan är felet. Har hört och läst att det kan va lamm. Men kan den bara paja från ena dan till den andra???
      Sjukt tacksam för svar och råd!

      #270184
      challe
      Deltagare

        Ja det låter precis som att din LMM (luftmassemätare) har tagit pension.
        Har du dessutom dränkt in det nya filtret i olja så brukar LMMn säga ifrån relativt omgående

        #270191
        xxxstoffexxx
        Deltagare

          Hur märkligt som helst. Fick ett tips idag om att jag skulle sätta tillbaka gamla luftburken igen å se om bilen gick dåligt då också.
          Gjorde de, och vips så går bilen som den ska igen… !?

          Klart märkligt tycker jag!
          Kan man inte ha ett öppet filter på en impreza ?

          Bilen är helt orginal förutom 3″ system under 🙂

          #270188
          Dash
          Deltagare

            Med risk för att låta efterbliven:
            Du kopplar väl inte ur LMM och sätter filtret direkt på insugsslangen?

            Du har dessutom avlägsnad all eventuell skyddsplast/skyddspapp på filtret?

            Filtret är inte heller totaldränkt i olja?

            #270192
            xxxstoffexxx
            Deltagare

              Med risk för att låta efterbliven:
              Du kopplar väl inte ur LMM och sätter filtret direkt på insugsslangen?

              Du har dessutom avlägsnad all eventuell skyddsplast/skyddspapp på filtret?

              Filtret är inte heller totaldränkt i olja?

              Nej självklart koppla jag inte bort lmm 🙂
              Filtret ”suger” som det ska, och har inte dränkt in det i nå olja. Har bara tagit ur det ut förpackningen å monterat de på bilen.
              Hks mushroom filter.

              #270193
              xxxstoffexxx
              Deltagare

                bilden blev av nån konstig anledning upp och ner..

                #270183
                Manor
                Deltagare

                  Det är ett välkänt problem att byta till öppet filter på en Impreza, varför ens försöka :(.

                  #270190
                  TommyToad
                  Deltagare

                    Det är ett välkänt problem att byta till öppet filter på en Impreza, varför ens försöka :(.

                    Välkänt och välkänt, den här diskussionen har varit uppe många gånger och slutsatsen är alltid densamma; det är ingen som vet säkert att det skulle vara dödsdömt att byta till öppet filter.
                    Dock verkar det rätt bevisat att LMM på dessa bilar är känslig men också att det verkar som att vilken typ av filter man bytt till spelar roll.
                    Finns många exempel på folk som kört år och dagar med öppet filter utan att få några mycket större problem med LMM än vissa som kör originalfilter får.

                    Till TS: Om du får problem direkt när du bytt till öppet, och sedan återgår det till normalt när du satt tillbaka original, då kan omöjligt LMM ha gått sönder (vilket är det alla fasar när man bytt till öppet filter). Detta låter som något annat knas.

                    #270187
                    adrenalin
                    Deltagare

                      Kanske blir bättre om man mappar in det.

                      #270186
                      Patrick P931
                      Deltagare

                        Jupp, öppet filter borde mappas med en bredbandslambda. Det finns stor risk att man skjuter något då motorn kan gå både för snålt och för fett – under en (1) fullgasning.

                        #270194
                        xxxstoffexxx
                        Deltagare

                          Satte tillbaka original burken och satte i ett insatsfilter i stället, och så tog jag bort insugsdämparen. Nu går bilen kanon bra igen =)

                          #270189
                          clasen
                          Deltagare

                            Det har säkert med flödet genom lmm att göra. Skulle tro att om man sätter några dm rör mellan filter och lmm så att strömningen får jämna ut sig lite blir man av med problemet.

                            #270185
                            Twinturbo
                            Deltagare

                              Kalluftsintag är alltid bättre. Värdelöst att låta filtret suga varm luft från motorrummet. finns massor va bra kitt med långa, avpassade rör ut i hjulhuset som både ger bra effektökning, trevligt ljud och inga problem med luftvirvlar för LMM. Blir alltid bättre efter mappning såklart. Byt avgassystem, intercooler och luftfilter på samma gång och kör mappning efter det, rekomenderas…

                            Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
                            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.